Mândrie și prejudecata/ Pride & Prejudice (2005)

Apropo.ro / 27.01.2006, 12:43
Mândrie și prejudecata/ Pride & Prejudice (2005)
Lumea glorioasa a lui Jane Austen este readusa pe marele ecran, cu tot romantismul, spiritul și forța emoționala specifica, în Pride & Prejudice (Mândrie și prejudecata). Pastrând locația și perioada mult îndragitului roman și filmata în

Lumea glorioasa a lui Jane Austen este readusa pe marele ecran, cu tot romantismul, spiritul și forța emoționala specifica, în Pride & Prejudice (Mândrie și prejudecata). Pastrând locația și perioada mult îndragitului roman și filmata în întregime în locații din Marea Britanie, aceasta este prima versiune a filmului în 65 de ani.

Povestea clasica cu dragoste și neînțelegeri este plasata în Anglia sfârșitului secolului 18. Cele cinci surori Bennet – Elizabeth, sau Lizzie (Keira Knightley), Jane (Rosamund Pike), Lydia (Jena Malone), Mary (Talulah Riley) și Kitty (Carey Mulligan) – au fost crescute sub stricta îngrijire a mamei lor (Brenda Blethyn) care se concentreaza doar asupra gasirii unor soți fiicelor ei care sa le asigure din punct de vedere financiar o stabilitate. Însa, inteligenta și curajoasa Elizabeth se straduiește sa-și traiasca viața într-o perspectiva mai larga, încurajata fiind de tatal bolnav (Donald Sutherland).

Când bogatul celibatar Dl. Bingley (Simon Woods) își stabilește reședința într-un conac din apropiere, familia Bennet începe sa abuzeze de acesta. In cercul de prieteni ai barbatului veniți din Londra și fluxul de tineri ofițeri militari veniți în zona, cu siguranța vor exista pretendenți pentru surorile Bennet. Cea mai mare dintre surori, Jane, senina și frumoasa, pare sa-i fi cucerit inima domnului Bingley. Lizzie face cunoștința cu Dl. Darcy (Matthew Macfadyen), un barbat aratos dar și – așa cum pare a fi – snob, și astfel începe o batalie a sexelor.

Întâlnirile lor devin frecvente și însuflețite, dar departe de a fi încurajatoare. Lizzie simte însa ca nu poate accepta cererea în casatorie a unui verișor îndepartat, Dl. Collins (Tom Hollander), și – susținuta de tatal ei – își șocheaza mama și pe Dl. Collins refuzând cererea acestuia. Când Dl. Bingley pleaca pe neașteptate la Londra, devastând lumea lui Jane, Lizzie îl învinovațește pe Dl. Darcy pentru suferința acesteia. Dar, criza prin care trece sora mai mica Lydia îi deschide ochii lui Lizzie asupra adevaratei naturi a relației ei cu Dl. Darcy.

Multitudinea de sentimente ce decurg din toate acestea nu lasa pe nimeni neschimbat și inspira familia Bennet și pe toți ceilalți sa-și reafirme concepțiile despre ce conteaza mai mult în viața.

DESPRE PRODUCȚIE


Cu toate ca a fost ecranizat pentru televiziune de mai multe ori (în 1938, 1952, 1967, 1980 și 1995), romanul clasic Mândrie și prejudecata (Pride & Prejudice) al lui Jane Austen a mai fost adus o singura data pe marele ecran în 1940, film regizat de Robert Z. Leonard, avându-i în distribuție pe Laurence Oliver și Greer Garson. Acum, Mândrie și Prejudecata revine triumfator pe marele ecran datorita companiei Working Title Films.

„Mândrie și prejudecata a reprezentat un model de neegalat pentru multe dintre filmele de comedie romantica ce au fost realizate în ultimii 65 de ani”, observa producatorul Paul Webster.

Regizorul Joe Wright, recunoaște, „N-am citit niciodata cartea Mândrie și prejudecata și nici nu am vazut vreuna din versiunile de televiziune. Dar, din momentul în care am citit adaptarea scenariului, m-am simțit implicat emoțional și la sfârșit am plâns. Așa ca am citit cartea și am descoperit ca ceea ce a scris Jane Austen era un studiu serios asupra unui personaj dintr-un grup social particular. Am aflat ca ea este unul dintre primii realiști britanici. A studiat literatura gotica care era la moda în acea vreme și, pornind de la aceasta, a început sa scrie ce vroia ea si astfel a invenat un nou gen literar”.

„Am fost încântat de noile metode de a ecraniza povestea despre care cred ca n-au mai fost utilizate înainte. Am vrut mai mult sa tratez povestea ca o parte a realismului britanic, decât ca o tradiție pitoreasca, care tinde sa zugraveasca o versiune idealizata a moștenirii englezești, un fel de Rai pe Pamânt. Am vrut ca filmul Mândrie și prejudecata (Pride & Prejudice) sa fie plin de realism și fermitate – și sa fie pe cât de onest posibil. Personajele lui Austen sunt persoane tinere – Lizzie are 20 de ani, Darcy are 28 de ani, iar Lydia 15 ani. Emoțiile pe care le traiesc sunt ale unor persoane tinere care se îndragostesc pentru prima data. M-am simțit mișcat de acest lucru”, spune Wright.

Scenarista Deborah Moggach, ea însași o scriitoare, afirma, „Am încercat sa fiu credincioasa carții, care are o structura în trei acte perfecta, așa ca nu am schimbat-o foarte mult. Este atât de frumos creionata – o poveste romantica despre doi oameni care cred ca se urasc, dar care sunt cu adevarat pasional îndragostiți unul de celalalt. Așa ca mi-am zis, ‘Nu repara ceva ce nu este stricatÂ’”.

„De fapt, surorile Bennet trebuie sa se marite ori vor trebui sa faca fața saraciei; dar publicului modern i-ar putea parea ca aceste fete sunt destul de înstarite! Așa ca a trebuit sa le cream o problema pentru ca publicul sa-și faca griji pentru venitul acestora. Ele par a fi înstarite – traiesc într-o casa mare, cu parinții, au o trasura și servitori – dar noi a trebuit sa exprimam faptul ca daca ele nu se casatoresc bine, ele ar putea sa moara în saracie, evitate de clasa sociala din care provin și chiar de clase mai joase”, mai spune Moggach.

„Am schițat scenariul ca fiind povestea lui Lizzie. Spre deosebire de roman, Lizzie își pastreaza doar pentru ea secretele, devenind astfel o povara grea pentru ea. Exista lucruri ce nu le poate destainui parinților, celei mai bune prietene Charlotte ori nici chiar mult iubitei sale surori Jane. Lizzie sufera singura. Își vede tatal neglijându-i surorile – îi ignora prostiile Lydiei – și vede în mariajul parinților o tragicomedie. De asemenea, o vede pe Charlotte maritându-se cu odiosul Mr. Collins, doar pentru a-și asigura statutul social; iși vede mult iubita sora mai mare cufundându-se în suferința dragostei. Astfel, Lizzie ajunge sa se întrebe daca nu cumva propria fericire va disparea. Cum toate aceste lucruri le pastreaza doar pentru ea, începem sa ne gândim din ce în ce mai mai mult la situația ei și sa ne pese. Adevarata comedie se naște din durere, cred eu”, reflecta Moggach.

„Familia Bennet ar putea, cu siguranța, sa existe și astazi și sunt convins ca exista. Este vorba despre situația economiei, dependența unor fete de grija de a-și gasi un soț bun, specifica perioadei. Toate acele emoții au aceeași relevanța și astazi. Sa o luam pe Lizzie ca exemplu. Ea are o mama stânjenitoare; are o prietena buna care o dezamagește; are o dragoste neîmpartașita pentru cineva [Wickham] care, în cele din urma rezulta a fi un mare ticalos; este inconjurata de loialitatea, gelozia și ciondanelile surorilor; și se îndragostește nebunește de cineva [Darcy] despre care nu poate admite ca s-a îndragostit”.

În adaptarea ei, Moggach a acordat o atenție deosebita dialogului lui Jane Austen. Ea explica, „Am facut un fel de combinație de dialog; bineînțeles, este foarte greu de reprodus minunatul dialog al lui Austen în întregime în mod firesc. Dar, am pastrat o mare parte din el, pentru ca este ca și cum ai gati cu cele mai bune ingrediente. Publicului i-a placut cartea atât de mult încât o cunosc cuvânt cu cuvânt. Am fost de-a dreptul tentat câteodata sa introduc unele scene doar pentru o fraza mult îndragita, una pe care publicul daca nu ar gasi-o ar fi foarte suparat”.

Wright adauga, „În roman personajele lui Austen sunt foarte politicoase, așteptând ca cealalta persoana sa termine ce are de spus înainte de a incepe sa vorbeasca. Dar, știu ca, mai ales în familiile mari de fete, toata lumea are tendința de a vorbi în același timp cu ceilalti, terminând frazele unul altuia, etc. Așa ca a simțit ca și conversațiile familiei Bennet trebuie sa fie în acest fel”.

Realizatorii filmului s-au hotarât sa filmeze întreaga poveste într-o locație din Marea Britanie, unde camera are acel lux de a vedea exteriorul din interior și vice versa, și astfel sa poata de fapt urmari personajele atât în încaperi, cât și în exterior.

A fost stabilit și mobilizat un program de filmari de 11 saptamâni, iar Groombridge, un conac din secolul 17, a fost ales sa fie Longbourn, casa Bennet, în care singurul loc liniștit este biblioteca domnului Bennet.

Producatorul Webster observa, „Este neobișnuit pentru un film de o asemenea dimensiune sa fie filmat in intregime într-o singura locație. O parte a ideii lui Joe era sa încerce sa simuleze realitatea, astfel sa le permita actorilor sa se simta relaxați în acel mediu. Ideea a parut viabila înca de început; membrii distribuției, în loc sa se retraga în pauzele dintre scene în remorcele lor, mergeau în camerele propriilor personaje din Groombridge”.

Pentru a se apropia pe cât posibil de vârstele personajelor create de Austen, realizatorii filmului au simțit nevoia sa faca ce nu a facut prima versiune a filmului. Webster explica, „În varianta precedenta a filmului, Laurence Oliver și Greer Garson aveau în jur de 35 de ani, așa ca întreaga noțiune de experiența a primei dragoste nu-și mai avea sensul”.

Elizabeth Bennet este un personaj cu care s-au identificat mai multe generații. Keira Knightly o descrie ca fiind „visul oricarei fete”. Chiar și așa, Joe Wright recunoaște: „Inițial nu ma gândeam la o persoana atât de frumoasa precum Keira. Cautam pe cineva care sa nu se potriveasca convențiilor normale feminine, dar a fost destul de dificil. Mi-o imaginam pe Lizzie Bennet ca fiind o persoana cu care sa fie dificil sa traiești; încapațînata și sa puna întrebari tot timpul”.

Knightly se temea sa nu se loveasca de o capcana inerenta jucând o eroina îndragita de atât de mult timp. Ea spune, „A existat un stres imens odata cu acceptarea acestui rol; Elizabeth este unul dintre cele mai bune roluri feminine din literatura. Daca ești actrța și ți se propune un asemenea rol, cu siguranța nu-l poți refuza. Dar, este destul de înfricoșator, pentru ca atunci când citești Pride & Prejudice, te simți a și cum ai aparține acestei carți; același lucru mi s-a întâmplat și mie și sunt convinsa ca toata lumea a simțit la fel și ca fiecare are o viziune foarte clara asupra lui Elizabeth Bennet. Deci, a fost o provocare imensa”.

„Critica lui Jane Austen asupra propriei carții a fost ca a fost prea lejer tratata. Ea simțea ca relația dintre Jane și Elizabeth nu era suficient de realista. Am luat în considerare comentariile ei și am încercat sa aducem filmului acel realism care probabil nu este pe cât ar fi trebuit sa fie în carte, subliniind ideea ca aceste surori sunt doua fete care au locuit împreuna, au dormit în același pat mulți ani. Se supara una pe alta, dar se iubesc și se susțin una pe alta, bucurându-se și suferind împreuna”.

Alegerea domnului Fitzwilliam Darcy pentru noul film a reprezentat o provocare destul de mare pentru realizatorii filmului. Oricum, așa cum reamintește Wright, „Eu nu am vazut nici o versiune anterioara a filmului pentru televiziune, așa ca am avut libertatea sa caut acel Darcy pe care îl aveam în minte – iar Matthew Macfadyen a fost singurul la care m-am putut gândi. Darcy are 28 de ani, iar Matthew avea 29 de ani în timpul filmarilor. Nu ma interesa sa caut doar un baiat draguț pentru ca Darcy este mult mai interesant și complicat decât atât. El este un tânar care nu are tocmai un comportament social ideal, dar are responsabilitați imense. Parinții lui au murit și i-au lasat în grija o avere imensa și o sora mai mica, iar parerea mea este ca el s-a maturizat mult prea repede. Matthew l-a întruchipat pe Darcy ca fiind acea persoana complicata care nu se simte bine în propria piele și care nu este ușor de iubit, dar care în schimb are sensul onestitații și cel al integritații. Matthew, spre deosebire de mulți actori, nu are o figura ștearsa, așa ca nu ma tem ca nu va fi îndragit de public înca de la început; noua a trebuit sa ne displaca pentru a-l putea vedea prin ochii lui Lizzie. Și am început sa-l iubim din ce în ce mai mult, odata cu Lizzie”.

Wright adauga, „Keira și Matthew erau pur și simplu fermecați împreuna”. „Matthew este un barbat sexy în sensul lui Richard Burton, cu puțin din Alan Rickman. În carte Darcy pare a fi foarte rece, dar Matthew îi inspira acestuia extra calitați prin masculinitatea lui deosebita”, afirma Knightly. Macfayden își vede personajul ca fiind „foarte mândru și semeț. Unii ar putea spune, ‘Este arogantÂ’; eu aș spune, este neînțeles”.

„Comunicarea dintre sexe este probabil la fel de confuza acum, precum era în vremea lui Austen. Exceptând orice atracție fizica, Darcy este încântat de reacțiile și de modul în care gandește Lizzie. Prima data când se întâlnesc, el remarca spre Bingley ca ea nu este suficient de frumoasa pentru a-l tenta sa o invite la dans. Ea aude acest lucru și îi întoarce spatele cu un spirit de învingator, care îl face pe Darcy sa fie încântat. El este un barbat serios, cu responsabilitați imense în ceea ce privește propria avere și niciodata nu a întâlnit o tânara ca ea”.

Wright clarifica, „Pentru început, Darcy nu poate nega faptul ca se simte atras de Lizzie, ei sunt de fapt ca doi copii la locul de joaca care se trag de par pentru ca nu știu cum sa-și exprime sentimentele. El are nevoie de ea sa-l tachineze pentru a se lumina cu ajutorul ei. La rândul ei, Lizzie are nevoie de cineva care sa aiba la fel de multa integritate, onestitate și bunatate ca și ea. Acestea sunt fundațiile a ceea ce pare a duce la o viața fericita împreuna”.

Ei au un efect imens unul asupra altuia înca din momentul în care se cunosc. Astfel, Lizzie gândindu-se la cât de mult îl displace, ramâne cu gândul la el.

Joe Wright concluzioneaza, „Cred ca ceea ce a scris Jane Austen este pe alocuri o poveste cu zâne. De asemenea, sunt de parere ca cele mai bune povești cu zâne sunt bazate pe realismul social, conțin adevaruri emotionante inerente, care ramân relevante pentru mai multe generații și merita povestite și repovestite. Oamenii se îndragostesc și astazi, au prejudicii unul fața de altul și sunt înca mult prea mândri în unele situații. Ne face placere sa spunem ca dragostea exista și ca aceasta poveste este afirmația vesela și satisfacatoare a acestui lucru. Pride & Prejudice (Mândrie și prejudecata) este o poveste de dragoste despre cum sa reușim sa ne înțelegem unul pe celalalt” și „sa ne gândim la trecut doar daca amintirea lui ne aduce placere” – așa cum spune Elizabeth Bennet în cartea lui Jane Austen.

DESPRE DISTRIBUȚIE


KEIRA KNIGHTLEY

(Elizabeth Bennet) este cunoscuta de public mondial pentru rolul din filmul Pirates of the Caribbean:The Curse of the Black Pearl, jucând alaturi de Johnny Depp și Orlando Bloom. A mai jucat în filme ca: Bend It Like Beckam (rol pentru care a fost onorata cu Premiul London Critics Circle pentru Cel mai Bun Debut Britanic al Anului); comedia romantica Love Actually.

Urmatorul film în care Knightley va putea fi vazuta este thrillerul-acțiune Domino. În prezent ea filmeaza pentru Pirates of the Carribbean: Dead ManÂ’s Chest. Primul rol al Keirei Knightley a fost cel de servitoare în Star Wars: Episode I – The Phantom Menace.

MATTHEW MACFADYEN (Dl. Darcy) este cunoscut publicului de pe ambele parți ale Atlanticului datorita rolului sau din serialul de succes Spooks, în care îl portretizeaza pe agentul guvernamental Tom Quinn. Serialul a putut fi vizionat în trei sezoane pe BBC.

Dupa câteva roluri mici, dar importante în filme ca: Maybe Baby; Enigma (alaturi de Kate Winslet) și The Reckoning (cu Paul Bettany și Willem Dafoe), Macfadyen a jucat primul rol principal al sau în thrillerul dramatic In My FatheryÂ’s Den, alaturi de Miranda Otto.

În prezent, Macfadyen filmeaza un rol în filmul de televiziune Wuthering Heights în Marea Britanie.

BRENDA BLETHYN (Dna. Bennet) va fi vazuta cel mai curând pe marele ecran în Clear Day, alaturi de Peter Mullan.

Interpretarea din filmul Secrets & Lies i-a adus actriței recunoașterea internaționala , iar ea a obținut Premiile Globul de Aur, BAFTA, Festivalului de Film Internațional de la Cannes și de la Asociația Criticilor de Film din Los Angeles pentru ‘Cea mai Buna ActrițaÂ’. De asemenea, a fost nominalizata la Premiile Oscar® pentru ‘Cea mai Buna Actrița în Rol SecundarÂ’, pentru rolul sau din Little Voice, pentru care a mai obținut nominalizari la Premiile BAFTA, Screen Actors Guild și Globul de Aur. La Globul de Aur a fost nominalizata pentru a treia oara pentru rolul din filmul lui Nigel Cole, Saving Grace.

A mai jucat în filme ca: Clubland; Piccadilly Jim; Beyond the Sea, regizat de Kevin Spacey; Lovely & Amazing; A River Runs Through It și The Witches.

Blethyn a fost nominalizata la Premiile Emmy pentru rolul din miniseria Anne Frank: The Whole Story.

DONALD SUTHERLAND (Dl. Bennet) are o cariera ce include peste 100 de filme. Printre acestea se numara filmele clasice: The Dirty Dozen; MASH; Klute (jucând alaturi de Jane Fonda); DonÂ’t Look Now (alaturi de Julie Christie); The Day of the Locust; 1990; Casanova; National LampoonÂ’s Animal House; Ordinary People, regizat de Robert Redford și filmul lui Oliver Stone, JFK.

De asemenea, Sutherland a jucat multe alte filme ca: Alex in Wonderland; Invasion of the Body Snatchers; Murder by Degree; Eye of the Needle; Threshold; A Dry White Season; Six Degrees of Separation; Disclosure; A Time to Kill; Without Limits; The Italian Job; Space Cowboys, regizat de Clint Eastwood; Cold Mountain, regizat de Anthony Minghella.

DESPRE REALIZATORII FILMULUI


JOE WRIGHT

(regizor) a câștigat un Premiu BAFTA pentru munca depusa pentru miniserialul Charles II: The Power & The Passion, cel mai recent proiect al sau ca regizor.

A mai regizat miniserialul drama Nature Boy, pentru care a fost nominalizat la Premiul BAFTA; miniserialul Bodulz Harm și filmul de televiziune Bob & Rose (care a primit mai multe premii internaționale).

De asemenea, Wright a regizat filme de scurt metraj ca: The End, Crocodile Snap și Whatever Happened to Walthamstow Marshes (primul sau film de scurt metraj regizat, în 1991).

DEBORAH MOGGACH (scenarist) este scenarista și scriitoare. A scris scenariile mai multor miniseriale de televiziune, printre care: Love in a Cold Climate; Goggle Eyes; Seesawș Final Demand și Close Relations.

Pintre cele mai bine vândute și cunoscute carți ale lui Moggach se numara Tulip Fever și Porky.

TIM BEVAN și ERIC FELLNER (producatori) conduc Working Title Films înca din 1992, leadera companiilor de producție de film din Europa, fondata în 1983.

Împreuna, Bevan și Fellner au produs peste 70 de filme ce au adus un profit de aproape 3 miliarde de $ din întrega lume. Dintre acestea, 4 au obținut Premii Oscar® (pentru Tim Robbins cu filmul Dead Man Walking, Fargo al lui Joel și Ethan Coen și Eliyabeth al lui Shekhar Kapur), 20 de Premii BAFTA (printre care Love Actually și Four Weddings and a Funeral) și premii prestigioase la Festivalurile Internaționale de Film de la Cannes și Berlin.

PAUL WEBSTER (producator) este un producator de filme, stabilit an Londra. În 2004 a fondat Kudos Pictures împreuna cu Stephen Garrett și Jane Featherstone.

De curând a fost producâtorul executiv a douâ filme premiate, The Motorcycle Diaries regizat de Walter Salles și Touching the Void regizat de Kevin Macdonald.

Fiind creatorul și conducatorul FilmFour, arma filmelor lui Channel Four, Webster a supervizat mai multe producții oroginale din 1998 pâna în 2002, prindre care: Buffalo Soldiers; Birthday Girl (cu Nicole Kidman); Charlotte Gray (cu Cate Blanchett); Sexy Beast (pentru care Sin Ben Kingsley a primit o nominalizare la Premiile Oscar®).

Înainte de anființarea a FilmFour, Webster, a fost producatorul principal al Miramax Films pentru doi ani de zile. Aici el a supervizat unele filme câștigatoare de Premii Oscar®, printre care: The English Patient, regizat de Anthony Minghella; Good Will Hunting, regizat de Gus Van Sant; și Shakespeare in Love regizat de John Madden.

UNIVERSAL PICTURES
prezinta

o producție WORKING TITLE
în asociere cu STUDIO CANAL

un film de JOE WRIGHT

Mândrie și prejudecata/ Pride & Prejudice

KEIRA KNIGHTLEY

MATTHEW MACFADYEN

BRENDA BLETHYN

DONALD SUTHERLAND

Producatori
TIM BEVAN
ERIC FELLNER
PAUL WEBSTER

Producatori executivi
DEBRA HAYWARD
LIZA CHASIN

Scenariul
DEBORAH MOGGACH
bazat pe cartea Pride & Prejudice scrisa de Jane Austen

Regia
JOE WRIGHT

Durata: 127 min

Distribuit în România de : Ro Image 2000

Tags: