Muscle Cars & Co
Ceea ce numim astazi in mod curent SVT sunt de fapt doua companii: Special Vehicle Team este firma care se ocupa de marketing-ul, imaginea si comercializarea Ford-urilor de mare performanta, in timp ce Special Vehicle Engineering este insarcinata cu proiectarea si fabricarea masinilor.
SVT a fost creata in 1991, avand rolul de tuner „oficial”, insarcinat cu producerea unor versiuni supersport ale lui Ford Mustang. Ford dorea sa contracareze, astfel, succesul inregistrat de modelele Chevrolet Camaro si Pontiac Firebird, preparate de divizia Special Vehicle Group a lui General Motors. Primul rezultat a aparut in 1993, an in care SVT a lansat celebrul Mustang Cobra De-a lungul timpului, Fordos SVT a produs mai multe versiuni ale lui Mustang – Cobra R, Boss, Bullit, Super Stallionan sunt cele mai cunoscute, dar si un model special al lui Ford Contur – numele sub care era comercializata in SUA precedenta generatie a lui Mondeo – botezat SVT, precum si cateva variante supersport al pick up-ului F-150. In ultimii ani, Special Vehicle Team s-a implicat si in designul prototipurilor, Ford-uri GT 90 si GT 40 fiind cele mai recente exemple.
Incepand cu originalul produs in 1993, fiecare Mustang Cobra a dorit – si de cele mai multe ori a si reusit – sa stabileasca un nou standard in ceea ce priveste performantele dinamice si tinuta de drum. SVT Mustang Cobra 2003 ridica inca o data stacheta, prin motorul sau V8 de 4,6 litri, capabil de 390 CP si un cuplu zdrobitor de 540 de Nm.
Asa cum ii sta bine unui „muscle car”, propulsorul este supraalimentat cu compresor de tip Roots, prevazut cu schimbator de caldura aer/apa, ceea ce conduce la obtinerea unei curbe de cuplu extrem de plate (aproximativ 85% din valoarea momentului motor maxim este disponibil intre 2000 si 6500 de rot/min) si la o putere specifica de aproape 85 CP pe litrul de cilindree. Transmisia si trenul de rulare provin direct de la bolizii de competitie, asa ca SVT Mustang Cobra vine dotat cu discuri de frana ventilate si perforate de 330 de mm, cutie de viteze mecanica cu 6 trepte si bare stabilizatoare cu diametru de 26 de mm.
Mult mai spectaculos este insa F-150 Lightning, care aproape ca nu mai are nici o legatura cu lumea utilitarelor. Motorului Triton V8 de 5,4 litri i-a fost adaugat un compresor mecanic Roots si intercooler, astfel ca el dezvolta acum 380 CP la doar 4750 de rot/min si un cuplu maxim de 622 de Nm la 3250 de rot/min.
Cutia de viteze este automatica cu 4 trepte, insa acest lucru nu-l impiedica pe F-150 sa atinga 230 de km/h si sa accelereze pana la 100 de km/h in mai putin de 6 secunde. Pentru a asigura oprirea monstrului in timp util, SVT l-a echipat cu sistem de franare cu discuri de 334 de mm si etriere cu doua pistoane. Comportamentul bun in viraje este asigurat de amortizoarele pe gaz Bilstein si de barele stabilizatoare cu diametru de 31 de mm.
Probabil ca din punctul de vedere al europenilor, SVT Focus este ceva mai putin spectaculos, el nefiind decat un ST 170 cu cetatenie americana. Totusi, pentru Statele Unite el este un model cu totul deosebit, Ford afirmand ca din punct de vedere tehnologic, SVT Focus este cel mai avansat vehicul construit vreodata de Special Vehicle Team.
La fel ca si modelul european, SVT Focus beneficiaza de serviciile propulsorului aspirat de 2 l, capabil de 170 CP si un cuplu maxim de 200 de Nm. Cutia de viteze este mecanica cu 6 trepte, iar trenul de rulare a fost modificat fata de versiunile „normale”, SVT Focus avand bare stabilizatoare majorate si arcuri si amortizoare „imprumutate” de la departamentul de competitii.
Sursa: www.autoshow.ro