In 1999 la expozitia de la Milano, toti se asteptau sa vada ceva nou, ceva care sa exprime pasul ce urma facut intr-un nou mileniu. Singura legatura cu viitorul motociclistic a fost prezenta la standul Gilera si se numea Compact Bike.
Era o combinatie intre o motocicleta si un scuter, adica un corp de motocicleta cu motor si transmisie de scuter.
La prima vedere esti furat de designul clar de motocicleta sportiva: semicarena, ghidoane joase, sa subtire si roti de racing. Dar o privire mai atenta, mai ales la partea de motorizare si transmisie, tradeaza faptul ca e totusi ceva atipic unei motociclete: motorul este asezat exact ca la un scuter, nu are schimbator de viteze si nici pedala de frana, lipseste transmisia finala „la vedere”, iar teava de esapament nu prea seamana cu cea a unei motociclete.
Cu toate acestea, se evidentiaza clar gena de motocicleta. Semicarena din plastic inglobeaza farurile, iar micul parbriz inchis la culoare apara bordul si arunca aerul peste casca in timpul mersului. Furca fata este de 35 mm si sustine o roata groasa de 120/70, pe o janta de 14″ cu cinci spite.
Bordul se compune dintr-un turometru analogic cu cadranul in culoarea de baza, un display digital ce afiseaza viteza, temperatura exterioara, temperatura lichidului de racire si nivelul de combustibil, si o gramada de beculete indicatoare pentru faza lunga sau scurta, semnal stanga/dreapta, rezerva de ulei si altele. Manerele ghidonului sunt prinse direct in jugul furcii si au destul loc pentru a prinde pe ele franele fata/spate hidraulice, oglinzile retrovizoare, acceleratia si butoanele de control. Ceea ce ar fi de asteptat sa fie rezervorul este de fapt un spatiu de depozitare incapator, bun pentru o casca.
Saua este in aparenta de o persoana pentru ca locul pasagerului este in aceeasi culoare si se confunda cu aripa spate. Si sub sa este un loc de depozitare destul de incapator, necesar in unele situatii, care elimina necesitatea portbagajului atat de inestetic la un model sport. Suspensia spate este asigurata de un ansamblu arc-amortizor hidraulic montat doar pe partea motorului. Motorizarea porneste de la 50 cmc in doi timpi la 180 cmc in patru timpi.
Modelul Gilera DNA testat de Autoshow este de 50 cmc echipat cu noua generatie de motoare Piaggio HiPer2 (High Performance Ecologic Engine Range) fiind dupa cum ii spune si numele, un motor performant si ecologic. Noile motoare in doi timpi au mult reduse emisiile poluante, amestecul cu uleiul de ardere se face automat dintr-un rezervor separat, se foloseste numai benzina fara plumb, iar aprinderea este gestionata electronic. Pornirea motorului se poate face de la demarorul electric sau de la clasica pedala, mai putin intalnita in ultima vreme.
Ambreiajul este de tip centrifugal, iar cutia de viteze este automata de tip CVT (Continuously Variable Transmision) cu senzor de cuplu. Aceasta cutie de viteze are marele avantaj ca la schimbarea „treptelor” nu se intrerupe fluxul de putere furnizat de motor. Rezultatul este ca CVT-ul mentine functionarea motorului in zona turatiei de cuplu maxim, zona cunoscuta si ca pol economic. Gilera DNA dispune astfel de valori mari ale cuplului pe o plaja de turatie in jurul polului economic cu un consum mic de carburant. Alte avantaje ale transmisiei CVT ar fi dimensiunile si greutatea scazute, usurinta in exploatare si lipsa zgomotului sau a problemelor ce pot apareaintr-o cutie de viteze clasica.
Intr-adevar, modelul de 50 cmc este limitat din constructie la maxim 45 km/h, dar aceasta viteza este obtinuta in mai putin de 5 secunde! Totusi cei 45 km/h se ating la o turatie de aproximativ 7000 rpm pe cand zona rosie incepe abia la 11000 rpm. Asta ca sa va dati seama ce performante neeliberate are acest model. Pentru cei care nu pot avea carnet de conducere categoria A este un bun mijloc de transport urban, impresionant, agresiv, gata sa tasneasca la aparitia culorii verde la semafor, dand „fum in nas” automobilelor.
Sursa: www.autoshow.ro