Dincolo de conceptul caroseriei fara montant central si deschiderea antagonica a usilor, Mazda RX-8 dispune de motorul RENESIS, cu doua camere de ardere a cate 654 cmc. Asta inseamna 231 CP si regimuri de exploatare de peste 5000 rpm. Adrenalina pura!
Coupe, sau nu? Dupa linie da, iar judecand dupa numarul usilor am putea spune ca nu. Mazda RX-8 inoveaza practic in domeniul sportivelor un concept pe cat de revolutionar pe atat de simplu. Accesul la locurile spate s-a simplificat datorita portierei spate, cu deschidere opusa celei din fata si lipsei montantului B. Atentie insa la ordinea operatiunilor, deoarece trebuie deschisa mai intai usa anterioara. Spatiul pe bancheta spate este mai bun decat ne-am astepapt pentru o astfel de caroserie, bancheta fiind profilata pentru primirea a doua persoane.
De altfel, scaunele primesc o nota buna pentru sprijinul lateral oferit in viraje. Soferul are la dispozitie toate facilitatile necesare pentru configurarea dorita a postului de conducere. Acesta este croit special pentru performanta, daca judecam dupa turometrul de mari dimensiuni plasat central si gradat pana la 10.000 rpm.
La intarirea impresiei de cockpit contribuie si consola centrala, care se prelungeste printre scaunele fata, pana la spatarul banchetei. Pana demarezi mai ai timp sa remarci pedalele din aluminiu perforat, maneta infima a schimbatorului de viteze si volanul de mici dimensiuni. Indiferent de discutie sau alte puncte de atractie, dupa pornirea motorului nu mai exista alte tentatii decat urcarea in ture.
Propulsorul cu doua rotoare, accepta si iubeste regimurile inalte, unde se simte in largul lui. Ca o dovada, cuplul maxim de 211 Nm se obtine la 5500 rpm. Odata apasata pedala de acceleratie se declanseaza furia. Acul turometrului urca uimitor de repede, rapoartele scurte ale cutiei de viteze exploatand foarte bine motorul. Nu conteza in ce treapta din cele sase te afli, senzatia este ca exista rezerve, dar atata vreme cat sunt depasite 4000 rpm.
Sub aceasta valoare nu va asteptati la reprize fulminante, ci doar la un parcurs linistit prin oras. Ca sa fim sinceri, RX-8 te imbie sa depasesti vitezele regulamentare sau regula depasirii pe partea stanga. Directia deosebit de precisa necesita o ajustare fina din partea soferului, care trebuie sa evite manuirea brusca si „generoasa” a volanului (sunt necesare doar 2.99 rotatii pentru rotirea completa stanga-dreapta).
In ton cu motorul si directia se afla si cutia de viteze. Inserarea levierului se face rapid, dar nu cu un efort minim, lucru caracteristic masinilor sport. Avand tractiune pe puntea spate RX-8 poate deveni nabadaioasa daca se decupleaza ESP-ul. La accelerarile mai sanatoase, in special pe piatra cubica sau asfalt umed, rotile spate patineaza, masina devenind supraviratoare. Cu sistemul activat, fenomenul este inabusit in faza incipienta. Posteriorul are tendinta sa derapeze, dar dupa cateva fractiuni, electronica isi face datoria si repune masina pe traiectorie. Chiar si aici trebuie respectate cateva principii elementare.
Prima senzatie este ca se pierde controlul, dar trebuie asteptat ca sistemul sa reactioneze si in nici un caz nu se recomanda franarea. A doua observatie se refera evident la legile fizicii, deoarece orice sistem de siguranta activa poate fi depasit cand soferul a efectuat o manevra hazardata la viteze mari. Si apropo de viteze ridicate, sistemul de franare raspunde rapid si impetuos, ABS-ul intrand in functiune pe ultima etapa a procesului de oprire. Cand nu va mai ramane decat sa coborati din masina sub privirile invidioase ale trecatorilor.
Autoshow