Marele maestru loveşte vineri, 13!
Rolul principal este jucat de Tony Leung (In the Mood for Love, 2046, Hero, Infernal Affairs), actorul favorit al regizorului chinez Wong Kar Wai (In the Mood for Love, 2046, My Blueberry Nights, Happy Together). The Grandmaster / Marele Maestru (în original: Yi dai zong shi) este distribuit în România de Independenţa Film şi va avea premiera vineri, 13 septembrie, la Cinema Studio, la ora 20.00.
Patru proiecţii speciale vor avea loc în avanpremieră: pe 4 şi 5 septembrie (miercuri şi joi, săptămâna aceasta) la Noul Cinematograf al Regizorului Român (NCRR). Miercuri, de la ora 21, în aer liber. Joi, de la ora 18:30, în sală. De asemenea, filmul va rula în avanpremieră şi la Grand Cinema Digiplex (Băneasa), săptămâna viitoare: miercuri, 11 septembrie, de la ora 19.50, şi joi, 12 septembrie, de la 21.25.
The Grandmaster a fost proiectat anul acesta în deschiderea celei de-a 63-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin. Pentru The Grandmaster, regizorului Wong Kar Wai i-au fost necesari şase ani de pregătire şi trei ani de filmare şi post-producţie. Este un film fără precedent despre epoca de aur a artelor marţiale chinezeşti din perioada tumultoasă a Republicii, imediat după căderea ultimei dinastii imperiale din China. Actorii principali (Tony Leung, Zhang Ziyi şi Chang Chen) s-au antrenat mai mulţi ani sub supravegherea atentă a expertului Yuen Wo Ping (Matrix, Kill Bill, Crouching Tiger, Hidden Dragon). Actorul principal, Tony Leung, a adoptat acest mod de viaţă, kung fu-ul, chiar şi în particular, după cum vom vedea în materialul viitor.
Wong Kar Wai, pe urmele lui Bruce Lee şi Ip Man
Ideea acestui film i-a venit regizorului încă din 1996, când filma Happy Together (premiul pentru regie la Cannes, în 1997), în Argentina. În timp ce trecea pe lângă un chioşc de presă, Kar Wai observă o revistă avîndu-l pe copertă pe Bruce Lee. Cineastul este surprins să descopere că, la 20 de ani de la moartea sa, Bruce Lee rămâne încă o figură emblematică în întreaga lume. “Când eram mic am văzut filmele lui Bruce Lee”, spune Wong. “Şi le-am iubit”. Acesta a fost momentul în care am avut prima oară ideea de a-i dedica un film lui Bruce Lee.
Wong Kar Wai se informează cu tenacitate în direcţia istoriei artelor marţiale chinezeşti, pornind de la povestea lui Bruce Lee. În scurt timp, căutările îl duc la antrenorul acestuia, Ip Man, mare maestru kung fu din China Continentală. În anii ’50, acesta ajunge la Hong Kong, alungat de victoria comuniştilor lui Mao Zedong. Pentru a-şi câştiga existenţa, Ip Man îşi deschide o şcoală de wing chun (o ramură a kung fu), unde îl va avea ca elev pe Bruce Lee. Mai multe şcoli de karate se vor deschide în cartierele din Hong Kong în această perioadă, iar concurenţa va deveni acerbă. Iniţial, regizorul a vrut să spună povestea unui maestru şi a unui cartier. Dar, documentându-se asupra acestui subiect, şi-a dat seama că un cartier întruchipează istoria unei întregi epoci. Apoi a înţeles că lumea pe care voia să o evoce în filmul său era cea a artelor marţiale din timpul Republicii (1911-1949) – vârsta de aur a kung fu-ului chinez – care este plină de rivalităţi, tragedii şi mistere ezoterice.
Se implică într-o cercetare asiduă, colectează fotografii de arhivă, cărţi şi documente diverse, decupează articole de ziar şi umple carnete de notiţe. Pleacă într-o călătorie de trei ani, care poate fi descoperită în documentarul The Road to the Grandmaster, filmat în China şi lansat pe internet chiar înainte de premiera The Grandmaster. Călătoria aceasta îl va purta prin nouă oraşe din China şi Taiwan, însoţit de maestrul de wushu, Wu Bin, antrenorul lui Jet Li, cel mai mare star de arte marţiale de după Bruce Lee.
Wong Kar Wai este fascinat de faptul că mulţi maeştri de Kung Fu din Hong Kong proveneau din nordul Chinei, în special din nord-est, regiunea ocupată de japonezi, unde aceştia au fondat în 1930 statul marionetă Manciuria. Înainte ca numeroasele revolte să-I oblige să plece în exil în Hong Kong, cei mai mulţi dintre aceşti maeştri au fost implicaţi în lupte wushu cu omologii lor din sud.
În timpul călătoriei sale, regizorul întâlneşte mai mulţi mari maeştri în arte marţiale, care îi vorbesc nu numai de filozofia şi arta lor, dar, de asemenea, îi încredinţează multe secrete şi anecdote nepublicate, specifice domeniului lor. Wong Kar Wai îşi dă seama că i s-a încredinţat un patrimoniu cultural extrem de preţios, care ar putea cădea în uitare. Decide să aducă un omagiu acestei comori naţionale, referindu-se în special la şcolile de Wing Chun, Ba Gua, Xing Yi şi Ba Ji. The Grandmaster este un film spectaculos şi profund realist.
“Unii încearcă să recupereze ceea ce li se cuvine. Alţii vor să afle ce se ascunde în spatele unor evenimente misterioase. Iar alţii aprind focuri sau se folosesc de lanterne pentru a lumina calea de urmat. Kung-fu: între orizontală şi verticală, dezonoare şi glorie. O epocă: între înălţare şi cădere, exil şi reîntoarcere. Calea de urmat a Maestrului: identitate, cunoaştere şi acţiune”. Acestea sunt cuvintele prin care regizorul Wong Kar Wai îşi prezintă filmul său.