Master Chef versus Hell’s Kitchen – Românul s-a născut bucătar!
Atât “MasterChef” de la PRO TV cât şi “Hell’s Kitchen – Iadul bucătarilor” difuzat de Antena 1 ies din tiparele emisiunilor clasice de… gătit. Deşi se numesc show-uri culinare, partea cu mâncarea e doar un pretext, căci accentul se pune pe spectacol: imagine, grafică, încadraturi, prezentatori şi… înjurături camuflate de „beeep-uri”.
“Hell’s Kitchen – Iadul bucătarilor”, un cocktail între “Mireasă pentru fiul meu” şi „Lanţul slăbiciunilor”
Dacă la PRO TV lucrurile par mai calme, odată cu noul juriu care aruncă în “slow motion” farfuriile la coşul de gunoi, la Antenă… lucrurile se schimbă radical. Cei trei foşti juraţi “MasterChef” – Sorin Bontea, Cătălin Scărlătescu şi Florin Dumitrescu – actualmente, şefi în “Hell’s Kitchen – Iadul bucătarilor”, se întrec în spartul farfuriilor şi în cuvintele “de dragoste” adresate concurenţilor.
Căci se înjură la greu, exagerat, de parcă ar fi un concurs de admonestări adresate, cu precădere, părţilor anatomice. Pentru că este un format care mizează mai mult pe relaţiile interumane, exploatate în stil “Big Brother”, decât pe mâncare. Lăsând la o parte imaginile cu infraroşu, prin care telespectatorii văd în ce poziţii dorm concurenţii din casa “Hell’s Kitchen” şi ce furouri poartă doamnele bucătărese care s-au înscris în acest concurs, întreaga producţie este un reality-show.
Cel puţin, asta reiese din primele două ediţii. Însă, acest gen de emisiune nu prea prinde la telespectatorul român, care nu a gustat mai deloc cele două sezoane de “Big Brother”, un format care în alte ţări a stabilit recorduri de audienţă. Chiar şi formatul originar, “Hell’s Kitchen”, păstorit de Gordon Ramsay, este un etalon în afară. Atunci, dacă ne luăm după audienţe şi după comentariile din online, de ce nu prinde şi varianta românească?
Prima “reclamaţie” este lipsa rezoluţiei HD, obligatorie pentru orice televiziune comercială modernă cu pretenţii. Căci imaginea, cel puţin în secolul ăsta, şi cel puţin la TV face totul! Şi mai ales de când smart TV-urile au luat cu asalt casele românilor, mai ales de Black Friday… Degeaba show-ul de la Antenă este filmat cu aproximativ 60 de camere şi beneficiază de o grafică spectaculoasă. Dacă nu e HD… nimic nu e!
Nici concurenţii nu au lipici… şi nu vorbim aici de calităţi fizice sau de „papagal” – căci de-njurat ştiu toţi s-o facă, fără să pretindem a fi o naţie de puritani. Dar n-au nicio treabă cu gastronomia! Prea multe bucătărese! Nu contest faptul că ştiu să pregătească o ciorbă bună şi un cozonac de ţi se topeşte-n gură, dar n-au ce căuta într-o emisiune cu chefi. Indiferent cât de tare înjură! Char dacă sunt acoperite de „beeep”, artificiul sonor este atât de des folosit, încât ai impresia că a sărit discul. Nici reprezentanţii lui Adam nu sunt mai răsăriţi, cei mai mulţi dintre ei par a fi încă pe băncile liceului.
În plus, emisiunea durează foarte mult. Până ajungi la punctul culminat, de exemplu “service”-ul din ediţia de aseară, treci printr-o serie de testimoniale în care toată lumea se plânge sau bârfeşte. Ceva de genul “Mireasă pentru fiul meu”… Iar dacă nu eşti un fan al genului, schimbi postul imediat.
Acţiunea apare în momentul în care chefii intră în acţiune. Prea forţat, pentru gustul meu, cel puţin din punct de vedere al atitudinii şi al limbajului. Căci una este să te înfurii niţeluş şi să dai cu participanţii de toţi pereţii, ca Andrei Gheorghe în “Lanţul slăbiciunilor”, şi alta e să răcneşti din toţi rărunchii doar ca să-l imiţi pe Gordon Ramsay.
Prin urmare, hai cu HD-ul şi cu montajul mai scurt, dar mai cuprinzător! Căci ceva potenţial există! Deşi, mai toate vedetele care au părăsit postul care le-a consacrat nu au mai înregistrat acelaşi succes. Iar exempele sunt multiple!
“MasterChef” – noroc cu brand-ul!
Show-ul de la PRO TV confirmă, încă o dată, că brand-ul te ridică… brand-ul te coboară. Este adevărat că show-ul este în grila postului de mai bine de doi ani şi şi-a fidelizat publicul, însă noul sezon nu se ridică mai deloc la nivelul celor anterioare. Căci noul juriu nu e mai deloc pe placul telespectatorilor. E adevărat că nu e uşor să iei locul unora care şi-au făcut deja rodajul…
Patrizia Paglieri, Adrian Hădean şi Florin Scripcă (alias FOA) par a fi desprinşi din filme diferite. Cu tot respectul pentru experienţa lor de chefi, la televiziune… e mai greu. Sunt prea molcomi, iar aruncatul farfuriilor sau comentariile mai înţepate la adresa concurenţilor nu le ies mai deloc.
Iar când o italiancă, stabilită în România de 15 ani, stâlceşte atât de tare limba română… Nu e un capăt de ţară, ba dimpotrivă! Avem multe vedetele născute pe alte meleaguri şi primite cu braţele deschise în spaţiul carpato-danubiano-pontic care prind la publicul român. Wilmark, Antonio Passarelli şi Joseph Hadad sunt chiar simpatici când stâlcesc dulcele grai românesc.
Dar când te iei de o doamnă casnică, trecută de 50 de ani, care face sarmale din mamă-n fiică, şi îi spui că mâncarea ei, tradiţională de altfel, nu “e buna”… e o problemă. Ce-i drept, nu vii cu sarmale la un show de calibrul “MasterChef”! Iar aici sunt de condamnat criteriile după care a fost realizată selecţia concurenţilor. Ori a fost decizia producătorilor, care au vrut să câştige şi alte categorii de public, căci altfel nu-mi explic prezenţa atât de numeroasă a casnicelor şi a florarilor în acest sezon, ori toţi românii se cred mari bucătari! Nu te poţi prezenta la “MasterChef” cu o ruladă de pui şi un piure de cartofi.
Cu toate acestea, audienţele înregistrate de PRO TV de ieri seară au fost unele notabile. Şi în această săptâmână, “MasterChef” a fost lider de audienţă pe toate categoriile de public, în întreg intervalul de difuzare, 20:31 – 22:22. Show-ul a adunat în faţa televizoarelor peste 2 milioane de telespectatori din toată ţara în minutul de maximă audienţă de la 21:11. În acelaşi minut, Antena 1 a înregistrat cu “Hell’s Kitchen – Iadul bucătarilor” doar 517 mii de telespectatori.
Cu siguranţă, altele ar fi fost cifrele dacă cei de la Kanal D ar fi difuzat, tot lunea, serialul “Suleyman Magnificul”!
Cătălina Matei