Moda punk nu a murit. Numai ca simbolul sau de seama, capul de mort, e acum imbinat cu matasuri, casmir si metale pretioase. Adevarata „blasfemie” pentru punkeri si mina de aur pentru designeri.
In cultura europeana, craniul e un simbol inspaimantator care aminteste ca moartea e inevitabila…. Nu e tocmai mesajul pe care vrei sa il gasesti la o prezentare de moda, dar designerii par ca s-au indragostit de capul de mort.
Il regasim la Alexander McQueen (a carui esarfa cu astfel de imprimeu a fost bestseller-ul anului), pe costumele de baie H&M, iar Ralph Lauren chiar a inlocuit emblema marcii (jucatorul de golf) cu craniul pe unele piese.
Disney are o linie „couture” de bijuterii inspirate de Piratii din Caraibe (150- 4.000 dolari), dar chiar si Dior (in colectia pentru primavara 2006) si bijutierul Casei Regale a Angliei, Garrard (in colectia creata de Jade Jagger), au facut aceasta concesie. Pe un forum era laudat unul dintre aceste ultime coliere cu medalioane care „par margele, nu cranii”. Toate sunt din aur sau argint, iar ochii sunt din diamante sau rubine. „Sunt dragute pentru stilul gotic, dar as fi vrut sa fie de 18 k, nu de 14”, e singurul regret exprimat de posesoare…
In cazul vestimentatiei, niciun obiect, fie el piesa importanta sau accesoriu, nu a fost iertat: de la pulovere, fuste sau jachete, la palarii, pantofi sport, curele, tricouri sau cravate, toate au cel putin un mic craniu imprimat la vedere. Materialele folosite sunt insa „nobile” – matase fina, casmir (nu ca in cazul punk – jeans sau bumbac), iar negrul a fost inlocuit cu nuante vesele.
Lucien Pellat Finet („regele casmirului” si al pret-a-porter-ului de lux) a imprimat puloverele elegante cu un cap de mort din margele, iar pe pernele semnate de el sunt desenate mai nou cranii stilizate (afro, cu joben sau palarie de marinar). Astfel, fie ca mergeti la biserica purtand acest pulover, fie ca va relaxati intr-o duminica dupa-amiaza cu perna in brate, va veti aminti ca sfarsitul e inevitabil…
Si accesoriile de alt gen, precum prosoape, valize sau farfuriile tin sa aminteasca posesorilor de dictonul „memento mori” (nu uita ca vei muri).
Explicatia? Fie designerii au vazut prea multe filme de groaza, fie au vizitat Mexicul in timpul Los Dias de los Muertos (Zilele Mortilor ). Una dintre cele mai importante sarbatori mexicane are ca motiv principal capul de mort, simbol al stramosilor si al vietii vesnice. Intre 31 octombrie si 2 noiembrie pietele si magazinele mexicane se umplu de cranii si schelete facute din hartie sau materiale comestibile, ca zahar, paine si bomboane, iar copiii se joaca cu papusi schelet si poarta masti mortuare. Totul pentru a lua moartea in deradere si a o recunoaste ca pe un fapt natural. Motivul craniilor apare si in picturile de tip „vanitas”, in care imaginii diferitelor placeri li se alatura imaginea unui craniu: moartea e peste tot. Mesajul nu e insa „traieste clipa”, ci un fel de „nu va bazati pe placerile momentului, totul trece”. Sa fi devenit creatorii de moda brusc anti-hedonisti? Mai degraba, ca si in cazul modei zen & yoga, probabil ca e doar o noutate care are avantajul de a soca.
Dar in cultura pop simbolul pare sa-si fi pierdut semnificatia. Daca altadata el insemna „sunt periculos, nu va puneti cu mine”, acum craniul concureaza celebra „Happy Face” ca numar de aparitii. Probabil pentru ca a fost mult timp asociat cu stilul tineresc, nu mai e luat in serios si poate fi purtat atat de doamne, cat si de bebelusi, ne sugereaza creatorii de moda. Oricum, era un simbol vag – si al unui anumit gen rock, si al fanilor horror, al Halloween-ului sau al stilului gotic. Acum e toate acestea la un loc si, de fapt, nimic, un brand care nu apartine nimanui, dar e exploatat de toti.
Ciudat este ca vanzarile sunt destul de mari si in SUA s-a ajuns deja la o saturatie. McQueen nu a mai inclus motivul in prezentarile noi, dar vinde in continuare in magazine pantaloni sau camasi polo de pe care „zambeste” cate un cap de mort.
Se pare insa ca e vorba de o moda mai mult americana. Criticul de moda Despina Andrei, abia intoarsa dintr-o calatorie de 3 saptamani prin Europa, spune ca nu a observat asemenea simboluri nici pe strada, nici in magazine. In cazul Americii insa, nu ar mira-o sa fie un motiv raspandit. „Ei sunt mai agresivi si mai nonconformisti, citeam chiar ca in SUA filmele de groaza nu ii mai sperie nici pe copii, care se uita la ele doar ca sa se distreze”, spune Despina, adaugand ca poate fi vorba de o chestiune de marketing, o incercare de a atrage atentia, dar nu de o tendinta pe termen lung. Si de altfel, niciun trend nu trebuie luat chiar in serios. Fiecare designer pare sa insoteasca motivul de un semn discret facut cu ochiul.