Nissan: cea mai buna uzina din Europa
Potrivit raportului anual privind standardele de productivitate din Europa, un indice extrem de important pentru industria auto, realizat de Centrul de Cercetare a Piețelor Mondiale – World Markets Research Centre, cea mai eficienta fabrica de autoturisme de pe continent a fost, anul trecut, cea deținuta de Nissan la Sunderland, în nord-estul Marii Britanii.
Pe de alta parte, producatori precum Ford, Renault sau Fiat și-au îmbunatațit în mod semnificativ cotele de productivitate. „Concurenții Nissan recupereaza din diferențele fața de centrul de producție de la Sunderland”, se arata în raport.
Studiul Centrului de Cercetare a Piețelor Mondiale, citat de Financial Times, remarca faptul ca grupul francez Renault este cea mai productiva companie de profil din Europa. Astfel, șase centre de producție ale Renault, companie care deruleaza un amplu parteneriat cu Nissan, se claseaza printre primele 15 poziții ale clasamentului dupa numarul de autovehicule produse pe angajat.
În schimb, PSA Peugeot Citroën, principalul competitor al Renault pe piața franceza, figureaza în clasament tot cu șase dintre uzinele sale, însa pe ultimele 15 locuri ale topului. „Singurul factor care poate explica aceasta situație este faptul ca toate fabricile noastre traverseaza, în prezent, o perioada de tranziție, îndreptîndu-se spre producția la capacitate maxima”, a declarat purtatorul de cuvînt al PSA.
Autorii raportului precizeaza ca indicele productivitații nu reflecta și profitabilitatea companiilor, PSA și Volvo – companii care, deși se situeaza în partea inferioara a clasamentului, se numara printre cele mai profitabile. „Clasamentul se refera numai la productivitatea muncii, însa PSA este unul dintre producatorii cu cele mai reduse costuri operaionale din Europa”, a aratat John Lawson, analist la Schroder Salomon Smith Barney din Londra.
Raportul Centrului de Cercetare a Piețelor Mondiale menționeaza faptul ca rata medie de productivitate a muncii în Europa a fost, anul trecut, de 58,28 unitați la un angajat, aproape neschimbat fața de anul 2000. „Europa se afla înca la o distanța relativ mare în urma celor mai productive uzine auto din lume, în special ca urmare a cadrului juridic puțin flexibil”, conchide studiul.
Clasamentul include 43 de uzine auto din 13 țari europene: Germania, Marea Britanie, Spania, Italia, Franța, Belgia, Cehia, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovenia, Suedia și Turcia. Indicele productivitații auto în Europa este calculat de analiștii Centrului de Cercetare a Piețelor Mondiale pe baza capacitații de producție a uzinelor auto, a producției realizate, a producției pe angajat, a ratelor medii de creștere a productivitații, precum și pe baza unor alte analize amanunțite privind fiecare constructor auto în parte.
Sursa: www.mediafax.ro