Majestatea Sa regele Jeep

Apropo.ro / 19.11.2001, 23:51
Majestatea Sa regele Jeep
Supermasini: Al cincilea element (Mercedes SL) Utile: Cum se radiaza masina Anunturi: Galerie foto: Willys-ul MB, unul din factorii care au contribuit la victoria aliatilor in cel de-al doilea razboi mondial, a devenit astazi un mit, fiind colectionat de


Supermasini: Al cincilea element (Mercedes SL)

Utile: Cum se radiaza masina

Anunturi:

Galerie foto:



Willys-ul MB, unul din factorii care au contribuit la victoria aliatilor in cel de-al doilea razboi mondial, a devenit astazi un mit, fiind colectionat de pasionati de pe tot globul.

Firmele Bantam, Ford si Willys si-au disputat in 1940 castigarea contractului cu armata SUA pentru producerea unui vehicul denumit in nomenclatorul militar Truck 1/4 Ton 4×4. Firma Bantam a fost prima ce a prezentat un prototip produs experimental in 70 de unitati si ulterior intrat in productia de serie sub numele de BRC 60.

Interesati de contract, cei de la Ford propun modelele Pygmy si Budd. Castigatoare avea sa fie insa firma Willys Overland, cu modelul Quad ce s-a impus in principal gratie unui motor mai puternic si a pretului competitiv (739 $ fata de 1166 $ cat costa un Bantam.

Cererea armatei depasea capacitatea de productie a firmei Willys, asa incat in paralel a fost lansata o comanda de 1500 unitati firmelor Ford si Bantam. Ford va produce incepand cu ’41 modelul GP, un descendent al lui Pygmy. Comenzile au fost extinse, Bantam producand 2605 unitati (BRC 40), iar Ford 4456 (GP).

Contrar credintei populare, initialele GP care au dat nastere termenului „Jeep” nu provin din abrevierea General Purpose. GP a fost o codificare interna a firmei Ford: G de la „vehicul realizat la comanda guvernamentala”, iar P de la „vehicul de recunoastere” cu ampatament de 80 inch.

Willys intuieste in ’41 sporirea cerintelor armatei, realizand un model imbunatatit, MA, produs in 1553 exemplare, majoritatea trimise armatei ruse (30 au supravietuit). Din ’42 Willys produce modelul MB, primele 25.808 unitati avand grila radiatorului similara Ford-ului GP si avand ambosat pe capacul din spate Willys, fapt la care s-a renuntat la cererea armatei (200 mai exista.

Acest model s-a impus, firma Ford fiind nevoita sa renunte la GP in favoarea preluarii licentei MB-ului. Modelul produs de Ford a fost denumit GPW (277.896 unitati produse) si se deosebeste de MB-ul Willys in special prin faptul ca traversa din fata a sasiului este in profil „U” si nu tubulara, compartimentele de stocare din spatele caroseriei au o forma diferita, in plus majoritatea componentelor mici si suruburile avand stantata litera F.

Marele castigator al luptei cu concurenta si, dupa cum afirma multi, al razboiului, Willys-ul MB (335.531 unitati produse) a fost folosit de toate armatele aliate, putand fi livrat echipat cu diferite tipuri de arme, blindat, cu roti ce-i permiteau sa ruleze pe calea ferata, cu sasiu prelungit, remorca s.a.

Dupa razboi productia a continuat cu modelele CJ (Civilian Jeeps) produse in 7 serii in nu mai putin de 34 de modele. In Romania postbelica MB-ul a fost folosit in majoritatea scolilor de soferi, azi supravietuind aproximativ 10 exemplare (4 in functiune). AUTOSHOW a avut sansa si onoarea de a testa un Willys MB produs in 1944, detinut de M.S. Regele Mihai, presedintele de onoare al RETROMOBIL CLUB ROMANIA.

Restaurat cu maiestrie si pasiune de insasi M.S., MB-ul pare abia iesit din fabrica! Toate piesele au fost restaurate sau daca a fost necesar inlocuite, rezultatul final fiind unul de exceptie. Testul ne-a confirmat cunostintele referitoare la MB, la bordul caruia nu ne-am aflat in premiera.

Consumul ridicat, franarea moderata si pozitia incomoda de conducere pot fi notate ca puncte slabe, insignifiante totusi pentru un vehicul militar. Ruland pe sosea MB-ul este sprinten si placut de condus. Parasind drumurile amenajate, constati usor calitatile care l-au consacrat: abilitate ridicata in depasirea oricarui obstacol (garda la sol – 222 mm) si o excelenta tinuta de drum pe teren accidentat.

Pasiunea M.S. pentru Jeep este de notorietate, un alt exemplar din colectia personala fiind expus permanent la Muzeul Automobilului din Geneva. Primul exemplar MB a fost primit de M.S. din partea unui ofiter al armatei romane, fiind capturat pe frontul din Rusia.

Aceasta avea sa fie scanteia ce a declansat pasiunea M.S. Regele Mihai pentru „regele” vehiculelor militare 4×4, o pasiune care a dat nastere unei impresionante colectii cunoscute si apreciate pe glob.
Sursa:www.autoshow.ro

Tags: