Maturizarea a adus cu sine inteligenta
Dupa caderea blocului comunist, cel mai de succes model din zona central si est europeana este fara indoiala Skoda Octavia. In luna februarie a acestui an, exemplarul cu numarul 1.000.000 a iesit de pe banda de fabricatie a fabricii din Mlada Boleslav. Nu degeaba, la lansarea primei generatii din 1996, multi au considerat Octavia, drept amirala estului. Poate nu intamplator legat de lansarea noii Octavia, Skoda si-a ales un slogan edificator: Simply Clever (pur si simplu inteligent). Conform oficialilor cehi, in spatele acestei sintagme se ascund de fapt calitati precum inteligenta, loialitate, atractivitate. Alta coincidenta, voita sau nu, stopul posterior (cand sunt aprinse luminile de pozitie) are forma literei C – de la clever.
Design exterior. Conceptia grafica a exteriorului inspira o personalitate crescuta si o siguranta de sine a modelului care deja are un nume, chiar si pe piata vestica. Evident nu este vorba despre o revolutie a designului, ci de o „implinire” fireasca, o adaptare a modelului la cerintele estetice actuale. Skoda este in pas cu moda actuala si a inserat in oglinzile retrovizoare exterioare semnalizatoare de directie, nu este numai un moft, dar si o metoda suplimentara de a fi mai bine vazut. Formele carnoase ale capotei amintesc usor, dar nu redundant de Superb, in vreme ce lateralul face mult mai uniforma tranzitia intre partea frontala si posterior. De fapt, unul dintre cele trei argumente prezentate la conferinta de presa tinuta cu prilejul drive-testului, a fost designul si stilul masinii.
Design interior. Partea vizuala este sustinuta la interior de impresia tactila. Am avut o surpriza placuta sa descoperim finisaje atente si materiale alese cu multa pricepere. Nu ne referim doar la tapiteria de piele oferita optional pentru fiecare dintre cele trei echipari (Classic, Ambiente si Elegance), ci mai ales la plasticile folosite pentru consola, plansa de bord si capitonajele usilor. Chiar si pe un soare de martie extrem de puternic, acestea nu reflecta deranjant lumina pentru sofer in primul rand. Motivul literei V, intalnit la profilarea capotei se regaseste ii la consola centrala. Imartirea acesteia pe zone de functionalitate – gen radio, climatizre, navigatie optional si alte functii contra cost (monitorizarea presiunii din pneuri sau ESP) s-a facut rational si aerisit. Considerate probabil actuale – si noi suntem de aceeasi parere – tabloul de bord din spatele volanului a pastrat acelasi layout ca la vechea generatie. De remarcat ca sistemul de aer conditionat „Climatic” este standard doar pentru versiuenea Elegance, pentru celelalte fiind optional. Noi am dispus pe masina testata de optiunea „Climatronic”, cu gestiune electronica, ce permite obtinerea a doua zone de temperatura (diferenta maxima stanga-dreapta este de 5-6 grade Celsius). Actionarea este intuitiva, netrebuind sa fii un fan al computerului pentru configurarea dorita a volumului si directiei.
Habitabilitate si confort. Intamplarea a facut ca intre doua locatii ne-am deplasat cu un taxi Skoda Octavia din prima generatie, iar comparatie cu noul model avenit instantaneu. Daca in taxi, doi oameni pe bancheta din spate atingeau cu genunchii spatarele scaunelor anterioare, in noul model problema iesea din discutie. Explicatia o constituie ampatamentul marit cu 66 mm si o profilare mai inteligenta a scaunelor. Mai precis, toate cotele interioare care au legatura cu habitabilitatea au evoluat (distanta de la sezutul scaunelor la plafon – +8 si +4, sau lungimea totata intre spatarul banchetei spate si pedala de acceleratie – +47). Un amanunt interesant pentru nu numai pentru domnii „la costum” de pe bancheta spate il constituie Ca si locurile interioare pentru depozitare. Este o lista destul de lunga, dar vom puncta doar locasurile speciale pentru sticle de plastic, din panourile usilor fata, torpedoul din dreapta (refrigerat pentru echiparea Elegance), spatiul dintre scaunele fata (acoperit si refrigerat la Elegance) sau boxul din stanga volanului. Si in final, Octavia surprinde prin portbagajul extrem de incapator. Volumul de 560 de litri este imens, chiar si pentru un model de clasa medie, unde se intalnesc frecvent valori de 500 litri. Bancheta spate este rabatabila – dintr-o bucata la Classic si asimetric fractionat la Ambiente si Elegance – iar in cazul ultimei, se ofera standard si cotiera centrala spate care se poate plia complet pentru transportul unor schiuri.
Motoare si transmisii. Din cele sase motoare disponibile, noi am condus patru. Pentru oameni asezati, care „tin” la pretul de achizitie si nu fac mai mult de 20.000 km pe an, propulsoarele de 1.4 si 1.6 litri (injectie indirecta si FSI) pe benzina sunt ceea ce trebuie. Din punct de vedere dinamic soferul nu resimte o diferenta sesizabila intre motoarele de 1.6 litri. Chiar daca FSI-ul are 13 CP si 22 CP in plus, testul a dovedit ca pe sosea sunt aproape identice. Castigul tehnologiei cu injectie directa se regaseste la consumul de combustibil, care ajunge chiar la 1 litru in mediul urban. De departe preferatele noastre sunt turbodieselurile. „Mezinul” 1.9 TDI 105 CP are cuplu suficient pentru o depasire la scurt, „suflu” cat sa impinga masina pana la 192 CP si este foarte modest la consum. Optional cutiei de viteze manuala cu cinci trepte – actionarea este atat de usoara si precisa, incat ai senzatia ca in carterul cutiei este margarina, nu ulei – se ofera transmisia DSG cu sase rapoarte. Cand vine vorba de sport, paradoxal vorbim tot despre un diesel. Propulsorul de 2 litri, 140 CP debordeaza de vitalitate. In oricare din cele sase trepte ale cutiei manuale, exista resurse de demaraj. Intre 1750 si 2500 rpm sunt este disponibil cuplul motor maxim de 320 Nm, echivalent cu o mica furtuna pe sosea. Nivelul sonor nu deranjeaza, mai mult decat la un motor pe benzina. Optional pentru motoarele pe benzina se ofera transmisie automata cu sase trepte Tiptronic. Am lasat la urma motorul de 2 litri FSI/150 CP, pe care nu l-am condus, dar care se adreseaza persoanelor mai sportive.
Siguranta si tinuta de drum. Toate nivelurile de echipare dispun in standard de patru airbag-uri (optional airbag-uri pentru cap tip cortina), suporturi Isofix, ABS, o serie de sisteme pentru distributia fortei de franare si pentru managementul motorului. Optional pe unele dintre masinile conduse am dispus si de ESP, ASR si controlul presiunii aerului in pneuri. Aceste sisteme si puntea spate multibrat concura la obtinerea unei stabilitati exemplare. Electronica ajuta foarte mult soferul, chiar in cazul unor manevre nu tocmai potrivite. Directia electromecanica aplica la randu-i corectii in functie de viteza vantului si alti factori perturbatori si isi adapteaza modul de funcsionare in functie de greutatea motorului. Si inca ceva. Indiferent cat veti incarca masina, nu se va „lasa” de spate, deoarece la puntea fata s-a folosit un sistem de mentinere constanta a garzii la sol. De toate acestea veti beneficia din luna octombrie, cand noua Octavia va fi lansata pe piata romaneasca. Pretul de plecare pentru varianta de baza in Cehia se va situa in jur de 14.000 euro.