Dupa o pregatire minutioasa supervizata de Wolfgang Reitzle, noul Jaguar S-Type R isi anunta prezenta in arena exclusiva a superlimuzinelor sport de lux. BMW M5, Audi RS 6 si viitorul Mercedes E-Klasse AMG au un adversar incomod.
Venirea lui Reitzle in grupul Ford s-a datorat in mare masura ambitiei sale de a demonstra ca se poate face un Jaguar la fel de performant ca un BMW. Omul care a lucrat peste 25 de ani la Munchen cunoaste cel mai bine secretele constructorului bavarez.
La venirea lui in 1999, S-Type isi facea aparitia fulminanta pe piata – pana astazi s-au vandut peste 140.000 de unitati, germanul fiind in imposibilitate sa mai intreprinda ceva. Dar dupa doi ani si jumatate, Jaguar vine cu un face-lift radical, nu atat la capitolul design cat mai ales la dotarea tehnica. Iar ca sa dea o prima masura a talentului sau recunoscut de toata lumea, Reitzle a „indraznit” sa arunce manusa celui mai laudat model BMW, supercarul M5!
Litera R vine de la „Racing”. Si-a facut aparitia publica la Salonul de la Frankfurt o data cu R Coupe, un concept considerat de presa britanica o mare reusita in adevaratul spirit Jaguar. R este incorporat si echipei de Formula 1 si va defini topul tuturor modelelor Jaguar. Primul R este si cel mai important, atacand cele mai laudate super-limuzine de lux din lume.
BMW M5 este liderul mondial, in fata caruia se inclina toata lumea. Ambitiosul Jaguar ofera un propulsor V8 de 4,2 l supraalimentat, de 400 CP, adica tot atat cat o face si M5, dar evident mai putin decat viitorul Mercedes E AMG, speculat la 465 CP. Avem un cuplu impresionant de 553 Nm la 3500 rot/min si o cutie automata ZF cu 6 trepte, o premiera mondiala in clasa, dupa cum sustine producatorul britanic.
Faimoasa consola a schimbatorului de viteza „J Gate” (maneta culiseaza pe un traseu in forma literei J) a fost pastrata. Nu avem posibilitatea de a comanda manual vitezele in genul Step-tronic, dar „mestecand” in J Gate putem reduce viteza, respectiv trece intr-o treapta superioara. „Este putin atipic, dar devine chiar placut dupa ce te obisnuiesti”, declara Martyn Hollingsworth, tehnicianul sef care a raspuns de ingineria intregului vehicul.
„Fata de concurenta, cutia automata este in standard. Cred ca este un plus important”, a adaugat Hollingsworth. S-Type R nu este livrabil cu cutie manuala, spre regretul nostru, al celor doritori de mestecat viteze pentru senzatii tari. Iata ca si Jaguar trece in tabara cu „automat exclusiv”, prefigurand un viitor fulminant pentru aceste cutii, privite candva drept bune doar pentru handicapati… Dincolo insa de nostalgie, trebuie sa recunoastem ca am descoperit o combinatie propulsor-cutie performanta.
„Filozofia lui S-Type R este in linie cu masinile noastre de ultra-inalta performanta. Este linistita, rafinata si confortabila. Dar odata ambalata devine o adevarata „bestie”, satisfacand si cele mai exigente gusturi ale vitezomanilor! Puterea motorului este sesizabila imediat, fara sa intimideze sau sa necesite eforturi speciale din partea celui de la volan”, descrie Hollingsworth esenta noului Jag. Inainte de a ne spune si noi parerea, sa mai adaugam ca avem o noua suspensie fata si una complet revizuita pe spate, in raport cu vechiul model.
Performantele acesteia sunt monitorizate electronic de noul CATS – Computer Active Technology Suspension. Inclinarea automobilului in curbe este controlata digital, iar trecerea peste denivelari este bine atenuata pentru o tinuta de drum impecabila. Jaguar a apelat la Brembo pentru a proiecta frane eficiente. Avem disc ventilat pe fata de 320 mm si discuri simple de 288 mm pe spate. Brembo a introdus si Panic Brake Assist, un alt „device” electronic ce mareste performanta in cazul franelor bruste.
Cu asemenea dotare tehnologica, S-Type R ar trebui sa fie o adevarata bomba pe roti. Si este cu adevarat. Calcand pedala de acceleratie la podea, esti aruncat violent in scaunul proiectat special pentru acest model. Trebuie sa „te tii” de volan pentru a face fata impactului impresionant al puterii motorului. Dincolo insa de aceasta explozie, am spune, normala la 400 CP, Jag S-Type R nu este ceea ce ne-am asteptat. Comparat cu tot ce a fost Jaguar pana acum, avem un rafinament cu mult peste asteptari. Dar comparat cu elita domeniului mai sunt multe de facut.
BMW M5 are o tinuta de drum sensibil mai buna, iar despre comportamentul in curbe la viteze mari nu are rost sa facem o comparatie serioasa. De altfel, constructorul britanic insista ca noul R nu este un concurent direct, ci mai degraba o alternativa mai ieftina a teutonului. In Anglia, pretul lui Type R este cu aproape 8.000 euro mai mic decat al lui M5, dar cu cutie automata si un sistem de garantie superior.
Cei mai multi ziaristi prezenti la testele din Spania afirma ca un cumparator de supercar la peste 80.000 euro nu mai are „complexe” pentru alte 8.000 euro ca sa cumpere un produs aclamat unanim. Cu toate acestea, Jaguar este increzator in produsul sau. Este privit ca o etapa absolut necesara in evolutia lui Jaguar.
De altfel, chiar Reitzle, intr-o discutie avuta la Salonul de la Detroit, ne declara ca BMW a ajuns la nivele de calitate si fiabilitate atat de inalte dupa zeci de ani. „Eu abia am inceput de ceva mai mult de doi ani. Nu pot face minuni intr-un asemenea rastimp. Trebuie sa aveti rabdare si veti vedea cum vor evolua lucrurile.” ne declara Reitzle.
Interiorul lui S-Type a fost schimbat. Avem o noua plansa de bord ce seamana izbitor de mult cu cea a lui X-Type, de altfel, o trasatura de familie. Cadranul vitezometrului si al turometrului sunt vopsite in „racing green”, culoarea traditionala Jaguar. Avem o frana de mana electronica, ce se cupleaza cu ajutorul unei clapete (pozitionata pe consola centrala, in vecinatatea lui J Gate) si se decupleaza automat prin simpla apasare a acceleratiei.
In pozitia Park, frana de mana este cuplata automat, iar culisarea manetei de viteze catre alte pozitii duce la decuplarea franei electrice de mana. Noua masina este mai usoara cu 70 kg, gratie folosirii aliajelor usoare pe o scara ceva mai larga (pana si scaunele fata au structura din magneziu).
Scaunele se pot regla pe 16 directii, iar impreuna cu sistemul optional de reglare a pedalelor formeaza una din cele mai avansate oferte de confort la bordul unui automobil. Alpine a furnizat sistemul audio ce pleaca de la 4 difuzoare 140 W in standard si ajunge la 10 difuzoare 320 W cu Digital Signal Processing (specialistii stiu de ce!). Am reintalnit „touch screen-ul” (comanzi tot ce vrei doar prin atingerea ecranului cu degetul) si comanda vocala „Jaguar Voice” (sistemul te asculta cuminte, indiferent ca vrei sa dai un telefon, sa schimbi postul de radio sau sa faci mai multa caldura in habitaclu), doua sisteme de avangarda introduse de britanici inca de acum doi ani. Adaptive Restraint Technology System este unul din cele mai competitive sisteme de protectie a pasagerilor din industria auto.
Senzori specializati sesizeaza exact pozitia pasagerilor, daca au centura pusa, daca este un copil si cam cate kilograme are. In functie de acestea, dar si de severitatea impactului sunt comandate airbag-urile frontale in doua faze. S-Type R are – ca mai toata lumea buna – senzor de ploaie si senzor de lumina pentru faruri (xenon si nu bi-xenon si doar optional) care functioneaza cu o lentoare incredibila. Costa Brava este plina de tuneluri si am remarcat ca aprinderea farurilor se facea dupa ce treceam si tuneluri de 200-250 m! La alte masini fara pretentii in raport cu Jag, asa ceva nu se intampla.
Indiscutabil, Jaguar S Type R este o prima aparitie remarcabila intr-o clasa plina de pretentii pentru cei mai exigenti clienti la nivel international. In ciuda dotarilor tehnice, britanicii nu reusesc sa le puna cap la cap la fel de bine ca nemtii. Reitzle este neamt si, probabil, viitoarea generatie S Type va fi o adevarata concurenta pentru BMW seria 5. Pina atunci, ramane o alternativa mai ieftina. Si mai aristocrata.
Sursa: www.autoshow.ro