Marimea conteaza!
Sa luam de exemplu un alert motor Honda de 2.000 cmc, aspirat. Cifrele vorbesc de la sine: 240CP si 208 Nm, in conditiile in care totul se invarte pana la 9.000 rot/min! Urcarile in regim sunt lirice, alerte si iti pun simturile in alerta jovial, fluent, nefiind niciodata bruste. Cateodata te si gandesti unde sunt caii, atat de liniara si pura este dezvoltarea lor, dar cert este ca nu te poti satura de sunetul sublim ce te invaluie permanent.
Multi insa vor altceva, iar acest altceva, provenit din motorsport se numeste Turbo! Odata cu el puterea creste spectaculos iar cuplul face salturi senzationale rivalizand cu motoare de cilindree mult mai mare.
Sa luam un propulsor Subaru STI care la 2.000 cmc dezvolta 265 CP si nu mai putin de 343 Nm cuplu, performante obtinute intr-un registru de turatie cu 3.000 de rot/min mai jos. Din start spui adio vocalizelor, ceea ce, pentru un meloman poate fi dureros, insa reprizele raman foarte alerte datorita arhitecturii in 4 cilindri cat si progreselor uriase realizate pe taramul turbinelor si a gestiunii electronice. Diferenta majora rezida in „saltul” inainte provocat de intrarea in actiune a turbinei, salt brutal, masculin, spectaculos si care va aduce zambetul pe buze oricui va incerca aceasta senzatie. Aflat la polul opus motorului aspirat disecat anterior, motorul turbo de la Subaru te face sa fii „in priza”, tocmai in ideea de a nu fi surprins de aparitia brutala a puterii.
Aici intra in scena yankeii, celebri pentru conceptul de „Think BIG!”, concept aplicat cu mare succes local (trebuie sa recunoastem ca nu au reusit sa penetreze Europa cu V8-urile lor) pe continentul Nord American.
Celebrele V8-uri cu capacitati exprimate in cubic inch– parca pentru a nu stresa viitorul proprietar sau ecologistii, sa nu uitam ca 281 cubic inci sunt nu mai putin de 4.601cmc – sunt modelul clasic de putere, cel mai simplu si cu siguranta cel mai sincer model: multi cilindri, multi centimetri cubi si multi cai putere.
Cai solizi dar blanzi, fara ifose, fara vedetisme neintelese, cai gata oricand sa necheze in cor la apasarea pedalei de acceleratie. Senzatia e deosebit de pregnanta, ceva te impinge puternic din spate intr-un mod constant, extrem de viguros si acompaniat de un sunet vulcanic, bas, ce te face sa te infiori.
Schimbi viteza si mustangii americani isi vad neobositi de treaba nechezand molcom sau alert in functie de dorinta stapanului care in scurt timp intelege ca legenda americana a motoarelor mari este, poate, calea cea mai agreabila de a-ti face placere. Ride on Mustang!
Text: Edwin Keleti
ProMotor