Aveți mașini în stânga, mașini în dreapta, circulați printre claxoane și fum. Un peisaj familiar pentru orice șofer dintr-un oraș mare. Gasirea unui loc de parcare este o cu totul alta poveste, dar sa presupunem ca zeița Fortuna va protejeaza și chiar reușiți aceasta performanța. Urmeaza întâlnirea cu „cerberii” parcarilor.
Îi așteptați rabdatori, va cautați prin buzunare dupa marunțiș (daca n-aveți, s-ar putea sa fie o problema și cu restul) și încasați bilețelul de rigoare pe parbriz, pe post de chitanța. Macar o parte din aceste întâmplari ar putea fi evitate daca alegeți sa platiți parcarea prin SMS, spun oficialii companiei germane Siemens.
Nu, nu este vorba de aglomerație, claxoane sau fum, aici se descurca fiecare cum poate. Ceea ce a facut Siemens a fost sa dezvolte, prin divizia sa de servicii IT Siemens Business Services (SBS) un sistem numit „mobile-parking” (sau, pe scurt, m-parking) prin care șoferii din Viena pot plati parcarea trimițând un SMS de pe telefonul mobil.
Primaria din capitala Austriei a renunțat la o investiție de 50 de milioane de euro, preconizata pentru achiziționarea de noi automate de bilete pentru parcare, și a ales sa semneze un contract pe zece ani în valoare de 15 milioane de euro cu Siemens, pentru implementarea și operarea sistemului m-parking, spune Klaus Baringer, membru în Senatul orașului Viena.
Implementarea sistemului a început în urma cu aproximativ un an, iar acum se poate spune ca m-parking a fost acceptat de oameni și este utilizat cu succes, spun oficialii Siemens. În prezent, în jur de 50.000 de șoferi austrieci „cumpara” spații de parcare prin mobil.
„M-parking a fost una din rarele ocazii când un sistem propus de municipalitate a fost acceptat foarte ușor de la început”, spune Baringer, reprezentantul orașului Viena. „Este un sentiment placut sa vezi ca cetațenilor le face placere sa își plateasca taxele”.
O soluție a viitorului, dar cu ceva probleme în prezent
În ciuda faptului ca este foarte simplu de folosit (vezi caseta „Cum funcționeaza m-parking”), sistemul nu poate fi înca trecut în categoria reușitelor absolute. În Viena, doar puțin mai mult de 10% dintre șoferi îl folosesc. Nu este cam puțin?, a fost întrebat Baringer. „Este un sistem nou și e normal ca la început nu toata lumea sa îl adopte”, a argumentat el.
O alta problema neașteptata a m-parking „rasare” din legislație. Conform legii austriece, singurele mașini parcate care nu sunt pasibile de amenda sunt cele care au afișate la loc vizibil hârtiuța care confirma faptul ca șoferul a platit parcarea (în Viena exista foarte puține locuri unde poți parca fara sa fie nevoie sa platești, și de obicei e vorba de zone din apropierea școlilor sau a altor instituții de interes public). Cu alte cuvinte, utilizatorii noului sistem mobil de plata încalca legea pentru ca, deși ei au platit (prin SMS), mașina nu are nici un însemn vizibil care sa confirme acest lucru. Aceasta anomalie din legislație va fi rezolvata în curând, spune Baringer. „Este în interesul autoritaților sa nu-i sancționeze pe șoferii care au platit prin mobil, pentru ca vrem ca sistemul sa prinda la cât mai multa lume”, spune el.
Polițist cu PDA și imprimanta „la purtator”
Procedura pe care polițiștii o urmeaza pentru a verifica mașinile care nu au însemne vizibile ca au platit parcarea este simpla, și totuși destul de complicata. De fiecare data când întâlnesc o mașina oprita fara sa aiba dovada ca parcarea s-a platit (fie un abțibild pe parbriz care ține loc de abonament, fie o hârtiuța cumparata de la un automat pe care sunt trecute data și intervalul orar în care mașina poate staționa în acel loc), polițiștii trebuie sa își dea seama în ce categorie se afla șoferul respectiv. Fie este contravenient și a oprit fara sa plateasca, fie este vorba despre un „pionier” al sistemului m-parking care a platit prin telefonul mobil.
Poliția din Viena a înființat un departament special pentru verificarea mașinilor staționate. Agenții se plimba zilnic pe strazi „înarmați” cu un PDA (mic computer de dimensiunile unui calculator de buzunar – n.r.) și atunci când gasesc o mașina „suspecta”, introduc în PDA numarul acesteia și interogheaza computerul central al sistemului m-parking (prin tehnologia de comunicație GPRS). Daca serverul raspunde ca a înregistrat o plata prin SMS pentru acel numar, mașina e în regula. Daca nu, înseamna ca șoferul merita o amenda. Folosind același PDA, agentul trimite catre server datele complete ale mașinii (marca, culoarea, numarul, adresa unde este parcata, data și ora) și sistemul înregistreaza amenda în valoare de 21 de euro pentru proprietarul mașinii. Acesta va afla „bucuria” când revine la mașina, pentru ca polițistul îi lasa procesul verbal sub ștergatorul de parbriz (hârtia este tiparita de mini-imprimanta prinsa la centura agentului).
O alta problema potențiala a sistemului apare chiar din cauza procedurii de verificare descrise mai sus. Pe masura ce sistemul va prinde la tot mai mulți șoferi, va crește și numarul mașinilor care trebuie verificate prin PDA. Având în vedere ca pentru fiecare mașina verificata agentul trebuie sa scoata aparatul, sa intre în meniu, sa introduca numarul de înmatriculare și sa aștepte câteva secunde (uneori chiar câteva zeci de secunde) pâna primește un raspuns de la server, timpul și energia cheltuite de polițiști sunt semnificative. Daca numarul mașinilor ce trebuie verificate va crește, agenților le va fi tot mai greu sa faca fața.
L-am luat de-o parte pe polițistul care facea demonstrația pentru grupul de ziariști și l-am întrebat câți agenți sunt în departamentul sau. 160, mi-a raspuns. „Și sunt de ajuns?” „Nu”, mi-a raspuns cu un zâmbet. Când l-am întrebat ce s-ar întâmpla daca toți șoferii din Viena ar plati prin SMS și polițiștii ar trebui sa verifice „tot ce mișca”, a dus un deget la buze și zâmbetul i-a mai scazut în intensitate. Probabil ca nu-și dorea foarte tare o astfel de perspectiva.
Totuși, deși autoritațile par ca nu sunt pregatite deocamdata sa faca fața creșterii în popularitate a sistemului m-parking, probabil ca nici nu vor avea nevoie sa gaseasca o soluție peste noapte. Numarul utilizatorilor crește, dar nu atât de repede încât sa nu poata fi gasita o soluție tehnologica potrivita. O astfel de soluție, pe viitor, ar putea fi chiar etichetele inteligente care comunica prin unde radio. Etichetele RFID se afla deja printre ariile de interes (și de investiții) ale Siemens. Odata instalate pe mașini, etichetele ar putea probabil sa fie programate sa emita un semnal anume care sa fie captat de cititorul purtat de polițist. Avantajele fața de sistemul actual ar fi ca citirea s-ar efectua dintr-o data pentru toate mașinile din raza de acțiune a aparatului (care poate ajunge pâna la câțiva zeci de metri), n-ar mai fi nevoie de introducerea numarului fiecarei mașini în parte, iar polițistul ar primi instantaneu pe display doar lista cu mașinile de pe acea strada care nu au platit.
Bine-bine, dar cu România cum ramâne?
Siemens acorda o mare atenție proiectelor de investiții în sectorul public, spun oficialii companiei. Acest gen de investiții sunt dezvoltate și în România, spune Albert Felbauer, director general al Siemens Business Services Austria, companie care este responsabila pentru buna funcționare a tuturor filialelor din Europa Centrala și de Est, inclusiv România.
SBS România are aproximativ 60 de angajați și vânzari anuale de 200-300 de milioane de euro. „Într-un an, doi, speram sa devina filiala cu cea mai rapida creștere din regiune”, spune Felbauer. Recent, Siemens a implementat un sistem informatic pentru Agenția Naționala pentru Ocuparea Forței de Munca din România și cele 200 de locații ale sale din țara, iar compania spera sa fie implicata și în proiectul de securizare a granițelor pregatit de autoritațile române, conform lui Felbauer. Alte sectoare publice de care oficialul Siemens s-a mai aratat interesat sunt și sistemul de impozite și cel juridic. În ceea ce privește sectorul privat, Siemens intenționeaza sa susțina Petrom pentru a-și integra sistemul informatic cu cel al companiei austriece OMV, noul proprietar al fostei companii naționale petroliere românești.
Proiectele în parteneriat public-privat sunt un punct principal de atracție pentru Siemens Buisiness Services în toata Europa, spun oficialii companiei. Ei au enumerat o serie de proiecte, printre care cel derulat în Germania (achiziționare de bilete pentru transportul public prin telefonul mobil), Marea Britanie (emisie de pașapoarte securizate) sau Slovacia (permise de conducere moderne).
În țarile mai puțin dezvoltate din estul Europei, așa cum este și România, un sistem de plata a parcarii ori de cumparare a biletelor de tren sau autobuz prin SMS sunt puțin cam avangardiste, este de parere Albert Felbauer, directorul filialei SBS Austria, care controleaza operațiunile din aceasta zona geografica.
„Plata de pe mobil nu este prioritatea numarul 1 în aceste țari, pentru ca accentul trebuie pus mai întâi pe construirea unei infrastructuri viabile”, a spus el. Și totuși, Croația a reușit sa implementeze un sistem paralel pentru plata de pe dispozitive mobile a locurilor de parcare, ceea ce demonstreaza ca și țarile cu o infrastructura de calitate mai redusa pot gândi înspre viitor, spune Felbauer. Aceste țari pot beneficia chiar de un avantaj neașteptat, a mai spus el. Este vorba de faptul ca sistemele de comunicații vechi nu sunt așa de dezvoltate ca în Occident, deci se pot pune mai ușor bazele unor rețele ultra-moderne.
Plata de pe mobil, un business exploziv
La nivel mondial, piața plaților mobile are o valoare de 3,2 miliarde de dolari în prezent (și este bazata în principal pe vânzarile de tonuri de apel pentru telefoane mobile), în schimb are un potențial de creștere uriaș: oficialii Siemens estimeaza ca în 2007 va ajunge la o valoare de 37 miliarde de dolari.
Pe ce se va baza aceasta creștere uriașa? În principal pe vânzarile de bilete prin telefonul mobil, este de parere Winfried Holz, șeful diviziei globale Solution Business a SBS. „Gândiți-va la biletele pentru transportul public. Este o piața imensa”.
Pentru Siemens, viitorul pare a fi cu un pas mai aproape. Începând din luna noiembrie, cei 280.000 de germani care traiesc în regiunea Vogtland (la granița cu Republica Ceha), vor putea sa cumpere bilete la tren și la autobuz cu ajutorul telefonului mobil, serviciul fiind realizat de SBS.
Programul ruleaza într-o faza experimentala înca din luna februarie a acestui an, iar succesul este total, spun oficialii Siemens. 25.000 de tranzacții au fost desfașurate în perioada februarie-aprilie de catre un eșantion de 500 de persoane, și nici macar o singura eroare nu a fost înregistrata.
Biletele se cumpara de pe un portal virtual, iar acesta este accesat de pe telefoanele inteligente care ruleaza aplicații Java. Cumparatorii se înscriu într-o baza de date atunci când decid sa foloseasca serviciul, urmând ca toate tranzacțiile ulterioare sa fie taxate direct, folosindu-se datele completate de utilizator la înregistrare. Biletele sunt virtuale și sunt înregistrate în sistemul informatic, putând fi accesate numai de responsabilul cu controlul biletelor și de catre calatorul care l-a cumparat (la înregistrare, fiecare client primește un cod unic de utilizator).
O alta modalitate de cumparare, în afara de portalul virtual este un sistem-voce avansat, spun oficialii companiei. Poate și pentru ca pare desprinsa dintr-o scena a viitorului, aceasta varianta este mai puțin populara, deocamdata, doar aproximativ 8% dintre solicitanți apelând la ea. Calatorii comanda biletele tot de pe telefon, dar prin intermediul unei convorbiri normale. Softul care „raspunde” la telefon este capabil sa analizeze frazele complete rostite de solicitant și sa recunoasca anumite cuvinte-cheie pe baza carora emite biletul virtual. Software-ul a fost dezvoltat de Siemens în colaborare cu institutul german Fraunhofer.
„Per total, cererea a fost mult mai mare decât ne așteptam, de aceea consideram programul pilot un succes”, a spus Micha Leonhardt, reprezentant al asociației publice de transport din regiunea Vogtland. „Estimam ca în viitor aproximativ 10-15% dintre pasageri vor cumpara bilete de pe telefonul mobil”. În Germania, transportul public de pasageri realizeaza vânzari anuale de peste 20 de milioane de euro, conform datelor prezentate de oficialii SBS.
Estul Europei, puțin în urma dar cu mare potențial
Piața Europei Centrale și de Est ramâne foarte interesanta pentru Siemens, fie ca este vorba de astfel de proiecte care par avangardiste, sau „doar” de proiecte de infrastructura.
Ca putere economica, regiunea se încadreaza undeva între Japonia și Germania, care sunt pe locurile 2 și 3 în topul celor mai dezvoltate state din lume, este de parere Gunter Kappacher, directorul SBS pentru Europa și Africa de Sud.
În 2003, valoarea pieței de servicii IT în Europa Centrala și de Est a fost de aproximativ 4-5 miliarde de euro, conform datelor SBS. „Însa nu valoarea în sine e interesanta, ci perspectiva de creștere: piața va ajunge probabil la 7-8 miliarde în 2007”, a spus Kappacher.
Aceasta zona este interesanta pentru Siemens în principal pentru ca este foarte diferita de piața occidentala în ceea ce privește serviciile IT.
Spre deosebire de piața IT din vestul Europei, unde serviciile reprezinta jumatate din totalul pieței, în Europa Centrala și de Est acestea dețin numai 26% din total, a spus Kappacher. În aceasta regiune, piața e formata în majoritate din produse hardware (56%) și software (18%).
Piața nu este înca matura, însa are un potențial de creștere de doua cifre, spun oficialii Siemens. Conform celor mai recente date deținute de SBS, Cehia a trecut pe primul loc în lume în ceea ce privește investițiile straine atrase, depașind Coreea de Sud. În ceea ce ne privește însa, optimismul trebuie sa ramâna rezervat. Deși România este o țara mult mai mare decât Cehia, piața de IT reprezinta doar 20% din cea a cehilor, spune Gunter Kappacher, directorul SBS pe zona europeana.
Cum funcționeaza m-parking
Pentru început, șoferul se înregistreaza în sistem fie prin telefon fie pe Internet, pe site-ul www.m-parking.at. El specifica numarul de telefon mobil și numarul mașinii sale. În momentul înscrierii, utilizatorul alege modalitatea prin care vrea sa plateasca (fie prin emiterea unui ordin de plata, fie prin carte de credit). Dupa ce s-a înscris, șoferul este gata sa înceapa sa foloseasca sistemul.
Dupa ce parcheza mașina, el trimite un SMS la numarul special al sistemului în care specifica numarul de minute de parcare pe care le dorește. Un SMS cu textul „30” înseamna ca mașina care are numarul asociat cu telefonul mobil de pe care s-a primit mesajul are drept de parcare în Viena în urmatoarele 30 de minute. Acest lucru se poate verifica de catre oricare dintre cei 160 de agenți care se afla pe strazile orașului, echipați cu PDA-uri. Agentul trimite prin GPRS numarul mașinii pe care vrea s-o verifice și, daca șoferul apare în sistem ca a platit prin SMS, polițistul vede pe display ora la care a fost facuta plata și timpul pentru care este valabila. Daca șoferul nu a platit, pe display apare acest lucru iar polițistul tiparește (de pe mini-imprimanta portabila) amenda în valoare de 21 de euro.
O funcție foarte apreciata de utilizatorii m-parking este aceea de reamintire a faptului ca timpul de parcare „cumparat” se apropie de sfârșit. Cu 10 minute înainte de expirarea timpului, șoferul primește un SMS în care este avertizat ca deadline-ul se apropie.
Daca staționarea se prelungește mai mult decât timpul estimat inițial, șoferul poate sa mai cumpere minute suplimentare, de asemenea, prin SMS. Pentru utilizarea serviciului nu este nevoie de telefoane sofisticate, ci doar de mobile care pot primi și trimite mesaje text.
În Viena exista 126.000 de locuri de parcare cu plata. Pentru oricare dintre acestea, primele 10 minute sunt oferite gratuit. Singurele zone unde se poate parca nelimitat pe gratis sunt în apropierea școlilor sau a altor instituții publice (aceste locuri au însa o pondere foarte mica din total). Pentru 30 de minute de parcare, tariful este de 0,40 euro.
Pentru comentarii si sugestii, scrie in Forumul Software & Hardware.
Mihai Musatoiu, Viena [email protected].