Netflix a înregistrat, pentru prima dată în ultimii 10 ani, o scădere a numărului de abonați în primul trimestru al anului, comparativ cu cel precedent.
Scăderea este una modestă, de 200.000 de utilizatori cu abonament, comparativ cu un total de 221,6 milioane de abonați. Dar Netflix anticipa să atragă în acest trimestru 2,5 milioane de abonați noi.
CITEȘTE ȘI: Disney depășește așteptările în trimestrul 3, cu 116 milioane de abonați pe Disney+
Reed Hasting, fondatorul platformei de streaming, a recunoscut că modelul de afaceri Netflix trebuie să se schimbe, deoarece prevede o altă scădere, de 2 milioane de abonați, în trimestrul curent. Vestea a avut efect și la bursă, venind cu o scădere de 42% a prețului acțiunilor comparativ cu începutul anului.
Compania pregătește un viraj de 180 de grade, respectiv lansarea unui serviciu cu reclame. „Cei care urmăresc Netflix știu că am fost întotdeauna împotriva complexității reclamei și întotdeauna am fost un mare fan al simplității. Dar sunt și mai mare fan al extinderii opțiunii consumatorilor”, a transmis Reed Hastings în scrisoarea sa către acționari.
Totuși, ar putea dura un an sau doi până ce ar fi lansată opțiunea cu publicitate. Conducerea companiei cu sediul în Los Gatos (California) a recunoscut, implicit, că au trecut și anii săi frumoși de creștere puternică. Platforma de streaming a fost construită tocmai pe ideea lipsei publicității, spre deosebire de restul canalelor TV prin cablu, cu excepția celor premium, precum HBO și Showtime. Rămâne de văzut câți dintre abonați vor accepta ideea.
Netflix operează în prezent într-un mediu foarte competitiv, după dezvoltarea alertă a rivalilor precum Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video, Peacock și Apple TV. Disney+ se bazează și pe o versiune a serviciului său care încorporează publicitate. Hulu, o platformă controlată de Disney, oferă această opțiune de mai mulți ani.
Motivele pentru sfârșitul creșterii Netflix sunt multiple. O primă problemă, total imprevizibilă, a fost dispariția a 700.000 de abonați din Rusia, în contextul embargoului impus ca sancțiune pentru invadarea Ucrainei. O altă problemă, cu consecințe pe termen lung, este partajarea ilegală a codurilor de abonament între utilizatorii de internet. Netflix estimează că 100 de milioane de gospodării au acces la Netflix fără să plătească, iar o treime sunt în Statele Unite și Canada. Compania nu a luptat serios cu fenomenul, pentru că dezvoltarea sa părea garantată. Netflix promite însă să lupte împotriva acestei fraude care încetinește clar creșterea numărului de abonați plătitori, potrivit Le Figaro.
Nu în ultimul rând, concurența puternică din partea altor servicii este un motiv principal. Utilizatorii de internet nu au un buget nelimitat, trebuie să facă alegeri. Pentru a depăși acest obstacol, Netflix promite să folosească și mai mult din ceea ce a fost forța sa mulți ani: un buget uriaș de producție și de achiziție de conținut care să elimine concurența. Anul acesta Netflix va cheltui peste 20 de miliarde de dolari în acest scop, sperând, printre altele, să difuzeze seriale cu succes global, precum „The Crown” și „Stranger Things”.
CITEȘTE ȘI: Netflix testează o funcție care permite partajarea conturilor în afara unei gospodării
Foto: Profimedia Images