Nascut in SUA, educat in Europa
Noul Jeep Cherokee – denumit peste ocean Liberty -este o combinatie interesanta intre abilitati off-road si on-road, care poate da serios de furca concurentei.
Desi obiectivul principal al lui Jeep este SUA, galonata marca americana nu poate ramane indiferenta la potentialul pietei europene. Land Rover Freelander, ba chiar si marcile japoneze si coreene se descurca destul de bine in zona mediana a segmentului 4×4, acolo unde se fac volumele de vanzari „adevarate”, insa pana acum, Jeep era un concurent serios doar la tot-terenurile de lux.
Pentru aceasta, noul Jeep Cherokee nu mai este orientat exclusiv catre gusturile americane in materie de SUV-uri, ci devine un model „global”, gandit sa se muleze pe preferintele clientilor din orice colt al lumii.
Fata de SUV-urile americane, de dimensiuni mari, echipate cu motoare gurmande si care in mod obisnuit nu au prea multe de spus in teren cu adevarat accidentat, Jeep Cherokee abordeaza o cu totul alta filosofie.
El ofera suficient confort pasagerilor – mai ales in versiunea Limited, echipata cu computer de bord, aer conditonat, geamuri si oglinzi electrice si sistem audio cu 6 difuzoare, casetofon si CD – insa aspectele legate de exploatarea off-road sunt bine conturate.
Astfel, Cherokee beneficiaza de transmisie 4×4 nepermanenta, reductor in doua trepte, diferenetial central complet blocabil si diferential spate autoblocant. Cu toate ca insiruirea acestor sisteme va duce cu gandul ceva complicat, in practica folosirea lor este foarte simpla.
Langa schimbatorul de viteze exista un al doilea levier, destinat actionarii reductor-distribuitorului, care poate fi cuplat in patru pozitii: 2H, 4H, N si 4L. Primele doua pozitii sunt destinate deplasarii cu tractiune 4×2, respectiv 4×4 pe suprafete de dificultate usoara si medie, in timp ce 4L blocheaza suplimentar si diferentialul central, fiind folosita pentru conditii extrem de dificile.
Pentru test am ales varianta de motorizare turbodiesel common-rail de 2,5 l si 140 CP. Desi nu este un exemplu de silentiozitate in functionare, motorul ramane un atu extrem de important pe care Cherokee il are in fata lui Land Rover Freelander, Hyundai Santa Fe si Nissan Terrano.
Este cel mai puternic din clasa, conducand detasat si la capitolul cuplu maxim – 343 Nm la doar 1800 rot/min, fata 278 Nm la Nissan Terrano, urmatorul clasat din acest punct de vedere. Ca urmare, Cherokee se dovedeste foarte sprinten in depasiri pentru o masina de cca. 2 tone, constructorul afirmand ca prima suta de km/h este atinsa in 12 s, de asemeni cea mai buna valoare fata de concurenta directa.
In ceea ce priveste confortul, lucrurile sunt mai mult decat OK, Cherokee avand cel mai mare ampatament din segment, asa ca pasagerii au suficient loc, indiferent ca stau pe scaune sau pe bancheta din spate.
Aceasta este rabatabila, astfel ca volumul portbagajului variaza intre 910 si 1950 l, valoare absolut rezonabila pentru necesitatile a cinci persoane. Din pacate toate aceste lucruri bune au un pret destul de piperat daca nu optati pentru achizitionarea in sistem leasing.
Fara taxe si TVA Cherokee 2,5 CRD Limited costa 26.880 euro, iar daca le adaugam si pe acestea, nota de plata se ridica la 43.099 euro. Fiind fabricat in SUA, Cherokee este net dezavantajat de sistemul de taxare din Romania.
Modelul testat de noi era dotat suplimentar cu tapiterie din piele, scuturi de protectie pentru motor si transmisie, sistem ABS si geamuri fumurii, pretul cu toate taxele ajungand in acest caz la 46.778 de euro.
Sursa:www.autoshow.ro