Morgan Donnair

Apropo.ro / 04.01.2006, 10:48
Morgan Donnair
Motociclistii sunt atat de norocosi. La pretul unui BMW Serie 5 de baza pot avea echivalentul moto al unui supercar. Iata-l in sfarsit: cel mai tare motor. Este in acest moment Sfantul Graal al motocicletelor de performanta, raspunsul cu doua roti pentru Ferrari Enzo. Este MV Agusta

Motociclistii sunt atat de norocosi. La pretul unui BMW Serie 5 de baza pot avea echivalentul moto al unui supercar.

Iata-l in sfarsit: cel mai tare motor. Este in acest moment Sfantul Graal al motocicletelor de performanta, raspunsul cu doua roti pentru Ferrari Enzo. Este MV Agusta F4 1000 Tamburini si costa 45.000 de euro.

Modelata elegant de legendarul Massimo Tamburini – acelasi tip care l-a desenat pe Ducati 916 – are mai multa putere mocnind pe sub flancurile fine din fibra de carbon decat oricare alta motocicleta de serie pe care poti pune mana.

Ultima recolta de motociclete japoneze, printre care si Suzuki GSXR1000, nu are nici o arma pe masura acestei rachete. Motorul sau de 998 cmc cu patru cilindri in linie (initial dezvoltat de MV in colaborare cu Ferrari) scoate uimitoarea performanta de 173 CP – suficient pentru a-l propulsa pe Tamburini pana la 306 km/h si pana la 160 km/ h in mai putin de cinci secunde.

Ceea ce face insa aceasta motocicleta cu adevarat speciala – daca vei reusi sa ignori liniile de design superbe, rotile Marchesini, amortizoarele de curse Sachs cu specificatiile celor folosite de Ferrari in F1 si furcile Marzocchi de 50 mm imbracate in nitrat de titaniu – este sistemul de admisie variabil.

Cocotat deasupra sistemului de injectie electronica de tip TBI se afla un grup de patru „trompete” de admisie. Acestea stau in pozitie normala pana la 10.000 rpm, punct la care o pompa pneumatica le ridica, schimband efectiv dinamica fluxului de aer.

Solutia „pacaleste” motorul facandu-l sa creada ca a fost facut pentru putere la turatii joase si medii, sub 10.000 rpm, dar il face sa „manance jar” dupa aceasta limita. Toate acesta se adauga unui motor care dovedeste o putere uimitoare in orice conditii.

Invartiti doar maneta de acceleratie si MV va replica cu un sprint foarte serios. Si toate astea sunt doar despre propulsor. Manevrabilitatea este la fel de buna pe sosea ca si pe pista. Combinand o suspensie de prima mana, un sasiu rigid si niste anvelope extrem de „lipicioase” s-au asigurat unghiuri de inclinare ridicol de mici, asta in timp ce, in curbe, atingi viteze pe care nu le credeai niciodata posibile.

Doar 300 de bijuterii ca aceasta vor fi fabricate, astfel incat, chiar daca iti permiti cei 45.000 de euro, probabil ca vei visa in continuare ca noi toti.

BBC Top Gear Romania

Tags: