Nici în Silicon Valley nu prea curg vești bune

08 07. 2002, 07:53
Pe masura ce din industria telecomunicațiilor sosesc numai vești rele, marile companii din Silicon Valley - inima industriei tehnologiei informaționale americane - reușesc din ce în ce mai greu sa reziste consecințelor, printre care se numara reducerea

Pe masura ce din industria telecomunicațiilor sosesc numai vești rele, marile companii din Silicon Valley – inima industriei tehnologiei informaționale americane – reușesc din ce în ce mai greu sa reziste consecințelor, printre care se numara reducerea cheltuielilor în IT&C și pierderile de sute de milioane de dolari cauzate de dispariția propriilor clienți.

În a doua jumatate a anilor ’90, când Internetul era în plina perioada de glorie, companiile high-tech s-au înghesuit sa investeasca la rândul lor în rețelele de telecomunicații. Astfel, companiile de telecomunicații s-au înglodat în datorii, potrivit siliconvalley.com numai pe seama unor promisiuni.

„Mai mult, și-au împrumutat bani unele altora și au investit masiv în cei mai mari clienți telecom”, arata sursa citata. Rezultatul ? O industrie ale carei firme sunt interconectate de un paienjeniș de contracte, parteneriate și împrumuturi.

„Oamenii înca nu știu cum și când se vor sfârși problemele”, considera Sanjay Subhedar, general partner la Storm Ventures, un fond de investiții cu capital de risc specializat în telecomunicații.

„Suntem șocați, la fel ca toata lumea, de severitatea recesiunii în afacerile telecom”, adauga Anthony Muller, chief financial officer la JDS Uniphase, o companie producatoare de componente optice, care și-a redus deja personalul cu 75% din cauza recesiunii.

„În prezent, firmele telecom dețin o cota de aproximativ 20% din totalul cheltuielilor americane în tehnologie, iar scaderea investițiilor acestor firme ranește companiile din Silicon Valley – de la gigantul Cisco pâna la firmele start-up”, arata siliconvalley.com.

Potrivit sursei citate, cei mai mari furnizori ai industriei telecom, companiile nord-americane Cisco, Lucent Technologies și Nortel Networks au investit masiv în proprii clienți – o masura teoretic buna, dar nu în vremuri de recesiune – falimentele în lanț provocând un adevarat haos.

„Astfel, Lucent estimeaza ca va pierde aproximativ 311 milioane de dolari din împrumuturile de 1,2 miliarde de dolari pe care le-a acordat clienților, în timp ce Nortel are în prezent 418 milioane de dolari împrumutați clienților – suma ce nu include cele 857 de milioane de dolari pentru care speranțele de recuperare sunt aproape inexistente”, arata siliconvalley.com.

În ceea ce îl privește pe Cisco, acesta este mai puțin expus colapsului telecom, pentru ca spre deosebire de Lucent și Nortel, marile grupuri americane sunt majoritare în portofoliul sau de clienți.

Astfel, Cisco și-a împrumutat clienții cu „numai” 121 de milioane de dolari în trimestrul fiscal încheiat în luna aprilie. „Pâna acum, compania declara ca pierderile nu sunt ‘importante'”, a conchis sursa citata.

Lista victimelor dintr-o industrie altadata înfloritoare este deja extrem de lunga:

@În 2002, companiile americane de telecomunicații cotate la bursa au anunțat deja concedieri ce totalizeaza 165.840 de persoane, potrivit unui studiu Challenger, Gray & Christmas, o companie de recrutare și plasare profesionala; în ultimele 18 luni, aproximativ o jumatate de milion de locuri de munca în industria telecom au disparut;

@De la începutul anului 2001, 53 de companii telecom cotate la bursa au cerut intrarea în procedura de faliment; un eventual faliment al WorldCom (al doilea mare operator american, dupa AT&T) ar fi cel mai mare din istoria Statelor Unite – mai mare chiar decât Enron.

@În timp ce WorldCom se confrunta cu scandalul iscat de o frauda de aproape 4 miliarde de dolari, alte mari firme telecom sunt investigate de Securities and Exchange Commision – organismul de reglementare a pieței americane de capital – pentru contracte swap (doua firme își închiriaza reciproc porțiuni de rețelele de comunicații, înregistrând sumele de doua ori în contabil.tate, pentru a-și crește artificial veniturile, n.r).