Mari schimbari n-o sa urmeze în cinematografia din România

02 06. 2007, 16:48
Cristian Mungiu, autorul filmului "4 luni, 3 saptamâni și 2 zile", primul lungmetraj românesc distins cu Palme dÂ’Or, nu crede ca acest premiu va provoca mari schimbari în cinematografia din țara. "Eu sunt sceptic de felul meu. Cred ca va continua înca un pic acest moment

Cristian Mungiu, autorul filmului „4 luni, 3 saptamâni și 2 zile”, primul lungmetraj românesc distins cu Palme dÂ’Or, nu crede ca acest premiu va provoca mari schimbari în cinematografia din țara.

„Eu sunt sceptic de felul meu. Cred ca va continua înca un pic acest moment festiv. Se va mai vorbi puțin despre imaginea României. Mari schimbari n-o sa urmeze deloc. Va ramâne un «reper» în istoria cinematografiei românești”, a declarat, sâmbata, regizorul într-o conferința de presa la Cluj, unde filmul sau a fost proiectat în deschiderea oficiala a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF).

„Nu ma aștept (ca premiul – n.r.) sa genereze o febra de lucru în birourile Ministerului Culturii sau ale Centrului Național al Cinematografiei”, a spus Mungiu, care crede ca e nevoie de o strategie de regenerare a salilor de cinema și de o selectare mai corecta a proiectelor cinematografice care primesc fonduri prin concurs de la Centrul Național al Cinematografiei (CNC). „Îmi doresc sa se întâmple, dar am mari îndoieli. Ce se poate obține este un pic mai multa atenție la urmatoarele selecții ale concursului”, a adaugat el.

Cristian Mungiu, care nu este numai regizor și scenarist, ci și producator (a fondat casa de producție Mobra Films în 2003), este unul dintre cei care s-au implicat în ultimii doi ani și jumatate în elaborarea unei noi Legi a cinematografiei și a unui nou regulament de concurs, participând la consultarile cu cineaști ale Ministerului Culturii sau ale CNC. Alaturi de unii colegi, a urmarit prin propunerile facute sa amplifice competența membrilor comisiilor de selecție și sa înmulțeasca sursele de colectare a banilor la Fondul Cinematografic, pentru ca numarul de proiecte selectate sa fie mai mare și, astfel, sa scada riscul omiterii unor proiecte bune. „Nu vedeam nici un impediment, de exemplu, în a coopta oameni de alta limba printre cei care citesc proiectele”, a spus Mungiu referitor la jurii.

Unul dintre scopurile propunerilor de modificare a regulamentului de concurs a fost prevenirea situației din 2004, când proiectul „Moartea domnului Lazarescu” al lui Cristi Puiu a fost respins de comisia de selecție. Odata realizat, filmul a câștigat premiul Un Certain Regard la Cannes, în 2005, și reprezinta unul dintre cele mai bune lungmetraje românești.

Cu toate noutațile aduse de Legea cinematografiei și regulamentul de concurs, competența membrilor comisiilor de selecție și randamentul acordarii banilor au ramas chestiuni problematice.

„Te doare inima sa vezi ca 60% din fonduri se duc la filme care se depun apoi într-o copie la Centrul Național al Cinematografiei și nici macar n-au premiera”, a mai spus Cristian Mungiu.

Proiectul „4 luni, 3 saptamâni și 2 zile” a trecut el însuși printr-un concurs organizat de CNC, la sfârșitul anului 2006, când a primit un credit de circa 350.000 euro dupa ce a ieșit pe locul patru.

Filmul a câștigat Palme dÂ’Or la cea de-a 60-a ediție a Festivalului de la Cannes. În România a avut prima proiecție publica vineri seara, în deschiderea TIFF-ului clujean.

Mediafax