Lumea cu susul in jos
Eu, de exemplu, am fost intotdeauna invatat ca motoreta e motoreta si motocicleta motocicleta, ca sa nu mai vorbesc de diversele declinari ale produsului automobil, care pareau sa aiba, fiecare, drumul lor clar: citadina era mica si agila, berlina avea patru usi si era desenata in trei sau doua volume, depinzand de filozofia draga respectivului constructor, coupe-urile aveau invariabil 2 usi, desi puteau avea 2 sau 4 locuri, iar masinile de teren erau masini de teren, numai bune de mers la munte. Intre timp, ingeniosii francezi au reusit, exact acum 20 de ani, sa inventeze un nou concept, monovolumul, lansand pe piata in regim de foc automat diverse generatii de Espace.
In anii care au urmat, a fost introdus cu succesul cunoscut si conceptul SUV, care, desi nu este o masina de teren, este la fel de mare ca aceasta, consuma la fel de mult, dar, vezi Doamne, iti confera un sentiment deÂ… siguranta.
Incet-incet, intr-o lume condusa de specialistii in marketing (care, nu-i asa, trebuie sa creeze noi dorinte pentru a putea forma noi piete si implicit posibilitati de diversificare a productiei de automobile), s-a nascut surpriza! Anul trecut, japonezii de la Mazda, nemultumiti probabil de perseverenta gratie careia sunt singurul producator mondial care utilizeaza cu succes motorul rotativ, s-au gandit ca nu ar fi rau sa lanseze primul coupe cu 4 usi din lume! Ce ziceam mai devreme? Coupe-ul are doua usi? Ei bine, not any more! Acum poate sa aiba si 4. Dar atunci de ce sa-i mai spui coupe? La cateva luni distanta – semn ca tendinta a fost gustata si de alti specialisti in marketing –, Mercedes lanseaza noul CLS, sustinand ca el ar fi primul coupe cu 4 usi din lume! Si asta, probabil, doar pentru ca, spre deosebire de Mazda, CLS-ul are adevarate clante la usi.
Pot sa pariez pe o lada de bere fara alcool ca nu v-ati fi putut imagina in ce directie or s-o ia specialistii in marketing, in afara de razna. Ei bine, ibericii de la Seat, bazandu-se pe un usor declin al pietei berlinelor, au stat ei ce au stat si au lansat noua berlina SUV! De ce nu noul SUV berlina? Sau noul cabrio combi? Sau de ce nu, in viitorul apropiat, noul suv pitic de oras, masina de teren speciala de pista, cu garda la sol redusa, urmand ca, mai apoi, marii creatori de moda sa lanseze frak-ul cu GLUGA?!
Mai intelegeti ceva?
Edwin Keleti
ProMotor