La trei ani dupa ce au încheiat un parteneriat, compania nipona Nissan Motor Co Ltd și grupul francez Renault SA au lansat primul automobil construit pe o platforma comuna – modelul March, sau Micra dupa cum este cunoscut în Europa
„Astazi pot spune ca Nissan este pregatit pentru creștere”, a declarat, marți, directorul executiv al companiei nipone, Carlos Ghosn, cu ocazia lansarii noului autovehicul.
Nissan a parcurs un drum lung din martie 1999, cînd Renault a cumparat un pachet de 36,8% din capitalul sau. Dupa ce a închis cinci uzine, a disponibilizat 21.000 de angajați, a redus numarul de furnizori și a înregistrat profituri record, producatorul auto nipon a devenit un exemplu pentru o restructurare de succes.
Ghosn a mai indicat, marți, ca Nissan va consemna un profit net record în exercițiul ce se va încheia la 31 martie, ca și venituri operaționale semnificative, însa a refuzat sa ofere detalii mai precise.
Anul trecut, Nissan a prognozat un profit net de 330 miliarde de yeni (2,47 miliarde de dolari), inferior cu 0,3% celui înregistrat în anul precedent, însa a indicat ca va revizui estimarea în sens pozitiv, în cazul în care situația pieței este favorabila.
Însa, în ciuda succesului sau, o întrebare planeaza asupra companiei: poate Nissan sa efectueze o tranziție lina de la un producator auto în proces de restructurare la un producator auto în expansiune? Sau anii de scadere a vînzarilor și modele nerentabile se vor dovedi dificil de depașit?
În America de Nord, Nissan a raspuns criticilor prin succesul repurtat de modelul Altima, care a cîștigat premiul „Mașina Anului” la salonul auto de la Detroit.
Însa în Japonia și Europa, zone unde domina automobilele de mic litraj, juriul nu a deliberat înca. Vînzarile modelelor lansate, anul trecut, în Japonia au scazut sub obiectiv, astfel încît succesul modelului March este și mai incert.
Versiunea inițiala a acestui automobil, lansata în 1982, a fost un pionier al clasei subcompacte, însa de la ultima sa remodelare au trecut zece ani și concurenții – Vitz/Yaris al firmei Toyota Motor și Fit/Jazz al companiei Honda Motor – domina deja piața.
Nissan și-a pus mari speranțe în noul model March, al carui preț de baza este de 1,095 milioane de yeni. „Am fixat un obiectiv ce prevede vînzarea a 8.000 de unitați pe luna, pe durata de viața a vehiculului, de patru-cinci ani, însa vînzarile din primul an ar trebui sa depașeasca 10.000 de unitați pe luna”, a declarat Kouji Hori, director în cadrul firmei nipone.
În Europa, unde Micra va fi lansata la începutul anului 2003, Nissan vizeaza sa vînda 160.000-170.000 unitați pe an.
(1 dolar = 133,88 yeni)
Sursa: www.mediafax.ro