McLaren pierde punctele la constructori

14 09. 2007, 09:53
Echipa McLaren-Mercedes a fost sancționata de Consiliul Mondial al Federației Internaționale de Automobilism (FIA) cu retragerea tuturor punctelor obținute în acest sezon, în urma scandalul de spionaj dintre McLaren și Ferrari. McLaren-Mercedes a fost, de

Echipa McLaren-Mercedes a fost sancționata de Consiliul Mondial al Federației Internaționale de Automobilism (FIA) cu retragerea tuturor punctelor obținute în acest sezon, în urma scandalul de spionaj dintre McLaren și Ferrari.

McLaren-Mercedes a fost, de asemenea, amendata cu suma de 100 de milioane de dolari, ceea ce reprezinta cea mai mare amenda dictata vreodata în istoria automobilismului. McLaren va plati amenda din veniturile obținute din drepturile de televizare.

Potrivit deciziei FIA, echipa McLaren pierde toate cele 166 de puncte acumulate în primele 13 etape ale Campionatului Mondial de Formula 1 și nici nu va mai primi vreun punct în clasamentul constructorilor pâna la finalul acestui sezon. Astfel, echipa McLaren este scoasa din lupta pentru titlul mondial, Ferrari conducând acum în clasament, cu 143 de puncte.

Totuși, Consiliul Mondial al FIA a decis sa nu impuna sancțiuni împotriva piloților echipei McLaren, Lewis Hamilton și Fernando Alonso, care ocupa primele doua locuri în clasamentul piloților și care își pastreaza astfel punctele obținute pâna acum.

„Ținând cont de circumstanțele excepționale, care au condus FIA sa le ofere imunitate piloților echipei, pentru colaborarea cu forul internațional, nu se va aplica nicio sancțiune în ceea ce privește punctele acumulate de aceștia”, se arata în comunicatul FIA.

Potrivit deciziei FIA, cei de la McLaren sunt, de asemenea, obligați sa prezinte spre examinare monoposturile pe care le vor folosi în sezonul 2008 al CM de Formula 1, înainte de startul campionatului. „Consiliul Mondial al FIA va primi un raport tehnic complet privind monoposturile din 2008 ale echipei McLaren și va lua o decizie, la întâlnirea din decembrie 2007, privind dictarea unei sancțiuni, daca se impune, pentru sezonul 2008”, se mai arata în comunicat.

FIA anunța, de asemenea, ca vineri vor fi comunicate motivele exacte care au condus la luarea acestor decizii.

Cazul de spionaj dintre Ferrari și McLaren, declanșat dupa ce inginerul Nigel Stepney, de la Ferrari, i-a trimis documente secrete omologului sau de la McLaren, Mike Coughlan, a fost analizat de Consiliul Mondial al FIA, joi, timp de noua ore, perioada în care au avut loc audierile mai multor oficiali și piloți de la McLaren, precum și stabilirea sentinței. O prezența surpriza la audieri a fost cea a fostului director de la Ferrari, Ross Brawn, care și-a luat un an sabatic la finalul anului 2006. Brawn a fost colaborator apropiat al inginerului Nigel Stepney. De asemenea, au fost prezenți piloții Lewis Hamilton și Pedro de la Rosa.

De la audieri a lipsit pilotul spaniol Fernando Alonso, cel care a contribuit la chemarea echipei McLaren pentru a doua oara la audieri, în fața Consiliului Mondial. Spaniolul a recunoscut week-end-ul trecut, în Italia, ca a confirmat oficialilor FIA ca a știut de la începutul sezonului de secretele de reglaj la monoposturile F2007 ale lui Kimi Raikkonen și Felipe Massa, ocupanții locurilor 3, respectiv 4 în Campionatul Mondial.

Intervenția lui Alonso, sub o puternica presiune a FIA care i-a propus amnistia contra informațiilor amenințând și cu „grave consecințe” în cazul unei taceri, a permis federației sa redeschida cazul în prima instanța, în contextul în care era deja în apel.

McLaren Mercedes este una dintre cele mai de succes echipe din Formula 1, câștigând 155 din cele 627 de curse în care a luat startul, cucerind 11 titluri la piloți și 8 la constructori, ocupând poziția a doua într-un clasament all-time dupa Scuderia Ferrari.

McLaren a fost fondata în anul 1963 de catre neo-zeelandezul Bruce McLaren (1937–1970). Sediul echipei se afla la Woking, Surrey, Marea Britanie. McLaren și-a câștigat notorietatea în Formula 1, dar mașini ale echipei britanice au concurat, de asemenea, în cursa de 500 de mile de la Indianapolis, în Cupa Challenge Canada – SUA, precum și în cursa de 24 de ore de la Le Mans.

McLaren a cucerit 11 titluri la piloți (1974, 1976, 1984, 1985, 1986, 1988, 1989, 1990, 1991, 1998, 1999) și 8 la constructori (1974, 1984, 1985, 1988, 1989, 1990, 1991, 1998). De asemenea, piloții echipei au mai obținut 131 de pole-position-uri și au stabilit de 134 de ori cel mai rapid tur de circuit în timpul curselor, ocupând poziția a doua dupa Scuderia Ferrari, care deține 198 de victorii, 193 de pole-position-uri și 202 tururi cele mai rapide. De altfel, McLaren ocupa poziția a doua într-un clasament all-time al Formulei 1, dupa Scuderia Ferrari. Mercedes, furnizorul motoarelor, este partenerul McLaren din 1995.

Mika Hakkinen și David Coulthard au adus ultimul titlu pentru McLaren la constructori în 1998. Dupa retragerea lui Hakkinen și venirea pilotului german Michael Schumacher la Ferrari, Scuderia își impune dominația timp de mulți ani, iar pentru McLaren urmeaza o perioada de declin. În ultimii ani, echipa germano-britanica a fost devansata atât de Ferrari, cât și de Renault, deținatoarea ultimelor doua titluri la constructori.

Acest sezon a reprezentat revenirea în prim planul Formulei 1 a team-ului de la Woking. Campionul mondial en-titre, spaniolul Fernando Alonso, a parasit, la sfârșitul anului trecut, echipa Renault și s-a alaturat formației lui Ron Dennis, iar rezultatele au aparut imediat. Alonso și coechipierul sau, debutantul Lewis Hamilton, marea surpriza a acestui sezon, au dominat multe dintre cursele din acest an. Cei doi, în ordinea Hamilton, Alonso, conduc detașat în clasamenmtul piloților, fiind desparțiți numai de trei puncte. Pâna la sentința de joi, McLaren era liderul clasamentului constructorilor, având cu 23 de puncte mai mult decât Ferrari. Acum, Scuderia va câștiga mai mult ca sigur titlul la constructori, deoarece a treia echipa în ierarhie, BMW-Sauber, se afla la 57 de puncte distanța, când mai sunt de disputat patru etape.

Ron Dennis: Nu meritam asta

Patronul echipei de Formula 1 McLaren-Mercedes, Ron Dennis, a declarat, joi, dupa aflarea deciziei FIA în cazul de spionaj Ferrari-McLaren, ca team-ul britanic nu merita o astfel de sancțiune.

„Participând la audierile Consiliului Mondial al FIA, nu meritam sa fim astfel sancționați”, a precizat Ron Dennis într-un comunicat dat publicitații la Spa-Francorchamps, unde va avea loc, la sfârșitul acestei saptamâni, Marele Premiu de Formula 1 al Belgiei.

Ron Dennis a anunțat ca va aștepta comunicatul oficial al FIA, în care vor fi explicate motivele luarii acestei decizii, înainte de a hotarî daca va face apel. FIA a anunțat ca vineri vor fi comunicate motivele exacte care au condus la luarea deciziilor în acest caz.

„Nu am negat niciodata informațiile provenite de la Ferrari, potrivit carora unul dintre angajații noștri deținea informații despre reglajele de la mașinile italiene. Întrebarea adevarata era: «Aceste informații au fost utilizate de McLaren?». Acest lucru nu a fost în niciun caz demonstrat”, a spus patronul echipei McLaren-Mercedes.

Responsabilii echipei Ferrari mulțumiți de decizia FIA

Responsabilii echipei Ferrari au anunțat, joi, într-un comunicat, ca sunt mulțumiți de decizia Consiliului Mondial al FIA, care a sancționat pe McLaren-Mercedes, pentru încalcarea articolului 151c din regulament, cu retragerea de puncte și o amenda de 100 de milioane de dolari.

„În urma examinarii de noi probe, s-a stabilit ca echipa McLaren a avut un comportament de o gravitate excepționala, care a prejudiciat serios interesele sportului. Ferrari este mulțumita ca adevarul a ieșit la lumina în acest caz”, se arata în comunicatul scuderiei italiene, citat de cotidianul Gazzetta dello Sport.