Mai frumoasa, mai sigura, mai performanta si mai fiabila. Pe scurt, asa se prezinta noua Mazda 323. Operatiune mult mai profunda decat un simplu face-lift, avand un background util, in afara rolului estetic.
Mazda a operat in 2001 un face-lift asupra modelului 323, cel mai important produs al sau. Specialistii japonezi nu au modificat doar exteriorul si interiorul. Ei au intervenit si asupra suspensiilor, sistemului de franare (toate variantele beneficiaza de 4 discuri de frana, ABS si EBD) si propulsoarelor. Puterea acestora a fost crescuta, iar emisiile poluante, reduse. Nici capitolul siguranta nu a fost neglijat.
Astfel, a fost introdus asa-numitul „family-box”, un sistem suplimentar de ranforsare a habitaclului, si s-a adoptat sistemul automat de decuplare airbag pentru pasagerul din fata. Toate modelele beneficiaza de airbag-uri frontale si laterale pentru bust si cap. Nici siguranta copiilor la bord nu a fost neglijata, 323 fiind echipata standard cu sistemul ISOFIX. Multumita firmei Mazrom Motors, importatorul oficial Mazda in Romania, noi am avut ocazia de a testa varianta 323 GT in Croatia.
Modelul GT exceleaza fata de restul gamei 323 F prin performante si prestatia sa dinamica. La exterior, se diferentiaza de celelalte modele ale seriei 323 gratie profilarii mult mai accentuate a spoilerelor si a pragurilor, a designului jantelor de 16 inch din aliaj si a eleronului. Comparata cu Nissan Almera, 323 GT este mai spatioasa, atat in fata, cat si in partea din spate. Pasagerii cu o inaltime de peste 1,80 m pot sta foarte confortabil pe bancheta spate, existand loc suficient pentru genunchi, umeri si cap.
Desi este un model compact cu tenta sportiva, profilarea banchetei spate favorizeaza o pozitie relaxata, pasagerii calatorind confortabil chiar pe rute mai lungi. Perioada de adaptare si familiarizare a soferului cu masina este scurta, Mazda 323 GT fiind extrem de prietenoasa. Postul de conducere, scaunele bine profilate, reglabile pe inaltime, volanul sport – si el reglabil pe inaltime -, pedalierul si pozitionarea schimbatorului de viteze „rasfata” efectiv driverul.
Astfel, se obtine pozitia dorita, Mazda 323 GT fiind o masina foarte relaxanta la condus. Pentru a sublinia caracterul sau sportiv, cadranele ceasurilor de bord sunt pe fond alb. Plansa de bord si consola centrala au fost restilizate, avand un design extrem de placut si ergonomic. Cei 130 CP ai propulsorului sunt suficienti pentru a satisface nevoia de viteza si de reprize. Fiind un motor de turatie, este incurajat condusul sportiv. Momentul maxim este atins la 4.500 rot/min, iar puterea maxima la 6.000 rot/min. Confruntarea cu asfaltul Croatiei (impecabil, de altfel) a relevat stabilitatea exceptionala a masinii si apetitul sau pentru viteza. Drept urmare, abordarea curbelor in forta si depasirile au constituit sarea si piperul testului.
Impresionanta a fost si elasticitatea propulsorului, combinata cu etajarea destul de scurta a cutiei de viteze. Pe ruta de intoarcere, din Opatija catre Zagreb, au existat si doua portiuni de autostrada. Ce am constatat? Ca Mazda 323 GT „sta” foarte bine pe sosea la viteze mari, chiar de peste 180 km/h, si ca, multumita sistemului de franare, puteti rula in conditii maxime de siguranta. Dupa o ruta de circa 200 km parcursi , 323 GT a etalat un alt punct forte al sau: consumul redus. Per ansamblu, testul cu varianta GT ne-a impresionat placut la toate capitolele, dovedind ca sunt sanse reale ca marca japoneza sa se apropie de concurentii europeni.
Sursa: www.autoshow.ro