Un reportaj realizat de gandul.info ne dezvaluie o realitate
greu de crezut: majoritatea celor care fura din magazine
sunt cei cu venituri medii si nu cei cu adevarat
nevoiasi.
Cele mai vizate de furturi sunt raioanele de cosmetice,
bauturi si, de cand cu criza, cele de
alimente.
Un manager al unui hipermarket declara: „Noua, lunar ni se
prezinta liste cu interpelarile facute de cei de la securitate. Pe
tabel sunt trecute varsta si profesia celor care fura. Va pot spune
ca avem printre hoti si medici, ingineri si
profesori. Amaratii nu prea se risca. Tot
cei cu venituri medii se inghesuie. Sunt unii care fura numai de
placere, nu neaparat ca au nevoie, ci sa se simta ei bine ca
«dom’ne, i-am facut si pe astia»”. Cele mai expuse hipermarketuri
in fata hotilor sunt cele bucurestene, explica acesta: „In
Bucuresti sunt de departe cei mai multi. Cred ca in fiecare magazin
ajung la 80 cei care sunt prinsi in fiecare luna, in timp ce in
provincie sunt despistati cam 15-20”.
Ce patesc cei
prinsi?
„Infractorii care sunt la prima abatere sunt pusi sa
plateasca ce au sustras, sunt introdusi in baza de date a
magazinului, iar de la a doua in sus sunt dati pe mana
politiei„. Insa, in magazinele foarte aglomerate din
Bucuresti, politia nu ajunge intotdeauna: „Cand vin, poate il mai
ating si ei pe ala ca sa se mai descarce de frustrari. Insa de-atat
de multe ori i-am solicitat, ca de multe ori nici nu mai trimit
echipaje. Atunci, agentii nostri le dau drumul hotilor sa
plece acasa. Daca o fac pe picioarele lor, asta nu mai
stiu„.
Acelasi manager spune ca, pe fondul crizei economice, a
crescut si frecventa furturilor cu autori din interiorul
companiei: „Se vede si in randul angajatilor ca o fac
de foame. Stam si-i urmarim si i-am prins cum fura pentru
acasa. Cel mai simplu truc e sa ia muschi sau pulpa de porc si sa o
eticheteze ca oase. Insa avem porti de securitate si la «iesire
personal», unde am introdus proceduri de control foarte stricte. De
exemplu, tot ce cumpara angajatii se recantareste ei la
gramaj”.
Oficialii principalilor retaileri prezenti pe piata din Romania
au refuzat categoric sa ofere orice informatie despre nivelul
„furturilor din hipermarketuri”, insa pe baza informatiilor
colectate, pierderile pricinuite strict de furturi sunt estimate in
jurul a 1-1.5% din cifra de vanzari, pagube reflectate in pretul
final platit de consumator.
Citeste intreg reportajul despre furturile din hipermarketuri, pe
gandul.info.