Locuitorii din trei comune au ramas fara linie de autobuz

14 03. 2002, 19:49
Locuitorii comunelor Ghiroda, Remetea Mare, Sacalaz si Dumbravita ajung mai greu în Timisoara de când Regia Autonoma de Transport din municipiu a renuntat la aceste rute, considerându-le nerentabile.Primariile comunelor au gasit insa solutii pentru transportul locuitorilor catre

Locuitorii comunelor Ghiroda, Remetea Mare, Sacalaz si Dumbravita ajung mai greu în Timisoara de când Regia Autonoma de Transport din municipiu a renuntat la aceste rute, considerându-le nerentabile.Primariile comunelor au gasit insa solutii pentru transportul locuitorilor catre orasÎntre Primaria Ghiroda si Consiliul Municipal Timisoara se dau lupte de orgolii, în urma carora au de suferit calatorii.

Locuitorii din Ghiroda care faceau naveta la Timisoara s-au trezit, într-o dimineata de martie, acum trei ani, ca asteapta degeaba autobuzul RATT-ului în statie.

Dupa mai bine de zece ani în care autobuzele au circulat pe aceasta ruta, regia de transport a constatat ca traseul nu este rentabil. Hotarârea RATT a declansat un conflict între Primaria Ghiroda si Consiliul Local Timisoara.

Între timp, edilii comunei au gasit o solutie pentru ca ghirodenii sa ajunga la oras si de la oras înapoi acasa. Ei au încheiat un contract cu o firma care le-a pus la dispozitie un autobuz (si doua de rezerva).

Satenii…

„Noi am renuntat la contractul cu RATT-ul”, spune Vasile Cinca – primarul comunei Ghiroda. Cauzele care a dus la rezlierea contractului au fost „cerintele exagerate ale regiei autonome de transport”, afirma viceprimarul Ion Bontea.

RATT cerea Primariei Ghiroda sa strânga banii de la oameni pentru abonamente si sa întocmeasca un tabel cu numarul de calatori. Tabelul urma sa ajunga la regia de transport pentru planificarea orelor de plecare spre comuna.

Pentru ca nu reusea întotdeauna sa strânga de la calatori suma de 87 de milioane de lei, cât solicita lunar regia de transport, Primaria Ghiroda era nevoita sa apeleze la bugetul si asa strâmtorat si sa plateasca diferenta. În cele din urma, comuna a renuntat la contractul cu RATT si a angajat o firma care a pus la dispozitia calatorilor trei autobuze.

Pretul unei calatorii este acum de 7.000 de lei, suma mai mica decât cea pretinsa de RATT în…1999!

Orasenii…

„Noi am renuntat la ruta Timisoara – Ghiroda”, declara Ion Lotrean, seful serviciului marketing comercial din cadrul RATT. Motivele: „nu era rentabila” si „începeau sa ceara pâna la 12 rute într-o zi, iar la unele curse, în autobuz erau doar cinci persoane, pe care le puteam duce si cu o Dacie”.

Regia mai are autobuzul 26, care merge în cartierul Aeroport si trece pe lânga Ghiroda. În perioada în care nu circula nici un mijloc de transport catre Timisoara, satenii calatoreau cu linia 28 , care ajunge pâna în Ghiroda Noua.

Lasa-ma sa te las

Nu se stie sigur cine a renuntat primul la contract pentru ca fiecare are dreptatea lui. În general, oamenii sunt multumiti de seviciile firmei angajate de catre Primaria Ghiroda. Viceprimarul Ion Bontea spune ca „nemultumiti sunt cei aproximativ 20 de locuitori din comuna care lucreaza la R.A.T.T..

Acestia beneficiaza de gratuitati pe mijloacele lor de transport si nu le convine sa dea bani pe bilete firmei particulare”. Între soferii de pe linia 26 si aceste persoane exista o întelegere ca ei sa opreasca lânga comuna.

Aceasta stationare este ilegala deoarece R.A.T.T. nu are licenta de stationare în dreptul comunei Ghiroda de la Autoritatea Rutiera Timisoara pe ruta Timisoara – Aeroport. Firma particulara de transport a depus chiar o plângere de „concurenta neloiala” la Primaria Ghiroda.

De partea cealalta, Consiliul Local Timisoara a interzis autobuzelor de transport care vin din Ghiroda sa intre în oras mai departe de linia de tramvai de la Modern. În mod normal, autobuzele duceau calatorii pâna la sensul giratoriu de la Punctele Crdinale.

„Lasându-i la margine de oras, oamenii sunt obligati sa mai cumpere un abonament sau un bilet, adica R.A.T.T. are de câstigat”, spune primarul Vasile Cinca. Nici soferii firmei particulare nu respecta restrictiile impuse de C.L.T. si opresc ilegal la Punctele Crdinale.

Sanctiuni

Atât linia de autobuz 26 care apartine R.A.T.T., cât si firma particulara de transport angajata de catre Primaria Ghiroda nu au licenta de oprire în anumite statii din dreptul comunei si municipiu.

Aceasta ilegalitate se sanctioneaza cu minimum trei milioane doua sute de mii de lei si maximum cu patru milioane de lei.

Paul Golban [Banateanul]