Chiar şi într-un loc precum Hollywood-ul, care musteşte de secrete murdare, relaţia dintre Marlene Dietrich şi Greta Garbo a fost întotdeauna un subiect de bîrfă fascinant. Cum era posibil ca aceste două femei, amîndouă provenind din Europa, foarte apropiate ca vîrstă şi avînd aceeaşi aură de vampă să fie – aşa cum au susţinut mereu – complet străine una faţă de alta? Garbo a ajuns la Hollywood în 1925, la vîrsta de 20 de ani. Dietrich a părăsit Germania, cu aceeaşi destinaţie, cinci ani mai tîrziu, pe transatlanticul SS Bremen, la bordul căruia a încercat să o seducă, fără succes, pe soţia unui costumier de teatru new-yorkez. Rivalitatea dintre nemţoaică şi suedeză era anticipată, cu toate că publicul ştia foarte puţine despre trecutul acestora.
Oficial, divele s-au întîlnit o singură dată, 15 ani mai tîrziu, cînd Orson Welles le-a făcut cunoştinţă la o petrecere. Întîlnirea nu a avut mare succes. Marlene, expertă în arta de a flata, i-a spus Gretei că e o zeiţă. Garbo, a cărei regulă era să nu întoarcă niciodată un compliment, a murmurat un “mulţumesc” şi s-a pierdut în mulţime. Cariera sa era oricum pe sfîrşite, aşa că nu-şi dorea decît să fie lăsată în pace, în special de către Dietrich. În maşină, cînd se întorceau la Welles acasă, Marlene ar fi făcut remarca următoare: “Nu are lăboaie aşa de mari pe cît se spune”. Dar asta a fost, de-adevăratelea, toată povestea? Autoarea britanică Diana McLellan susţine că, în sfîrşit, ar fi descoperit secretul celor două. Dietrich şi Garbo nu numai că se cunoşteau, dar au fost iubite cu 20 de ani înainte ca Welles “să le facă cunoştinţă”.
S-a întîmplat, după spusele lui McLellan, în timp ce jucau într-un obscur film mut nemţesc, “Die freudlose Gasse”, chiar dacă Dietrich a negat pînă la moartea ei, în 1992, că ar fi avut de-a face cu acesta. În timpul lucrului, Marlene, o boemă mămică de 23 de ani, renumită pentru apetitul său de a seduce femei frumoase – în special în culise – a cucerit-o pe sensibila suedeză de 19 ani, needucată şi confuză sexual. Legătura lor s-a sfîrşit cu o trădare atît de brutală încît Garbo a refuzat să mai audă de Dietrich pentru restul vieţii – chiar dacă cele două au avut, simultan, aceiaşi amanţi, printre care scriitoarea Mercedes de Acosta sau Erich Maria Remarque. Iar în deznodămîntul relaţiei, dezvăluit de “malefica” Dietrich prietenilor comuni, se poate găsi şi explicaţia obsesiei patologice pentru intimitate a lui Garbo.
Tema de vineri
vineri, 21.00, TVR Cultural