Michael Schumacher de la A la Z

24 10. 2006, 08:51
Cariera pilotului german de Formula 1 Michael Schumacher, retras din activitate, duminica, la finalul Marelui Premiu al Braziliei, este sintetizata de site-ul www.f1total.com într-un material intitulat "Michael Schumacher de la A la Z". A de la Adelaide: În ultima cursa a sezonului 1994,

Cariera pilotului german de Formula 1 Michael Schumacher, retras din activitate, duminica, la finalul Marelui Premiu al Braziliei, este sintetizata de site-ul www.f1total.com într-un material intitulat „Michael Schumacher de la A la Z”.

A de la Adelaide: În ultima cursa a sezonului 1994, la Adelaide, în Australia, Michael Schumacher a câștigat primul titlu de campion mondial din cariera.

B de la Benetton: La echipa italiana de Formula 1 Schumi a devenit un star mondial.

C de la Corinna: De 11 ani este soția lui Michael Schumacher. Perechea are doi copii, o fiica, Gina Maria și un fiu, Mick. 

D de la Damon: Damon Hill este primul mare adversar al lui Michael Schumacher. Germanul l-a învins pe britanic în 1994 și 1995, devenind dublu campion mondial.

E de la Anglia („England” în limba germana): În Marele Premiu al Marii Britanii, în 1999, Schumacher a suferit cel mai grav accident al carierei sale. La scurt timp dupa start, Schumacher a ieșit de pe traseu, izbindu-se violent cu bolidul sau Ferrari de zidul de protecție al circuitului. Accidentarea l-a ținut departe de curse timp de șase luni.

F de la Ferrari: Cu scuderia italiana Schumacher a obținut cele mai mari succese din cariera.

G de la GPDA: Schumacher este de mai mulți ani președintele Asociației Piloților de Grand Prix (GPDA), care îi reunește pe piloții din Formula 1 și care lupta în primul rând pentru creșterea siguranței în F1. 

H de la „nebun dupa câini” („Hundenarr” în germana): Familia Schumacher este mare iubitoare de câini, având acasa un patruped luat de la Sao Paulo, în urma cu mai mulți ani.

I de la Interlagos: Pe circuitul de la Sao Paulo, Schumacher a participat la cea de-a 250-a cursa a carierei sale, dupa care și-a agațat casca în cui, dupa aproape 16 ani în Formula 1.

J de la Jordan: Pentru echipa irlandezului Eddie Jordan, Michael Schumacher a debutat în Formula 1 pe data de 25 august 1991, pe circuitul de la Spa, din Belgia. Germanul uimește printr-un loc șapte pe grila de start, dar cursa s-a încheiat totuși pentru Schumacher dupa numai 800 de metri parcurși, din cauza unei defecțiuni tehnice.

K de la Kerpen: Orașul natal al lui Michael Schumacher, acolo unde a urcat pentru prima data la volan, în cursele de karting.

L de la „balonul rotund” („rundes Leder” în germana): Schumi este pasionat de fotbal și a organizat numeroase meciuri caritabile, ale caror beneficii le-a donat în scopuri umanitare.

M de la Mercedes: Deși și-a început cariera în echipa de juniori a constructorului german de automobile, Schumacher nu a ajuns niciodata în cariera sa în Formula 1 la team-ul Mercedes.

N de la Noack: Gerhard Noack l-a descoperit pe talentatul Michael Schumacher, îndrumându-l spre cariera în karting.

O de la „un om normal” („Ottonormalburger” în germana): Chiar și astazi, Schumacher se mai întâlnește cu vechii lui prieteni, ceea ce demonstreaza faptul ca a ramas un om om normal, în ciuda celebritații.

P de la Patrese: Italianul Ricardo Patrese deține unul dintre puținele recorduri din F1 care nu a fost doborât de Michael Schumacher. Fostul coechipier al lui Schumacher la Benetton, Patrese a participat la 256 de Mari Premii, cu șase mai multe decât pilotul german.

Q de la „chin” („Qual în germana”): Schumacher este un fanatic al fitness-ului, chinuindu-se zilnic în sala de forța. „Schumi nu este de pe lumea aceasta”, spunea serios Damon Hill, dupa o cursa la finalul careia nu a descoperit nicio urma de sudoare pe fruntea germanului.

R de la Ralf: Fratele lui Schumacher, care sta și sufera în umbra lui Michael. În ultimii ani, legaturile dintre frați s-au racit considerabil, culminând cu decizia lui Ralf de a renunța la managerul sau, Willi Weber, același pe care îl are și Michael.

S de la Elveția („Schweiz” în germana): Este de ani mulți țara aleasa de Schumacher pentru domiciliul sau, nu datorita „paradisului fiscal”, ci datorita liniștii, cum susține germanul. Acolo Schumacher nu este deranjat și poate sa duca o viața fara griji.

T de la Todt: Directorul general al echipei Ferrari este de ani de zile cel mai apropiat sfatuitor al lui Schumacher, este omul sau de încredere. Todt a construit, împreuna cu Schumacher, o echipa care a dominat mulți ani Formula 1.

U de la UNESCO: Schumacher este de mai mulți ani ambasador UNESCO.

V de la Villeneuve: Cel mai mare dușman al germanului. Canadianul nu l-a cruțat niciodata pe Schumacher, numindu-l „mincinos” și „trișor”. Motivul urii sale: În ultima cursa a sezonului 1997, la Jerez, Schumacher a încercat sa îl scoata din cursa pe canadian, dar nu a reușit, Villeneuve devenind campion mondial, iar germanul abandonând.

W de la Weber: Willi Weber l-a facut superstar pe Michael. Impresarul lui Schumacher deține 20 la suta din veniturile pilotului german. Schumacher spune ca lui Weber îi datoreaza cel mai mult.

X de la „faruri cu xenon” („Xenonscheinwerfer” în germana): Chiar și mașina personala a lui Schumacher este dotata cu astfel de faruri.

Y de la Yasmintee (n.r. un sortiment de ceai): Musli și ceai reprezinta micul dejun preferat al lui Schumacher. „Este ușor de digerat și foarte bun la gust”, spune Schumi. 

Z de la „cifre” („Zahlen” în germana): 35 de milioane de euro a încasat Shumacher pe sezon la Ferrari, veniturile sale private fiind estimate la 232 milioane de euro.

Alonso, pregatit sa umple golul lasat de retragerea lui Schumacher

Retragerea lui Michael Schumacher nu va lasa un vid de putere în Formula 1, Fernando Alonso fiind pregatit, din toate punctele de vedere, sa urmeze cariera germanului și, poate, chiar sa bata recordurile acestuia.

În cinci sezoane de Formula 1, dintre care patru la Renault, Alonso a strâns doua titluri mondiale, 15 victorii și 15 pole-position în 88 de Mari Premii, în timp ce Schumacher a adunat, în 16 ani de cariera, șapte titluri mondiale, 90 de victorii și 68 de pole-position în 250 de curse, recorduri absolute în Marele Circ (mai puțin numarul de curse). Deși aceste statistici sunt greu de comparat, la prima vedere ele par a fi în favoarea germanului. În schimb, Alonso a debutat în Formula 1 la 20 de ani, în timp ce marele sau rival la 22 de ani, iar recordurile de precocitate sunt în dreptul spaniolului: cel mai tânar campion mondial, cel mai tânar dublu campion mondial, cel mai tânar câștigator al unui Grand Prix și cel mai tânar pilot care obține un pole-position.

Specialiștii estimeaza ca Alonso are toate șansele de a deveni cel mai bun pilot din istoria Formulei 1. Triplul campion mondial Sir Jackie Stewart spune ca, la un moment dat, din cei 22 de piloți de pe grila, șase sunt buni, trei sunt foarte buni și numai unul este genial, iar acum acesta este fara îndoiala Alonso.

La rândul sau, fostul campion mondial Damon Hill considera ca tânarul spaniol este „excepțional de bun” și ca este în stare sa bata toate recordurile lui Schumacher. „Alonso este în stare sa se descurce pe oricare circuit, în orice condiții, cu oricare adversar și a reușit toate acestea într-un timp foarte scurt”, crede Damon Hill.

Cei doi apreciaza maturitatea de care da dovada Alonso la numai 25 de ani, modul în care controleaza cursele și presiunea la care este supus.

Acum, Alonso a spus adio celor de la Renault, și va începe, în curând, munca la McLaren-Mercedes, o echipa cu investiții uriașe în ultimii ani, atât în piloți, cât și în tehnica, dar cu rezultate modeste.

Ce-i trebuie lui Alonso la McLaren pentru a avea continuitate în performanțe? În primul rând o mașina decenta. Kimi Raikkonen, cel care-i lasa locul spaniolului, nu prea a avut parte de așa ceva, iar numeroasele probleme tehnice pe care monopostul McLaren le-a avut în ultimii ani l-au împins pe finlandez catre Ferrari. Ramâne de vazut daca Ron Dennis va putea sa-i ofere noului sau pilot un mononopost pe masura talentului acestuia. În 2006, monoposturile McLaren au fost întrecute clar de cele ale echipelor Ferrari și Renault, iar în ultima parte a sezonului și de mașinile Honda. Nu trebuie uitat faptul ca Ferrari a reușit abia dupa patru ani sa creeze o mașina de campion mondial pentru Schumacher. Iar aceasta mașina a fost realizata cu un aport important de informații tehnice din partea germanului.

Singurul lucru cu care Alonso nu s-a confruntat pâna acum este un sezon de rahat cu o mașina de rahat, considera Hill. Mulți dintre cei care sunt obișnuiți cu primele locuri își pot pierde încrederea în aceste condiții. „Este singura îngrijorare în ceea ce privește cariera lui. Ar putea fi pus în situația de a alerga doi sau trei ani fara victorie. Primești o energie suplimentara când alergi din fruntea plutonului, dar aceasta te poate parasi daca nu ai la dispoziție echipamentul potrivit”, spune Hill.

Alonso mai are nevoie de o echipa de mecanici care sa suporte eventualele apostrofari ale acestuia, cunoscut fiind faptul ca spaniolul nu ezita sa-și critice public colegii, ceea ce Schumacher nu prea facea. Nu în ultimul rând, dublul campion mondial are nevoie de un coechipier care sa-i asigure spatele, de genul lui Rubens Barichello sau Felipe Massa, secunzi pe care Schumacher i-a avut la dispoziție la Ferrari. Giancarlo Fisichella nu a fost, la Renault, partenerul credincios pe care Alonso și-l dorea, iar spaniolul nu a ascuns acest lucru niciodata. Însa Ron Dennis pare ca a rezolvat la McLaren aceasta problema, stabilindu-i lui Alonso un conațional drept coechipier: Pedro de la Rosa.

Ferrari încheie sezonul 2006 desparțindu-se de Michael Schumacher, dar cu cea mai buna mașina de pe grila. Timpii înregistrați de monoposturile roșii pe un tur de pista în ultimele curse au fost cu peste 0,5 secunde mai buni decât cei ai Renault și cu peste o secunda decât cei ai celorlalte echipe. Raikkonen, urmașul lui Schumacher la Ferrari, abia așteapta sa sa preia volanul unei mașini fiabile și rapide, care sa-i permita sa lupte cu șanse reale pentru titlu mondial, astfel ca McLaren și Alonso au un munte de urcat.

Presa germana: Michael Schumacher – cel mai mare pilot al tuturor timpurilor

Presa germana de luni apreciaza ca Michael Schumacher, care și-a încheiat cariera de pilot de Formula 1 cu un loc patru ocupat, duminica, în Marele Premiu al Braziliei, este „cel mai mare pilot al tuturor timpurilor”, recunoscând, totuși, ca germanul a fost întotdeauna „un erou controversat”.

„Cel mai mare ghinion, cea mai mare lupta - Cursa nebuna a lui Schumi”, a titrat Bild, notând ca pilotul german nu merita ca în ultima sa cursa sa se confrunte cu astfel de probleme tehnice. „Nu poate fi adevarat. Ferrari l-a lasa din nou balta pe Schumi, de aceasta data în ultima cursa a carierei sale. Schumi ar fi câștigat cu siguranța Marele Premiu al Braziliei, daca nu ar fi facut pana în turul opt”, apreciaza Bild.

Publicația germana considera ca Michael Schumacher a reușit, duminica, „cea mai palpitanta revenire din cariera sa” și îi felicita, atât pe german, cât și pe campionul mondial, spaniolul Fernando Alonso. „Felicitari, senor Alonso! Dar felicitari și ție, Schumi, pentru una dintre cele mai bune curse din cariera ta! Mulțumim, Schumi, a fost frumos cu tine!”, noteaza Bild. 

Cotidianul Die Welt subliniaza ca Michael Schumacher a fost întotdeauna un erou controversat, întrebându-se „ce loc va ocupa cel mai mare pilot al tuturor timpurilor în rândul nemuritorilor din sport”. „Unii îl iubesc, ca pe cel mai mare campion al Germaniei, totuși, în același timp, orice lucrator la negru îi reproșeaza ca a fugit în Elveția pentru a nu-și plati impozitele fiscului german”, scrie Die Welt, care amintește ca pilotul german a fost acuzat chiar de fostul cancelar al Germaniei de lipsa de patriotism. Publicația germana concluzioneaza, citându-l pe Flavio Briatore: „Schumi nu a fost niciodata un star «a la Senna», ci doar un mare campion al sportului”.

Ziarul local Landeszeitung, din Luneburg, îl compara pe Michael Schumacher cu sportivi celebri germani. „Exista sportivi ale caror performanțe ramân zeci de ani în amintirea oamenilor. Schmeling (n.r. Max Schmeling, fost pugilist german) este unul dintre ei, la fel ca Beckenbauer, Boris Becker, Steffi Graf, iar acum Michael Schumacher. Pilotul figureaza, fara doar și poate, pe lista celor mai mari sportivi germani ai tuturor timpurilor. Faptul ca nu a reușit sa câștige al optulea titlu mondial nu schimba nimic. Aura lui Schumacher e reprezentata de rezultate. Oamenii vor realiza ceea ce Michael Schumacher a însemnat pentru F1 abia sezonul viitor, când el nu va mai fi la start. Cel mai mare pilot de Formula 1 și-a încheiat cariera”, scrie publicația germana.

Cotidianul bavarez Munchner Merkur apreciaza ca Michael Schumacher a reprezentat „o apariție epocala” în Formula 1. „Pilotul din Kerpen a fost o apariție epocala în F1, datorita acestei combinații speciale de aptitudini: clasa în pilotaj, sânge rece, talent și stapânirea la perfecție a tehnicii de pilotaj, ambiție (uneori exagerata), capacitatea de a-și motiva echipa. Toate acestea i-au permis lui Schumi sa obțina succese fara precedent în F1”, noteaza Munchner Merkur. 

Publicația Nordwest Zeitung subliniaza ca Michael Schumacher nu și-a recunoscut niciodata greșelile, dar precizeaza ca acest defect nu i-a schimbat stilul de pilotaj, chiar daca i-a știrbit puțin capitalul de simpatie. „Michael Schumacher a luat piciorul de pe pedala de accelerație. Germanul și-a încheiat la Sao Paulo cariera sa extraordinara și a concurat în ultima cursa la fel cum a facut-o în ultimii 16 ani, fara compromisuri. Decizia retragerii a fost luata la momentul potrivit, Schumi pleaca din F1 ca un mare campion”, scrie cotidianul din Oldenburg. 

Cotidianul regional Sudwest Presse noteaza ca Michael Schumacher a reușit sa se mențina 16 ani la cel mai înalt nivel. „În aceste vremuri, în care Germania își cauta un superstar, se retrage unul dintre cei mai mari sportivi din lume. Schumi a reușit sa se mențina la cel mai înalt nivel în F1 timp de 16 ani. Schumacher, cel mai mare talent al secolului, s-a concentrat suta la suta asupra a ceea ce știe cel mai bine sa faca, sa piloteze, reușind astfel un palmares impresionant”, scrie Sudwest Presse.

Frankfurter Allgemeine Zeitung sugereaza ca, dupa retragerea campionului german, spaniolul Alonso „ar putea deveni viitorul Schumacher”.

Gazzetta dello Sport: „Alonso campion mondial, Schumacher o legenda”

Presa internaționala scrie ca pilotul german Michael Schumacher s-a desparți „regește” de Formula 1, prin evoluția sa din Marele Premiu al Braziliei reușind sa-i puna în umbra pe câștigatorul cursei, brazilianul Felipe Massa și pe campionul mondial, spaniolul Fernando Alonso, informeaza Bild.

Cel mai important cotidian de sport din Italia, Gazzetta dello Sport, scrie ca Schumacher a intrat în legenda. „Alonso este campion mondial, Schumi o legenda, care s-a desparțit regește de Formula 1. Schumacher a intrat în rândul miturilor alaturi de Senna și Fangio”, noteaza cotidianul italian.

Publicația italiana Il Secolo XIX lauda evoluța lui Schumacher în Marele Premiu al Braziliei. „Ultima opera de arta a lui Schumi. Germanul și-a pus înca o data șampila pe Formula 1”, scrie ziarul italian, iar L’Eco di Bergamo noteaza: „Ciao Schumi, aceasta a fost cea mai frumoasa înfrângere a ta”, în timp ce „L’Unione Sardo” scrie ca „Alonso este singura moștenire a împaratului, ultima minune a lui Schumi”.

Cotidianul italian L’Unita a titrat: „King Michael – 15 ani ca rege al Formulei 1”, adaugând ca în Brazilia a fost „ultima cursa a Împaratului roșu”.

Publicația La Stampa subliniaza ca Massa a învins, Alonso a câștigat titlul mondial, dar „Schumi le-a furat show-ul amândurora”, în timp ce Corriere della Sera noteaza ca „desparțirea doare, mai ales ca este una ghinionista pentru Schumacher”.

La Repubblica scrie ca, dimpotriva, germanul s-a desparțit de Formula 1 ca un rege. „Schumi și-a luat la revedere ca un rege. Germanul a scris istorie, iar în Brazilia a încercat imposibilul. Robotul care nu ne-a placut, a reușit sa ne atraga de partea lui. Ferrari spera ca Schumacher sa se reîntoarca în F1 ca manager”, scrie publicația italiana.

Presa din Marea Britanie, care l-a criticat de multe ori pe german, recunoaște ca Schumacher a ieșit din Formula 1 ca un erou. „Alonso și-a pastrat titlul mondial, facând fața unui Schumacher stralucitor. Germanul a fost deseori criticat, dare s-a desparțit, în Brazilia, la fel cum a și intrat în Forumula 1, în 1991: ca erou”, scrie The Independent.

Cotidianul The Times considera ca retragerea lui Michael Schumacher marcheaza „sfârșitul unei ere”. „Schumacher termina Marele Premiu al Braziliei nu ca învingator și nici cu al optulea titlu de campion mondial câștigat, dar facând cursa vieții sale”, noteaza The Times.

Publicația The Sun scrie ca, în Brazilia, Michael Schumacher a aratat de ce a fost pentru atâția ani un star al F1. „A opta minune nu s-a produs, Schumacher fiind nevoit sa se mulțumeasca numai cu șapte titluri mondiale. Dar prin felul cum a concurat în Brazilia, a aratat tuturor de ce a fost pentru atâția ani un star al Formulei 1”, menționeaza ziarul britanic.

Daily Mail subliniaza ca „exista pete negre în caracterul lui Schumacher, dar nimeni nu-și poate permite sa puna la îndoiala geniul sau”.

Cotidianul The Guardian noteaza ca „Schumacher s-a retras cu stil din Formula 1, fiind fara îndoiala starul ultimei curse a carierei sale”. 

Publicația Daily Mirror îl lauda pe „pilotul cu cele mai mari performanțe din toate timpurile în Formula 1”. „Cel mai de succes pilot din toate timpurile s-a desparțit dupa una dintre cele mai bune curse din cariera. Nu a existat nicio minune din partea omului care poate pilota pe apa, dar Schumacher a fost foarte aproape de a o reuși”, scrie Daily Mirror.

Cotidianul elvețian Blick considera ca „ziua de 22 octombrie 2006 va ramâne pentru totdeauna o zi trista pentru fanii Formulei 1”, din cauza retragerii lui Michael Schumacher.

„Schumi cum laude”, titreaza cotidianul Berner Zeitung, amintind doar câteva dintre cifrele carierei impresionante a pilotului german. „7 titluri mondiale, 91 de victorii, 154 de clasari pe podium, avere de 700 de milioane de euro, o soție, 2 copii, 0 afaceri, acestea sunt numai câteva dintre recordurile pilotului german”, noteaza publicația elvețiana.

Cotidianul francez „Le Figaro” considera ca Alonso este urmașul demn al lui Schumacher în Formula 1. „Alonso s-a încununat pentru a doua oara campion mondial, iar Schumacher a ieșit la pensie. Spaniolul este noul campion al circuitului de F1. Michael Schumacher parasește Formula 1 în punctul culminant al artei sale. Fernando Alonso este un urmaș mai mult decât demn al germanului”, menționeaza Le Figaro.

Publicația spaniola El Pais scrie ca în cursa din Brazilia au evoluat „un Alonso grandios” și „un Schumi de neuitat, care a captat întreaga atenție, prin cursa sa nebuneasca de urmarire”. 

Mediafax