Anul trecut, Mitsubishi Motors Europe (MME) a reusit sa faca cele mai bune vanzari din 1999 incoace, dar si primul an cu profit dupa mai bine de trei decenii.
Si asta in ciuda problemelor din Japonia, unde DaimlerChrysler (in continuare cel mai mare actionar) si-a retras spijinul financiar, refuzand o noua „injectie” necesara, de altfel, insanatosirii „pacientului” japonez. Oricum, urmatorii trei actionari ai lui Mitsubishi Motors, au preluat conducerea si nu par deloc speriati de absenta lui DaimlerChrysler la masa companiei.
„Impreuna, Mitsubishi Heavy Industry, Mitsubishi Corporation si Bank of Tokyo au o valoare de piata mai mare de 5 ori decat DaimlerChrysler!”, a tinut sa precizeze Alex Thomas, Directorul de comunicare al lui MME, referindu-se la dimensiunile celor trei actionari ramasi sa rezolve problema.
Chiar daca neoficial, toti executivii ce nu provin de la Daimler se declara mai linistiti asigurand pe toata lumea ca Mitsubishi are toate sansele sa faca performanta. Iar noi va spunem ca, dupa cele vazute de noi, producatorul nipon nu prea parea in faliment… Oricum, acelasi Alex Thomas ne-a asigurat ca toate proiectele dezvoltate in comun cu Daimler merg mai departe.
Colt este construit pe aceeiasi platforma cu smart forfour si au motoare ce provin de la un joint venture al lui MME cu Daimler. Cu toate acestea, „nu exista nici un detaliu vizibil sau sesizabil care sa fie comun cu forfour”, afirma Thomas, iar noi nu prea avem cum sa-l contrazicem.
Dupa ce a vandut peste 800.000 de unitati de la prima generatie Colt din 1978 – chiar si Nicu Ceausescu, defunctul fiu al dictatorului Ceausescu, a condus una din cele 5 generatii mai vechi – noul model este un pariu cu totul special.
MME a realizat ca intr-un segment foarte mare – 4,3 milioane de unitati in 2003 – dar si foarte aglomerat, dominat de hatchback star precum Peugeot 206, Reanult Clio, VW Polo sau Fiat Punto, Mitsubishi nu are o traditie de forta cu care sa se bata. Nici ideea de a explora noul trend al monovolumelor – cu Opel Meriva, Fiat Ideea, Ford Fusion si, mai nou, Renault Modus in capul listei – nu era una de urmat pentru Mitsubishi.
Asa ca, multumita lui Olivier Boullay, simpaticul designer al producatorului japonez (culmea, provenit de la Peugeot!), noul Colt nu este nici hatchback nici monovolum, este „un hatchback inalt cu 5 usi” dupa cum il defineste chiar producatorul. Adica are 1,5 metri inatime, dar nu este atat de inalt incat sa te duca cu gandul la monovolume. Este insa suficient de ridicat pentru a lasa mai mult decat suficient loc la cap. Are – cu 2,5 metri – cel mai mare ampatament din clasa, de unde si cel mai mare spatiu interior. Este suficient de lat pentru a crea loc destul pentru trei oameni situati pe bancheta din spate. Care bancheta este fractionabila total 1/3 si 2/3, este culisabila 150 mm si se poate plia total sau chiar scoate cu usurinta.
Asa se face ca la minim, avem un portbagaj modest, de numai 220 litri (doar Toyota Yaris este mai mica, dar cu numai 7 litri) expandabil prin culisare la 315 litri, propusandu-l pe locul doi dupa Honda Jazz. La maxim, se poate conta pe 645 litri, cu bancheta spate scoasa, lucru care nu mai este posibil la nici un concurent! Constructorul se mandreste ca un asa grad de flexibilitate nu mai are nimeni in clasa si chiar are dreptate. Sigur ca, odata culisata spre fata bancheta, spatiul pentru picioare al pasagerilor spate scade dramatic, dar este un compromis mai mult decat corect.
Vorbind despre interior, japonezii au avut ambitia sa ridice nivelul calitatii percepute la cote neatinse de alti constructori. S-au folosit materiale in premiera – cum este acoperirea bordului cu un material artificial, dar beneficiar al unui design high-tech si foarte placut la atingere. Exista si detalii luminiscente, mai mult decat interesante pe timp de noapte, o alta premiera la care Mitsubishi tine foarte mult. Designul bordului este total nou si respecta linia generala a unei masini foarte moderne, un look de tehnica inalta – utiati-va numai la faruri, ca sa intelegeti ce vorbim!
Condusul noului Colt este o alta surpriza placuta. Beneficiar a trei motorizari pe benzina – cum spuneam, creatie comuna cu Daimler – dar si a doua propulsoare diesel de puteri remarcabile la consumuri foarte mici, Colt vine cu o gama redutabila, menita sa se adreseze unei piete cat se poate de mari.
Avem, alaturi de cutia manuala in 5 trepte si de cea automata posibilitatea de a opta pentru Allshift, o cutie „manuala cu transmisie automata”, o adevarata moda la ora actuala. Noi am condus Allshift si nu am devenit fani ai acesteia. Este destul de lenta si necesita exercitiu pentru a o exploata corect. In modul automat este ok, daca nu ai pretentii si preferi sa vorbesti la telefon.
Folosita in modul manual, lucrurile se amelioreaza. Noi chiar am avut ocazia sa testam la maxim, intr-o depasire la limita generata de un iberic, sofer de camion care a refuzat multi km sa ne lase sa-l depasim pe un drum foarte ingust si extrem de virajat. Chiar daca eram dotati cu propulsorul de 1,3 litri/95 CP folosind corect inertia masinii si calitatile cutiei am reusit sa o scoatem la limita, evitand coliziunea cu un Renault Kangoo. Masina ne-a ajutat si o poate face oricand, dar nu va recomandam sa incercati si dvs. Versiunea care ne-a placut cel mai tare este dieselul de 95 CP cu o cutie manuala.
Este de departe versiunea cea mai buna, o casatorie reusita intre performantele motorului si preferintele celui de la volan. La succesul istoriei de care vorbeam a contribuit si tinuta de drum foarte buna, comportamentul in curbe extrem de precis si franele (masina avea si ESP) excelente care, bine folosite, ne-au inscris pe traiectoria optima.
Cu asemenea ingrediente, Mitsubishi isi propune sa vanda anual 100.000 de unitati din noul Colt. Este o intrare modesta in raport cu marii jucatori din segment, dar spectaculoasa comparata cu actualele performante MME, cu putin peste 200.000 de unitati vandute. Cui se adreseaza atunci noul Colt? Lui Lisa! Dar cine este Lisa? „Este fetita mea!”, ne spune cu umor dl Jan Wouter Kleinjan, managerul acestui proiect european al lui Mitsubishi.
In realitate, Lisa are doar 4 ani si a fost doar un pretext pentru a defini clientul tinta. Pentru Lisa – o femeie intre 20 si 35 de ani, Colt reprezinta alegerea ideala. O masina speciala, care sa o diferentieze printre colegele si prietenele ei. Este un automobil flexibil, indraznet, asa cum este si Lisa.
„Chiar daca Lisa este numele oficial al clientului tinta, Colt nu este doar pentru femei tinere. Se adauga si barbatii tineri si familiile la inceptul casniciei!”, a precizat Thomas. Campania de promovare a noului Colt ne arata o masina ce exploreaza subacvatic oceanul, trecand printre vietuitoare marine dar si sub privirile admirative ale unor acvanauti. Iar privirile nu sunt adresate Lisei – pe post de driver, ci masinii… Calatoria se incheie intr-o laguna cu sloganul „Unde te va duce Colt-ul?”
Daca Mitsubishi va reusi sa vina cu niste preturi competitive, noul Colt va deveni o oferta tentanta pentru toate Lisele din Romania. Pana acum, pretul de intrare in Germania este de 11.990 euro (cu TVA inclus). In opinia noastra este putin cam piperat, chiar daca in consonanta cui ideea Mitsubishi de a cladi o imagine mai ridicata noului Colt. Pentru Romania, inca nu avem preturile. Dar Lisa, poti sa inceapi sa aduni vreo 10.000 de Euro si sigur Colt-ul te poate duce oriunde!
Autoshow