Pentru colectia de haut – couture a anului 2003, doritorii pot arunca o privire si asupra creatiei casei Mercedes Benz. Onoarea de a prezenta publicului aceasta realizare ne apartine. Dream on!
Anii Â’50, o perioada frumoasa si prolifica in istoria automobilului. Timp in care se depasisera enigmele legate de bujie, iar omul isi permitea libertatea de a inventa si de a scrie cu majuscule in cartea de istorie a automobilului. Targa Florio, Stirling Moss, Juan Manuel Fangio, Mille Miglia, Karl Kling, Hans Hermann, John Cooper Fitch, Tourist TrophyÂ… Nume, locuri, competitiiÂ… toate au in comun trei elemente: „sport”, „light”, „race”.
Dar prin anii ’50 era la moda o abreviere: SLR by Mercedes Benz. Vinovat de acesta prescurtare este un oarecare domn Rudolf Uhlenhaut (1906 – 1989) care in acea vreme era directorul departamentului de dezvoltare si testare a masinilor de curse la Mercedes Benz. Unul din copii minune ai acelui departament a fost un bolid propulsat de un motor de 2.982 cmc, opt cilindri, 310 CP si o viteza maxima de peste 300 km/h. Mercedes botezase acea masina de curse SLR.
Rudolf s-a gandit ca nu s-ar supara nimeni daca ar face cunostinta bolidului de curse cu frumoasa Mercedes Gullwing 300 SL. Rezultatul a fost 300 SLR Coupe sau „Uhlenhaut Coupe” pentru cunoscatori. La vremea respectiv – era cea mai rapida masina de serie, cu ai sai 290 km/h. Va veti intreba „De ce aceasta introspectie in istoria Mercedes?”.
Se spune ca daca vrei sa intelegi prezentul trebuie sa cunosti trecutul. Mercedes Benz SLR McLaren reprezinta un tribut adus acelor vremuri si nu numai. Este o vitrina tehnologica a celor de la Mercedes. Nu va voi plictisi cu un text in care vreau sa va explic cum „respira” acest atlet nascut de Mercedes si maturizat in curtea celor de la McLaren. Ma voi multumi doar sa enumar superlativele acestui hypercar.
Tehnical highlights
Control al emisiilor de noxe: patru catalizatoare metalice au grija ca emisiile gazelor de esapament sa intruneasca reglementarile EURO IV.
Faruri Bi-xenon: ofera o luminozitate dubla in comparatie cu lampile cu halogen.
Structura deformabila: elementele care preiau energia fortelor de impact sunt confectionate din fibra de carbon, atat in fata cat si in spate. SLR este primul automobil de serie care atinge un nivel al securitatii in caz de accident mult peste nivelul standardelor actuale.
Sistem anti-furt: un senzor monitorizeaza in permanenta interiorul automobilului.
Suspensie multilink: derivata din cea utilizata pe sagetile argintii pilotate de Raikkonen si Coulthard.
Sistem de navigatie: rapoartele despre conditiile de trafic sunt transmise in timp real.
ESP: programul electronic de stabilitate lucreaza in colaborare cu SBC (Sensotronic Brake Control).
Blocuri optice asistate: un senzor recunoaste scaderea luminii din mediul ambiant si aprinde lampile de pozitie.
Airbag-uri frontale: in functie de severitatea accidentului airbag-urile se deschid in doua trepte.
Cutie de viteze automata cu cinci rapoarte: pilotul poate opta intre trei programe de schimbare a vitezelor si tot atatea setari (sport, super-sport, racing).
Centuri de siguranta pretensionate si limitator de forta.
Airbag-uri laterale: integrate in panourile portierelor sunt destinate protejarii capului si toracelui ocupantilor.
Discuri de frana ceramice.
Climatizare automata: un senzor monitorizeaza pozitia soarelui si intensitatea razelor, este masurata calitatea aerului si umiditatea astfel incat sistemul sa fie cat mai eficient.
Airbag-uri pentru genunchi: in cazul unui impact frontal contribuie la cresterea eficacitatii centurii de siguranta si a airbag-urilor clasice.
Greutate redusa: caroseria, panourile laterale si portierele sunt realizate din fibra de carbon; motorul este montat pe o structura de aluminiu.
51 LED-uri: maresc luminozitatea grupurilor optice spate si contribuie la cresterea securitatii in trafic datorita timpului scurt de reactie.
Sistem de monitorizare a presiunii din pneuri.
TIREFIT: reglarea presiunii in pneuri prin intermediul unei pompe.
Volan multifunctional: Soferul poate accesa prin intermediul volanului unitatea audio, telefonul, cutia de viteze, etc.
Sistem audio: ajusteaza automat volumul in functie de zgomotul interior si exterior.
TELEAID: in cazul unui accident sistemul emite un apel de urgenta catre salvare si politie. Sistemul este operational doar in Germania si USA.
Senzor de ploaie, sistem de incalzire a solutiei pentru spalarea parbrizului.
CONCURENTA
Ferrari Enzo
Italienii au dorit ca Enzo sa fie cea mai rapida masina de serie din lume. Au vrut ca omagiul adus parintelui marcii italiene sa fie unul pe masura. Si-au mai dorit acest lucru si din orgoliu, nu prea le place lor cum suna McLaren F1 – the fastest series car. Nu prea le-a reusit acest lucru. Au reusit totusi sa produca un supercar cu performante „mediocre”.
Daca nu sunteti de acord cu mine, caracterizati voi altfel o masina care da semne de oboseala la 350 km/h. Pe hartie – si nu numai – Enzo bate Mercedes-ul SLR, dar la sex-appeal nu.
Enzo mai are un defect, este inaccesibil. Cele 399 exemplare fabricate au fost vandute inainte de lansarea oficiala.
Porsche Carrera GT.
Haideti sa spunem 5,7 litri capacitatea cilindrica a motorului, 612 CP @ 8.000 rpm, 590 Nm @ 5,750 rpm. Am mai putea spune 330 km/h sau o – 100 km/h in 3,9 secunde. Pragmaticii vor sopti 461.058 EURO. Indiferent de abordare sa stiti ca de Carrera GT este vorba.
Poti vorbi in multe feluri despre o masina, dar noi preferam versiunea celor de la Porsche: „Noul Carrera GT este mai mult decat suma componentelor sale”. Aceasta afirmatie nu cred ca poate fi contrazisa de cineva.
GT-ul celor de la Porsche este un concurent redutabil pentru SLR din toate punctele de vedere: pret, performante, design.
ProMotor