LEADERSHIP
Lider sau manager… Stilul de conducere face diferența
De aceea, formele de manifestare a leadershipului se pot regasi în extrem de diverse domenii de activitate. Sunt lideri în lumea afacerior, în organizații, în politica, la sindicate, în sport, în armata. în jocul copiilor se evidențiaza deseori mici lideri, într-un sat poate exista un lider de opinie etc. Aceștia reprezinta pentru oamenii din jurul lor un model de urmat în extrem de diverse situații.
În decursul istoriei omenirii s-au remarcat multe persoane care au avut aceste atribute. Moise care a condus exodul din Egipt, Budha – fondator de religii, Iisus – întemeietorul creștinismului, Mahomed – islamul, temutul Ginghis-Han, Alexandru cel Mare, Napoleon, Hitler, Stalin etc. Unii dintre aceștia s-au nascut în centre de cultura și civilizație alții în zone izolate, saraci și fara acces la educație. Unii prin forța armelor, alții prin forța argumentelor și-au manifestat acele calitați speciale care le-au adus recunoaștere în timpul vieții și dupa.
Scopurile, argumentele, metodele folosite de catre lideri au fost extrem de diferite. Se remarca un atribut comun: persusiunea – capacitatea acestuia de a convinge și influența. De aceea, cele mai multe discuții pe aceasta tema sunt referitoare la originea fenomenului: nativ sau dobândit. Aici parerile sunt împarțite. Unii considera aceasta capacitate ca fiind evident nativa, alții spun ca poți sa înveți cum sa fii lider.
Un cercetator din domeniul medicinii sportive (Astand) spunea: „Un campion olimpic trebuie sa-și aleaga cu grija parinții”. Sigur, se referea la acea „zestre” genetica de care ai nevoie ca sa poți construi apoi un performer. Henry Ford spunea: „Sa întrebi cine ar trebui sa fie șef este ca și cum ai întreba cine poate sa fie tenor într-un cvartet? Evident, cel care poate sa cânte tenor!” Cel mai aprope de adevar consideram a fi varianta nativ și dobândit în diferite proporții. Pe un fond genetic mai slab sau mai puternic, în timp și în anumite circumstanțe, se dezvolta și se poate manifesta aceasta calitate. De exemplu, Mahomed, întemeietorul religiei islamice, pe la vârsta de patruzeci de ani nu arata nici un semn ca ar fi o personalitate remarcabila. Azi este considerat de mulți cercetatori, care studiaza impactul diverselor personalitați în istoria omenirii, ca fiind una dintre sau chiar cea mai influenta personalitate din istorie. Putem spune, în spirit de gluma, ca daca aveți o vârsta și înca nu ați influențat istoria omenirii, nu disperați, mai este timp.
Manager vs lider
Fenomenul numit leadership s-a manifestat cu precadere în armata (Alexandru cel mare, Ginghis-Han etc), sau în colectivitați, în anumite împrejurari (Moise), la nivel religios (Iisus, Budha, Mahomed etc). și azi se manifesta în domenii diferite: stat, politica, sport, business etc.
Domeniul în care se dorește foarte mult manifestarea leadershipului este cel al afacerilor. În activitatea unei organizații s-a ajuns la concluzia ca implicațiile fenomenului „ECHIPa” și „LIDER” aduc dupa sine o performanța superioara. Managerii își doresc sa câștige și titlul de lider. Observați cele doua etichete: manager și lider. Se regasesc în orice oranizație în care exista ierarhie. […]
Oamenii nu parasesc organizații, ci șefi
Procesul de management aduce provocari continue. Atât din punct de vedere „hard” al resurselor materiale, bani, cifre, calcule, decizii în acest sens, cât și din punct de vedere „soft” al relațiilor interumane. Avem experiența unor programe în care am cunoscut mulți manageri de top din organizațiile din România. întrebați deseori: „Care este cea mai mare problema cu care te confrunți?”, raspunsul a fost aproape de fiecare data: relaționarea și comunicarea interumana. știm asta și de la colegii TMI din toata lumea. Problema este generala. și ei primesc același raspuns. […]
Fiecare avem o „poza” comportamentala
știm cu toții ca sunt persoane „predispuse” sa vada mai clar aceasta lume a relaționarii interumane. Daca vorbim de marii lideri cunoscuți pâna acum, noi consideram ca au cel puțin câteva trasaturi comune. Inițiativa, persuasiunea, tenacitatea, capacitatea de acțiune și de decizie. Daca ne uitam azi la rezultatele cercetarilor psihologiei moderne, regasim aceste calitați de exemplu în testul DISC. La profilul comportamental Dominant. Asta ne poate determina sa spunem ca e necesar sa ai un scor mare la acest capitol pentru a putea fi lider. Calitațile pomenite anterior se regasesc la capitolul „puncte forte” ale acestui profil. Putem vorbi astfel de o „poza” comportamentala a unei persoane care știm ca are doua componente. Una naturala, moștenita genetic, și una dobândita, ca urmare a influenței mediului și educației. Așa ca poți fi Dominant și nativ, dar și învațat, educat. Presiunea rezultatelor, nevoia de decizii pot schimba orientarea naturala a unei persoane. E important de remarcat acest lucru deoarece orice persoana poate avea acces la acest titlu de lider. Sigur ca e mai ușor daca ai și zestrea genetica, însa vestea buna aici este ca se poate învața. Cum? […]
Cine gândește și cine executa
În realitatea manageriala exista diverse combinații ale acestor stiluri, acestea neputând exista separat. Folosirea pe termen lung a primelor doua (directiv și directiv-explcativ) duce la o slaba implicare a oamenilor, creativitate și initiațiva reduse, lipsa de motivație, iar, de multe ori, oamenii cresc limitat din punct de vedere profesional. Indiferent de nivelul de educație, de cele mai multe ori se ajunge la frustrare, în mod special, daca subalternii sunt intelectuali. Noi la TMI denumim acest tip de echipa în care se manifesta aceste stiluri pe termen lung „one brain team”, unde unul gândește și alții executa.
Folosirea stilului participativ duce pe termen lung la un angajament superior al oamenilor care devin mult mai implicați, motivați, mai ales daca una din soluțiile date de ei este acceptata și implementata. Aceștia cresc profesional, au curajul sa vina cu soluții și au încredere în manager, care le-a dovedit ca parerea lor conteaza. De asemenea, cred în viitorul și în valorile companiei. […]
Managerul formator de personalitați
Ca sa realizezi în management tot ce am pomenit mai sus exista o condiție sine qua non. Istoricul relației dintre manager și angajați sa fie pozitiv. Ce înseamna asta? Conceptul psihologic de Analiza Tranzacționala (AT) explica acest lucru adresând urmatoarea întrebare: Ce sursa de „hrana psihologica” ești tu ca și manager pentru oamenii din jurul tau? Ce reacții comportamentale stârnești? […]
De Dorin Dancu
Revista „Chief Executive”