Numarul centrelor comerciale din afara Bucurestiului s-a dublat in acest an, de la 9 la 18 unitati, iar pentru anul viitor este estimata o noua dublare, in conditiile in care alte circa 15-16 proiecte de mall-uri din provincie au programata livrarea in 2008. Spre comparatie, anul trecut au fost livrate in Romania doar patru centre comerciale – la Sibiu, Ramnicu-Valcea, Constanta si Brasov.
Impactul acestor mall-uri, care au adus in piata circa 250.000 de spatii comerciale noi, este semnificativ atat in structura obiceiurilor de consum ale romanilor, cat si pe piata fortei de munca.
"Un proiect bun atrage circa 20.000-25.000 de vizitatori zilnic, in timp ce unul mai mic sau mai putin reusit are un trafic de 10.000-12.000 de oameni", spune Luiza Moraru, managerul departamentului de retail al companiei de consultanta imobiliara Eurisko.
Potrivit acestor cifre, din acest an numarul vizitatorilor de mall-uri a crescut cu aproape 200.000 de oameni zilnic.
Pe de alta parte, in mall-urile inaugurate in acest an, care grupeaza circa 1.600 de magazine noi, lucreaza aproape 15.000 de oameni, luand in calcul o suprafata medie de 150 de metri patrati a magazinelor. In conditiile deschiderii unui numar semnificativ de spatii comerciale in mall-uri, afacerile magazinelor de mici dimensiuni situate in spatii stradale ar putea fi afectate.
Cea mai extinsa retea de centre comerciale finalizate pana in prezent pe piata este detinuta de omul de afaceri iesean Iulian Dascalu, care a finalizat in acest an cel de-al treilea mall sub brandul Iulius – la Cluj-Napoca.
Finalizarile de proiecte s-au aglomerat spre final de an – opt la numar, dupa ce in prima jumatate a anului a fost livrat un singur mall – Euromall Pitesti.
"Lunile noiembrie si decembrie sunt cele mai bune pentru cumparaturi, retailerii cunoscand o dublare sau chiar o triplare a afacerilor in aceasta perioada a anului", subliniaza Moraru. Unele orase, precum Bacau sau Pitesti, au avut parte de inaugurarea primelor centre de acest tip din oras – Arena Mall, respectiv Euromall, in timp ce in orase precum Brasov sau Iasi proiectele livrate – Unirea Shopping Center si Felicia Shopping City – reprezinta al treilea jucator de pe piata.
Totodata, in timp ce in orase precum Galati sau Craiova inca nu exista niciun centru comercial de mari dimensiuni, la Cluj-Napoca sau la Targu-Mures au fost livrate in acest an cate doua proiecte – Iulius Mall si Polus Center, respectiv European Retail Park si Mures Mall.
Astfel, anul viitor va continua asaltul dezvoltatorilor, care vor bifa pe harta mall-urilor si orase precum Arad, Piatra – Neamt, Suceava sau Braila. Cu toate acestea, o parte dintre aceste proiecte vor fi amanate, in timp ce altele s-ar putea sa nu fie livrate niciodata. "Amanarile pot surveni din motive obiective, precum lipsa fortei de munca in constructii sau vremea potrivnica din timpul iernii. Proiectele livrate in acest an au fost favorizate si de conditiile meteo favorabile din iarna trecuta", adauga consultantul Eurisko.
Anul care se apropie de sfarsit nu a adus in schimb nicio livrare de centru comercial nou in Bucuresti, de consemnat fiind doar extinderile realizate la proiecte deja existente, precum Bucuresti Mall si Plaza Romania. Pe mesele dezvoltatorilor se afla machete pentru centre comerciale care vor duce in urmatorii ani aceasta piata la circa 100 de unitati, care vor acoperi toate orasele mari din tara. Printre cei mai agresivi dezvoltatori se numara belgienii de la BelRom, nord-irlandezii de la Mivan sau israelienii de la Globe Trade Center (GTC).