Cercetătorii din Suedia au fost curioși dacă privarea de somn ar putea afecta sau modifica opțiunile de cumpărare a alimentelor a unei persoane bazate pe afectarea gândirii de nivel superior și creșterea senzației de foame.
În dimineața de după o noapte de privare totală de somn, precum și după o noapte de somn normal, Colin Chapman, MSc de la Universitatea Uppsala, împreună cu Christian Benedict, PhD, și colegii lor, au dat unui număr de 14 persoane cu greutate normală un buget fix de aproximativ 50 de dolari.
Aceștia au fost instruiți să cumpere cât pot de mult alegând din 40 de produse, ce au inclus 20 de alimente bogate în calorii și 20 de alimente cu conținut scăzut de calorii.
Prețurile alimentelor bogate în calorii au fost apoi modificate pentru a determina dacă privarea de somn afectează flexibilitatea cumpărării de alimente. Înaintea acestei activități, participanții au primit un mic dejun standardizat, pentru a minimiza efectul foamei asupra achizițiilor lor.
Persoanele private de somn au cumpărat în mod semnificat produse cu mai multe calorii (+9%) și grame (+18%) din alimente decât au făcut după o noapte de somn. Cercetătorii au măsurat, de asemenea, și nivelul sanguin de ghrelin, constatând că au fost mai mari concentrațiile hormonilor după privarea de somn. Cu toate acestea, creșterea respectivă nu s-a corelat cu cumportamentul cupărării alimentelor.