Muzica reclamelor face toți banii!

24 10. 2005, 13:47
O reclama care nu spune prea multe prin imagini, mai are o șansa sa nu treaca neobservata. O poate salva o coloana sonora buna care starnește întrebari de genul "cine canta piesa aia mișto din reclama la Orange?". Pentru ca o piesa sa ajunga muzica unui spot, e nevoie de o

O reclama care nu spune prea multe prin imagini, mai are o șansa sa nu treaca neobservata. O poate salva o coloana sonora buna care starnește întrebari de genul „cine canta piesa aia mișto din reclama la Orange?”.

Pentru ca o piesa sa ajunga muzica unui spot, e nevoie de o bataie de palma între client și agenție. Lucru simplu la prima vedere, asta daca omul cu salamul, biscuiții, sucul sau ciocolata are o idee clara despre cum ar vrea sa „sune” produsul sau. Pentru asta exista în fiecare agenție de publicitate care se respecta un om specializat, atent la muzica pe care o distribuie în reclame: producatorul audio/video. Laura Georgescu-Baron lucreaza de ani buni ca A/V producer la Leo Burnett. Ea spune ca „în general propunerile muzicale vin de la regizori și de la creativi. Mai exista și varianta unui reel de la compozitori sau muzica de librarie. Se mixeaza muzica respectiva cu vocile, se introduc efectele sonore, daca este cazul, dupa care își dau OK-ul agenția și clientul”.

Vedem destule spoturi, în care apare același hit sau chiar reclame a caror muzica e total în contradicție cu ideea spotului. Dar un caz special îl reprezinta coloanele sonore aproximativ identice cu unele piese cunoscute. Asculți cantecul și realizezi ca versurile nu sunt aceleași, iar muzica are un sound de karaoke. Un exemplu ar fi cea mai noua reclama la Izvorul Minunilor. Canta „Tear Drop” de la Massive Attack, dar într-o varianta cu bule, special pentru mamici și pruncii lor. Andrei Filip, director general Kemper Music Romania, firma care compune muzica pentru spoturi, spune ca nu e vorba de copierea propriu-zisa a unor piese. „Fie producem compoziții si interpretari originale, fie producem cover-uri. Cumparam dreptul de utilizare a compoziției de la casa de discuri care o deține și facem o reinterpretare”.

Reprezentantul Leo Burnett e de parere ca în prezent nimeni nu mai poate copia ilegal mici pasaje dintr-o melodie. „A trecut vremea în care funcționa aceasta șmecherie. Acum exista în legea drepturilor de autor foarte clar stipulat, cat se poate asemana melodia unui spot cu partitura originala. Toate aceste lucruri sunt monitorizate și drastic sancționate în cazul în care nu sunt respectate. Sincera sa fiu, de multe ori se exagereaza, dar așa ne place noua romanilor, sa sarim de la o extrema la alta”.

Cei de la Kemper au produs adaptarile „Disco” și „Hands Up” ale lui Ottawan, folosite pe coloana sonora a spoturilor Caroli și Timișoreana. La fel s-a întamplat și cu spotul Tuborg, unde piesa „Walking on the sun” este o reinterpretare facuta de Kemper Music, sau la spotul MOL, unde s-au cumparat drepturile pentru piesa „Get Outta My Dreams, Get Into My Car” și s-a produs un cover și apoi un remix. „Daca vrei sa utilizezi dintr-o compoziție originala o porțiune oricat de mica, trebuie sa ceri acordul casei de publicare (publisherului). Noi lucram cu doi chitariști, un toboșar și un vocal, alteori trebuie sa ansamblam o orchestra. În medie, livram produsul în 3-4 zile, dar este efortul combinat al multor oameni”, mai spune Filip.

Citește mai multe despre muzica reclamelor numai în