Masina pentru Regina

11 02. 2002, 13:14
Bentley va crea special pentru Regina Angliei un model Bentley. In plus, prototipul Arnage Black Label se afla deja in probe pe circuitul german Nurburgring. Numele unor oameni au ramas in istorie fie datorita unor edificii - turnul Eiffel, fie unor distinctii - premiul Nobel, fie unor


Bentley va crea special pentru Regina Angliei un model Bentley. In plus, prototipul Arnage Black Label se afla deja in probe pe circuitul german Nurburgring.

Numele unor oameni au ramas in istorie fie datorita unor edificii – turnul Eiffel, fie unor distinctii – premiul Nobel, fie unor automobile. Din ultima categorie face parte si Walter Owen Bentley, un englez nascut in 1888 la Londra. Priceperea si ambitia lui de a crea un automobil deosebit s-au concretizat in ceea ce avea sa fie considerata mai tarziu o marca de superlux cu influente sportive.

Cu siguranta ca W.O. Bentley nu s-a gandit vreodata sau nu a indraznit sa creada ca insasi Regina Angliei va merge cu automobilul care ii poarta numele. Acest fapt este foarte aproape de a se intampla. Cu ocazia implinirii a 50 de ani de cand Regina Elisabeta a urcat pe tron, mai-marii de la Bentley si-au dat seama ca este o oportunitate unica de a-i face monarhei cadou un Bentley.

Sarcina crearii unui astfel de model special nu a fost deloc usoara pentru designerul Crispin Marshfield, mai ales ca pana acum casa regala a preferat sa mearga cu conservatoarele Rolls-Royce. Chiar daca nu se stie exact suma investita de Bentley pentru producerea limuzinei, al carei proiect a durat doi ani, se vehiculeaza cifre de ordinul milioanelor de lire sterline. Punctul de plecare a fost modelul Arnage Red Label, dar numai in privinta platformei tehnice. Proiectarea caroseriei a inceput din interior catre exterior si a tinut cont de criterii diferite decat in cazul unei masini de serie, destinate publicului.

O prima cerinta s-a axat pe confortul persoanelor de pe bancheta din spate. Ele trebuie sa fie vazute de public si la randul lor sa vada foarte bine. De aceea suprafata vitrata este extrem de mare, iar usile posterioare se deschid catre inapoi, pentru un acces cat mai facil in interior.

Despre confort se poate vorbi doar la superlativ, daca tinem cont de dimensiunile de gabarit. Cu o lungime de 6.2 metri, Bentley-ul il depaseste cu un metru pe Mercedes S-Klasse, iar ampatamentul de 3.8 metri este fabulos de mare. Pentru ca Regina sa nu se aplece foarte tare in cazul urcarii sau coborarii, inaltimea automobilului a fost stabilita la 1.8 metri.

Pana acum nu s-a spus nimic despre gradul de securitate al automobilului in ceea ce priveste pasagerii in cazul unui atac armat. Noi credem ca modelul Bentley destinat Reginei se va incadra in clasa de securitate europeana B7. Este vorba bineinteles despre masinile blindate. Se porneste de la nivelul de siguranta B1(grad de protectie mic), caz in care automobilul rezista la un atac cu pistol Ruger 10-22 T, de calibru 22 L.R. – distanta de tragere 5 metri – ajungandu-se la maxim B7 (grad de protectie maxim). In acest caz autoturismul rezista unui tir de la 10 metri distanta, efectuat cu un AK 47, calibrul 7.62×39 HC.

Geamurile sunt construite special pentru a face fata unor astfel de solicitari. De fapt sunt mai multe straturi de sticla, inre care se insereaza o folie de plastic (polivinilbutadiena). Pe partea interioara se amplaseaza un film poliuretanic si un strat de policarbonat, pentru retinerea eventualelor cioburi. Nu trebuie uitat nici propulsorul, pentru ca in caz de urgenta, fuga este sanatoasa, chiar daca este putin rusinoasa.

Inca nu se stie daca sub capota va fi montat un W12 de origine VW, V8-ul de pe Red Label sau evolutia acestuia destinata viitorului Arnage Black Label, despre care vom vorbi pe larg in continuare. Numele de Arnage provine de la denumirea unei curbe a circuitului francez Le Mans, unde modelele Bentley au castigat in 1924, 1927, 1928, 1929 si 1930 celebra cursa de 24 de ore.

Primul Bentley Arnage a fost lansat in 1998, vinovat de designul sau fiind stilistul Graham Hull. Contrar tendintei actuale a majoritatii constructorilor, punctul de plecare a fost un coupe (Continental SC), din acesta derivandu-se o berlina cu patru usi si nu invers.

Chiar de la debut, Arnage s-a constituit intr-o provocare pentru rasfatatii destinului din orice colt al lumii. Seici, printi ai petrolului, colectionari miliardari, megastaruri pop/rock sau capi ai lumii interlope se numara printre fericitii posesori ai luxosului Bentley, care pentru inceput era echipat cu motorul V8 de 4.5 litri. El a trecut printr-o cura de steroizi, capacitatea marindu-se la 6.75 litri. In acelasi timp i s-a mai dat un prenume: Red Label, datorita fondului rosu a emblemei Bentley.

Cum insa exista intotdeauna loc de mai bine, Bentley deja testeaza pe circuitul german Nurburgring o versiune mai puternica a lui Arnage, denumita Black Label. Daca designul exterior nu va suferi o schimbare radicala, lucrurile nu stau asa cand vine vorba despre uzina de forta de sub capota, unde au fost inghesuiti 550 CP, cazati intr-un V8 de 6.8 litri. Fiecare piesa a propulsorului este cantarita separat si trece prin mainile a 36 de oameni.

Daca nu intelegeti despre ce este vorba, aflati ca atatia tehnicieni numara echipa de asamblare manuala (!) a motoarelor. Si sa nu credeti ca ei ar fi mai prejos decat cei mai performanti roboti, caci pana sa se defecteze un motor Bentley numarati pana la infinit din 10 in 10.

O dovada a profesionalismului si pregatirii celor care lucreaza la fabrica din Crewe este Andy Cadman ce are o vechime de peste 20 de ani. Lui i s-ar potrivi o parafrazare a zicalei munca este bratara de aur si anume urechea este stetoscop de aur. Andy spune ca poate identifica prin simpla ascultare a motorului orice anomalie in functionarea lui, dintr-o lista de 70 defectiuni posibile!

Acum, sinceri sa fim, are si ce asculta, pentru ca V8-ul lui Black Label dezvolta un cuplu maxim de 960 Nm la 2000 rpm. Daca turatia se aude, nu prea mai e la fel cu Newtonmetrii, care se simt in schimb al naibii de bine la orice demaraj in forta. Bine ca ai de ce sa te tii, pentru ca in habitaclu este asa de multa piele, ca ar impresiona orice tabacar. Iar pentru Bentley nu este suficient de buna decat pielea Connolly de grad A.

Pentru ornarea unui interior sunt necesare nu mai putin de 15 vaci care sa-si doneze, evident fara voia lor, imbracamintea. Exotismul, exclusivismul si cateodata snobismul merg mai departe, pentru ca pe langa paleta de 24 de culori in care pot fi vopsite capitonajele de piele, Bentley satisface si alte capricii. Astfel, nu de putine ori, doamne distinse au dorit o anumita nuanta, pentru a se asorta cu lacul de unghii sau bijuteriile lor. In concluzie, pentru a orna cu piele interiorul unui Arnage sunt necesare sapte zile.

Una dintre cele mai complicate operatiuni este cea de imbracare a volanului, innobilat cateodata si cu furniruri din lemn. Cel mai utilizat este nucul, dar se poate apela la stejar, artar sau ulm. Fiecare furnir este unic, fiind poansonat cu numarul sasiului modelului respectiv.

Dintr-o reteta de succes nu putea lipsi cromul, care se adauga la sfarsit, dupa gust. Fiecare Bentley are aproximativ 20 de componente cromate, vizibile din exterior.

Arnage Black Label nu face exceptie si pana sa iasa de pe linia finala va trece pe la colectivul de polisare. Aici lucreaza 40 de oameni care stiu una si buna: sa lustruiasca pana la perfectiune. Mai tineti minte seria de filme kung-fu, Karate Kid? Ei bine, la cat lustru dau ei, probabil ca sunt maestri in arte martiale. Procesul este in proportie de 85% manual si dureaza 10 ore pentru fiecare automobil. Normele de control sunt atat de severe, incat masina poate fi respinsa la controlul final. Prin sondaj, jantele cromate sunt supuse unor teste de 2000 de ore in mediu sarat.

Si exemplele pot continua. Daca am pomenit de ceva sarat, trebuie spus ca performantele lui Arnage Black Label sunt cat se poate de picante. Chiar daca masa automobilului neincarcat se invarte in jurul a 2.5 tone, nu ne facem griji absolut deloc cu privire la nebunia vitezistica. Viteza maxima va fi limitata din motive de siguranta la 250 km/h, cu toate ca cei 550 CP pot mai mult.

Exuberanta si abandonarea propriului eu in favoarea identificarii cu violenta unui uragan sau a unui glonte se declanseaza la apasarea brusca a pedalei de acceleratie. Daca aceasta foaie ar avea simtire, cu siguranta ca s-ar sifona de emotie in dreptul valorii cuplului motor: 960 Nm la 2000 rpm! O adevarata catapulta pe patru roti, ce creeaza cam aceleasi senzatii ca un impact din spate. Imi pare rau pentru fanii Ferrari, Lamborghini sau Porsche, dar un 550 Maranello dezvolta 569 Nm la 5000 rpm, un Murcielago 650 Nm la 5400 rpm iar un Porsche 911 GT 2 doar 620 Nm la 3500 rpm!

Cu toate acestea, Arnage Black Label nu parcurge 1 km cu start de pe loc mai bine decat unul dintre cele trei modele amintite. Insa nu se sfieste sa opreasca acul cronometrului la circa sase secunde, pentru startul de la 0 la 100 km/h.

Pentru cei mai linistiti, tutorele VW pune la dispozitie sofisticatul W12 de care se bucura noul D1 si Audi A8. In comparatie cu un Arnage standard (V8 de 405 CP si 835 Nm), propulsorul de 6 litri dezvolta 420 CP si 550 Nm. Dupa cum se observa, Bentley este fidel configuratiei celor 8 cilindri in V. Marca engleza se identifica cu aceasta solutie tehnica inca din 1959, cand modelul S2 a fost primul din istoria firmei dotat cu un V8 de 6.25 litri.

Revenind la modelul Black Label, nu trebuie sa fiti suparati ca probabil nici nu veti vedea vreodata unul pe viu. Aceasta sansa o au foarte putini oameni. Iar cei care isi achizitioneaza un astfel de automobil sunt de ordinul sutelor. Ca sa va faceti o idee, in 2000 s-au vandut in total 671 de exemplare Bentley. Ceea ce spune multe despre exclusivismul marcii engleze.

Noi avem doar o singura nedumerire. Oare ce culoare va avea Arnage Black Label?

Sursa: www.autoshow.ro