Masterclass cu Nae Caranfil
De-a lungul celor trei întâlniri, Nae Caranfil va dezbate statutul şi rolul regizorului în realizarea unui film. Este scenaristul de film autorul unei schiţe narative ce devine instrument de lucru pentru regizor, sau dimpotrivă, autorul mental al viitorului film? Este regizorul un demiurg ce manipulează echipe, actori, experţi în diverse domenii (scenariu, decoruri, costume, imagine) în vederea transfigurării pe peliculă a propriei viziuni artistice, sau doar dirijorul (mai mult sau mai puţin inspirat) al unei partituri deja scrise?
Structura masterclass-ului va fi mulată pe cele trei module alcătuitoare:
30 ianuarie: PLEDOARIE PENTRU SCENARIST. Teoria scenariului, scenarişti celebri, felul în care stilul regizoral se naste de multe ori pe pagina de hârtie, mult înainte ca viitorul regizor să se fi implicat în realizarea filmului. Proiecţia unor secvenţe relevante pentru acest punct de vedere.
6 februarie: PLEDOARIE PENTRU REGIZOR. În ce constă profesia de regizor, capcanele platoului de filmare, modul în care un text scenaristic relativ banal poate deveni magic pe ecran prin intervenţia regizorală, exemple celebre de asemenea intervenţii prin mizanscenă sau montaj asupra textului dramaturgic. Proiecţia unor secvenţe relevante pentru acest punct de vedere.
14 ianuarie: PLEDOARIE PENTRU AUTORUL TOTAL. Analiza operelor unor cineaşti profund originali, în ale căror filme scenaristul şi regizorul (fie că sunt sau nu aceeaşi persoană) devin o singură entitate auctorială, iar personalitatea artistului se impune atât de apăsat asupra filmului, încât toţi ceilalti colaboratori devin marionete în slujba unei unice viziuni. Proiecţia unor secvenţe relevante pentru cazul în speţă.
Nae Caranfil este absolvent al Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L.Caragiale”, promoţia 1984. Filmul său de student, Frumos e în septembrie la Veneţia câştigă premii în ţară şi străinătate. După câţiva ani în care exersează regia de teatru montând spectacole, pleacă la Bruxelles pentru a urma Programul Scenariştilor Europeni din cadrul FEMI (“Flemish European Media Institute”) şi elaborează, de-a lungul anului 1988, scenariul Restul e Tăcere. Între 1989 şi 1991 scrie scenarii pentru casa de producţie franceză “Compagnie Des Images”. În 1992 realizează primul său lung-metraj, E Pericoloso Sporgersi, o co-producţie franco-română prezentată la Quinzaine des Realisateurs la Cannes în 1993 şi premiată ulterior în festivaluri ca Montpellier, Bratislava sau La Baule. Continuă cu Asfalt Tango (1995), o altă comedie franco-română, având-o pe Charlotte Rampling cap de afiş. Al treilea său lung-metraj este co-producţia franco-italo-belgiană Dolce Far Niente (1998) cu Francois Cluzet, Giancarlo Giannini, Isabella Ferrari, Marguerita Buy şi Pierfrancesco Favino (Premiul pentru Scenariu la Namur in 1998 şi participare în competiţia oficială la Karlovy Vary în 1999). Filantropica (2002) este încă o colaborare româno-franceză, o comedie neagră ce obţine Premiul Publicului la Festivalul Internaţional de Film de la Paris şi numeroase alte premii la Wiesbaden, Mons, Wurtzburg, Bratislava, Newport Beach şi Atena.
Scenariul Restul e Tăcere a câştigat de-a lungul timpului Marele Premiu pentru Scenariu la Festivalul Internaţional de Film de la Paris 1995 şi Premiul Doi în “Hartly & Merrill International Scriptwriting Competition”, Hollywood 1999. Filmul a fost prezentat în avanpremiera la Cluj în cadrul TIFF 2007 şi a închis competiţia oficială la Locarno în acelaşi an. A câştigat, de asemenea, Trofeul Mării Negre pentru Cel Mai Bun Film la Festivalul Internaţional al Producătorilor Independenţi de la Constanţa (2008), Premiul pentru Cel Mai Bun Scenariu şi Premiul Publicului la B-EST, Bucureşti 2008. A fost propunerea României pentru Premiile Oscar 2009.
Ultima sa producţie este Closer To The Moon, nelansat încă în România, cu un casting anglo-american condus de Vera Farmiga, Mark Strong şi Harry Lloyd. Filmul este realizat în limba engleză şi a deschis ultima ediţie a Festivalului “Making Waves” de la Lincoln Center, New York.