NEMESCU
S-a întâmplat la Cannes, unde mediumetrajul sau Marilena de la P7 a fost proiectat la secțiunea „Semaine de la critique”, într-o sala arhiplina și m-a cucerit împotriva mea. Spun împotriva mea, pentru ca am plecat cu prejudecați: am scrâșnit din dinți la primele imagini cu atât de binecunoscuta mahala autohtona și mi-am zis ca nu voi avea nervi sa mai vad înca un film românesc mizerabilist. Dar apoi, cadru cu cadru, toate frânele mele au fost dezamorsate. Nemescu se dovedea a fi un cineast înnascut. Ceea ce vedeam era un soi de Mean Streets altoit cu City of God. Baiatul asta filma cu o foame și o urgența comparabila cu cea a unui Scorsese timpuriu: mușca pur și simplu ecranul. Iar clișeul ghetourilor bucureștene era întors peste cap. În toata abisala lor saracie, ele pulsau de viața, culoare și contraste: curve și inocenți, sordid și sublim, hiper-realism și fantastic.
Nemescu jongla cu zeci de idei pe minut, cu un stil vizual și o virtuozitate tehnica epatante. Filmul povestea trezirea sexuala a unui puști de 13 ani de la periferie care se îndragostește de o prostituata roșcovana și rapește un troleibuz ca s-o impresioneze. Asta pe scurt… Mai puteți conta pe un delicios split screen (în 4) cu felul de întâmplari (auto/bi) erotice în contrapunct ironic cu Love me Tender. Pe un Elvis din Ferentari (excelenta coloana sonora e semnata Andrei Toncu, prietenul și colaboratorul sau pierit în același accident). Și pe cea mai bizara aterizare a unei nave extraterestre sub forma de sfârcuri pe care v-o puteați imagina!
Dupa proiecție, sala canneza a fost amuțita pentru câteva minute, apoi a izbucnit în urale. „C’est du grand cinema!” a exclamat moderatorul, un regizor câștigator de César. Cristi a fost chemat în fața scenei pentru un Q & A. A povestit despre surpriza pe care a avut-o descoperind acel ghetou, undeva în Rahova, la care n-a fost nevoie sa adauge absolut nimic. De ce nu a devenit, pâna la urma, un lungmetraj? Producatoarea Ada Solomon a zâmbit amar: au existat teribile constrângeri financiare – pe platouri, fiecare zi putea fi ultima.
Când l-am vazut acolo, în fața, am constatat cât de mult diferea omul Nemescu de filmul lui: era un timid, un blajin, un introvertit care prefera sa foloseasca un singur cuvânt (bun) în loc de alte 10 inutile și care parea impermeabil la orice manifestare de super-ego. Ce ușurare: nu trebuie sa fii neaparat dulau ca sa faci cinema. Modestia și bunul lui simț m-au facut sa ma simt aproape stânjenita când i-am vorbit cam exaltat despre Marilena, într-o dup-amiaza pe croazeta, alaturi de Ada, de actrița Madalina Ghițescu, de monteur-ul Catalin Cristutiu și de alți prieteni români. O saptamâna mai târziu, la TIFF, era recompensat cu trofeul pentru cel mai bun film românesc.
Ce a mai ramas de spus dupa dispariția regizorului Cristian Nemescu, doar în ultimul numar al revistei