A fost o data ca niciodata America, si spun asta cel putin din punct de vedere automobilistic. Nu cred ca azi americanii mai au puterea de a crea mituri pe patru roti, ci doar de a trai din cele vechi.
Pentru a ma face mai bine înteles: cautati un model american recent care sa scoata de la tine acel: „Oh, YEAH, Mustang”. Stiti voi, acea forma simpla, sincera de manifestare care aduce cu bucuria unui copil.
De la debutul sau, în 1964, Mustang a fost înger si demon, ovationat si huiduit, si asta pentru ca unii nu l-au creditat ca pe o adevarata masina sport, în timp ce altii spun ca, de fiecare data cand Ford Motor Company scrie Mustang pe o masina, este ceva special. Adevarul se afla undeva pe la mijloc – si spun asta pentru ca au existat versiuni ale Mustang-ului care abia reuseau sa adune cativa caluti-putere pentru a se extrage dintr-o parcare, iar cand venea vorba de manevrabilitate, ne puteam gandi la un porc în ajun de Craciun.
Nu mai putin adevarat este si faptul ca au existat modele care-i inhibau prin performante pana si pe cei mai experimentati piloti. Prin urmare, avem o problema, de unde începem? Voi proceda ca oricine altcineva care nu e prea stapan pe el cand vine vorba sa disece istoria unei masini ce aduna mai bine decat dublul varstei lui.
The original Pony Car, 1964-1968
Mustang a fost lansat în aprilie 1964, fiind construit pe platforma Ford-ului Falcon, de la care împrumuta atunci suspensia si franele. La mijlocul anului 1964, Ford a decis sa modifice Mustang-ul, care atunci era o caroserie frumoasa si nimic mai mult. Asa am ajuns sa vorbim de Mustang ‘641/2, caruia multi îi spun Â’65 si care venea cu motorizari noi, cu alternator si cu un nou design, atat la interior, cat si la exterior. in 1964, Mustang era animat de trei propulsoare (6L de 2.785 cmc, V8 de 4.260 cmc si V8 de 4.736 cmc), cuplate la transmisii manuale cu trei sau patru rapoarte, sau automate cu patru trepte.
In 1965, s-a renuntat la motorizarile de 2,8 si 4,2 litri pentru un 6L de 3.277 cmc si un V8 de 4.736 cmc. Putem spune ca primii doi ani de existenta ai Mustang-ului au fost si cei mai intensi, din toate punctele de vedere. Tot în al doilea an de existenta, a fost oferit un pachet GT care reusea oarecum sa scoata masina din anonimatul liniutelor. Ford sustine ca pachetul GT oferea 271 CP, altii, mai malitiosi, l-au cotat doar la 200 CP.
In 1965, a aparut în scena si domnul Shelby, care a produs într-o serie limitata (2.000 exemplare) Ford Mustang GT 350 (306 CP). in 1966, acelasi domn a propus celor interesati o versiune supraalimentata de 400 CP. in urmatorii ani, versiunile GT au fost produse de Ford, dar si-au pierdut mult din caracterul initial. in mai 1966, s-a produs Ford Mustang-ul cu numarul 1 milion. in urmatorii ani, americanii au mai adaugat cativa centimetri la dimensiunile acestuia, pentru a reusi sa introduca sub capota un motor ceva mai mare.
Aparuse concurenta, Camaro SS 396, iar cei de la Ford au reusit sa reziste atacului doar prin montarea unui V8 de 7.014 cmc, creditat la 335 CP, dar care putea fi usor dus spre 400 CP. Singurele probleme ale acestor versiuni care aveau putere si cuplu suficiente era manevrabilitatea precara, datorata unei greutati nu prea ortodoxe pentru o masina sport.
In 1967, Shelby a mai dat un „autograf” pe capota Mustang-ului, de aceasta data GT500, probabil singurul Mustang adevarat în opinia celor care voiau nerv de la o masina, o legenda care face si azi zile negre inginerilor de la Ford… Mai tarziu, în 1968, GT500 KR (King of the Road) avea sa domine campionatul masinilor de serie NHRA cu al sau motor Cobra Jet de 7.014 cmc.
The Muscle Cars, 1969-1973
Este era vitezei, a cauciucurilor „arse”. Editii limitate ca Boss 302 sau 429 domina campionatul Trans Am. Este lansat Mustang Mach I în trei versiuni de motorizare, cel mai popular fiind 351 Mach I (5.752 cmc). Tot în 1969, Shelby este înlaturat de la Ford si cere boss-ului Iacocca sa nu îi mai fie folosit numele. Anul 1970 aduce o grea lovitura industriei auto americane. Guvernul vine cu restrictii în ceea ce priveste emisia de noxe, consum si putere, asta datorita si numarului mare de victime de pe soselele din SUA (aproximativ 55.000 de persoane decedate anual, în accidente rutiere).
Incepe agonia si pentru Ford Mustang, acesta luand în greutate si dimensiuni pentru a îndeplini normele de securitate, în timp ce motoarele devin mai anemice. Mustang 351 Boss din Â’69 si Mach I dinÂ’70 sunt singurele care mai conserva linia clasica din 1964. Din 1971, designerii de la Ford încep sa îsi faca de cap si astfel prind sa se contureze liniile modelelor hidoase din anii urmatori.
1974-78 Anii de restriste
Pentru a avea o idee în ce ape se scalda Mustang-ul în acei ani, voi enumera cateva maxime: inflatia ajunge la 12%, este adoptata limita de 55 mph – viteza maxima, somajul ajunge la 9%, se „inventeaza” catalizatorul pentru a reduce noxele, VW Golf (Rabbit) depaseste recordul de vanzari – 1 milion de exemplare în 31 de luni, pe cand Mustang-ul reusise aceasta performanta în 36 de luni. Este perioda în care se nasc niste curiozitati carora americanii continuau sa le spuna Mustang.
Intram în era Mustang II, care are la baza, spre exemplu, micutul Pinto, iar în compartimentul motor sunt asezate cu grija propulsoare de 2,3 sau 2,8 litri (Ford Germania) ce nu depasesc 105 CP. Putinul orgoliu care mai zace în americani face ca, din Â’75 pana în Â’78, sa existe un V8 sub capota, însa istoria va consemna ca în anul 1974 nu a existat nici o versiune cabrio sau vreun V8 în oferta.
Perioada „Fox-bodies”, 1979-1993
Din 1979, Mustang-ul este construit pe platforma tehnica a lui Ford Fairmont, model care se afla în dotarea politiei americane. Exista în oferta un V8 de 5,0 l si un 2,3 l supraalimentat, dar nu va putem comunica puterea si cuplul motor, pentru a nu demitiza total numele Mustang.
Daca acestea nu erau de ajuns, din 1981 se putea comanda un Mustang avand fie cutie automata, fie manuala. Anul Â’82 marcheaza revenirea GT-ului, versiune disparuta în 1969, cu un V8 de 5,0 l sub capota. Ford însa privea în viitor si descoperea lucruri frumoase.
Anume Turbo GT 2.3 – un fel de patru cilindri în linie care „scuipau” 145 CP, ideal pentru un Mustang. in Â’84 este sistata productia GT-ului si sunt introduse versiunile SVO, care supravietuiesc pana în 1986 – o cariera prodigioasa, de-a lungul careia s-au vandut 10.000 unitati, cam cat reusea primul model într-un week-end bun.
Din nou la versiunile GT: de aceasta data cei de la Ford au fost mai consecventi, reusind mentinerea în productie a acestei versiuni pana în 1993. „The Fox-Bodies” au avut o cariera destul de lunga, dar modificarile aduse în fiecare an au impus înlocuirea cu o noua generatie. Perioada 1979-1993 este încheiata de o versiune limitata Mustang Cobra R, fabricata în 107 exemplare. 1994-2004
Este lansat Mustang-ul actual, care se bucura de succes, dar tot nu poate fi considerat un mostenitor al traditiei primei generatii. Nu au mai fost necesare sacrificii, astfel încat noua generatie a primit de la patru cilindri în linie pana la V12. Anul 2005 va marca un nou început pentru Mustang, dar probabil ca stiti acest lucru deja.
ProMotor