Land Rover

02 05. 2002, 10:56
Pana in 2006, gama de modele Land Rover va fi complet schimbata. Startul va fi dat o data cu lansarea urmatoarei generatii a luxosului Range Rover. Urmarile intrarii lui Land Rover sub tutela Ford Motor Co. nu intarzie sa se faca simtite. Firma britanica specializata in constructia


Pana in 2006, gama de modele Land Rover va fi complet schimbata. Startul va fi dat o data cu lansarea urmatoarei generatii a luxosului Range Rover.

Urmarile intrarii lui Land Rover sub tutela Ford Motor Co. nu intarzie sa se faca simtite. Firma britanica specializata in constructia automobilelor tot-teren isi va pune in aplicare unul dintre cele mai ambitioase programe din istoria sa.

Practic, in urmatorii cinci ani, intreaga paleta de modele va fi inlocuita de noi generatii, asteptate cu mare interes de catre public. Costurile proiectului se ridica la suma de 1 miliard de lire sterline, aproximativ 1.41 miliarde dolari. Cheia acestei expansiuni va fi impartirea unor componente cu alte marci care fac parte din Ford Premier Automotive Group.

Totusi, pentru a nu afecta imaginea traditionala Land Rover, vor fi utilizate in comun doar cutii de viteze, sisteme electronice si anumite repere. „Este o greseala sa vorbim despre platforme comune, dar foarte corect sa ne referim la componente comune”, a declarat o sursa din interiorul companiei. Planul este similar cu cel referitor la implementarea unor tehnologii similare pe modele diferite ale companiei, ca in cazul berlinelor Ford, Mazda si Volvo.

Noua echipa de manageri de la Land Rover, condusa de Bob Dover, proaspat numit in functia de presedinte, s-a miscat foarte repede in ceea ce priveste dezvoltarea programului de concepere si de productie a noilor generatii Land Rover.

Dar sa incepem „muncitoreste”, cu expunerea modelelor ce vor iesi pe piata de anul viitor. Primul care va deschide parada lansarilor va fi superluxosul Range Rover, ce promite a fi mai bun decat predecesorul sau, din toate punctele de vedere. Sasiul va fi din otel, pentru o comportare superioara in teren accidentat, chiar daca aristocratii lui posesori nu-l vor chinui prin cine stie ce hartoape. Totusi, am adauga noi, pentru o partida de vanatoare se preteaza fara nici o problema.

Suspensia independenta pe ambele punti ii confera rafinament si manevrabilitate pe sosea. „Vina” o poarta inginerii de la BMW, pentru ca ei au conceput si dezvoltat in totalitate proiectul noului Range Rover. Sistemul de tractiune integrala este de ultima ora, cuplul fiind distribuit intre puntile fata/spate in procentaj egal – 50:50. Bineinteles ca, fiind o masina tot-teren cu pretentii si renume, are diferential central blocabil si reductor cu doua trepte.

De asemenea, sistemul Hill Descent Control, inaugurat de Freelander, nu putea lipsi din dotarea standard. De punerea in miscare, in alergare sau in catarare, spuneti-i cum doriti, se vor ocupa, pentru inceput, propulsoare de origine BMW. Si de parca nu erau destul de potente, s-a mai „umblat” putin la ele pentru marirea valorii cuplului motor. V8-ul de 4.4 litri si-a redus puterea de la 286 la 250 CP, fiind cuplat la o cutie de viteze cu cinci trepte produsa de ZF. Este posibil ca aceasta motorizare sa fie cea mai solicitata de public.

Nu trebuie neglijat insa nici turbodieselul de 3 litri care hraneste 180 CP numai cu aer si motorina. La jumatatea lui 2003 se va „insinua” sub capota lui Range Rover un motor V12 provenit de la Aston Martin Vanquish. Si tot atunci se vor introduce noi V8-uri de origine britanica, de 3 si de 4.4 litri.

Continuand calatoria imaginara in timp, ajungem in 2003, cand Freelander, best-seller-ul segmentului 4×4 in Europa, va primi un face-lift. Modificarile substantiale vizeaza in mare masura interiorul si pun accentul pe calitatea materialelor si pe o amplasare mai ergonomica a comenzilor.

Veteranul Defender va trebui si el sa se innoiasca, insa va pastra acelasi caracter semi-utilitar ce il caracterizeaza. Cu alte cuvinte, „isi schimba parul dar naravul ba”. Afirmatia este sustinuta de insasi conceptia generala a masinii, foarte simpla, dar robusta. La puntea fata, suspensia este independenta, cu arcuri elicoidale si amortizoare hidraulice.

Altfel sta situatia cand vorbim despre puntea posterioara. Versiunea civila are suspensie independenta, iar variantele pur utilitare si pentru armata – punte semirigida. Sisteme de siguranta de ultima generatie, motoare V8 si dotari de lux vor putea fi comandate de clienti, in special de cei americani, mari amatori de extravagant.

Din punct de vedere stilistic, noul Defender va prelua cateva elemente de design de la conceptul SVX, prezentat publicului la Salonul Auto de la Frankfurt din 1999. Bineinteles ca pana la lansarea versiunii de serie vor mai interveni modificari estetice. Cu exactitate, se poate spune doar ca de pe benzile de montaj vor iesi 20.000 de unitati pe an.

„Schimbarea sangelui” va fi definitivata in 2005, o data cu innoirea ultimelor „globule”. Una dintre ele o reprezinta Discovery, schimbat radical, dar cu acelasi calapod. El va imparti cateva componente cu fratele sau Defender, dar isi va mentine identitatea proprie. Cealalta „globula” nu este nici alba, nici rosie, ci una SUV. Da, probabil ati ghicit ca vorbim despre juniorul Freelander. Pentru a-si putea pastra dominarea, el va dispune de noi motoare si de un diferential central, foarte util in teren accidentat.

Pentru diminuarea costurilor de productie, platforma tehnica va fi impartita cu Ford Maverick si Mazda Tribute. Un posibil concurent, care putea sa-i incurce putin planurile la vremea aceea, este viitorul BMW X3. Land Rover va contraataca in 2006 cu un SUV complet nou, care se va situa intre Discovery si Range Rover si va tinti spre BMW X5. Pretul de baza se va situa in jurul a 56.000 de dolari, la valoarea actuala. In top se va afla o versiune mai puternica, ce va beneficia de aportul unui V8 de 400 CP, imprumutat de la Jaguar.

Se vor produce insa multe schimbari fata de generatia actuala, mai ales in ceea ce priveste dimensiunile. Lungimea a crescut cu 120 mm, in timp ce ampatamentul va masura 2880 mm, cu 60 mm mai mult decat al lui BMW X5. Stabilitatea va fi mai buna, gratie ecartamentului marit si a pneurilor late – 235/70 R17. Specialistii au pus accent pe comportamentul dinamic si manevrabilitate, insa Ford, spre deosebire de BMW, crede ca abilitatile off-road sunt mai importante decat cele on-road. Chiar si asa, suspensia va fi independenta la ambele punti. Diferentialul central va distribui cuplul in raportul 50:50 intre puntea fata si cea spate, avand si posibilitatea de blocare in situatii dificile.

Cei ce ajung frecvent in zone de munte foarte accidentate vor avea motive de bucurie, deoarece unghiurile de atac si de degajare au crescut cu 9! fiecare, masurand 40!, respectiv 30!. Dar acestea sunt modificari ce nu se vad cu ochiul liber. La o privire atenta se observa ca roata de rezerva nu mai este fixata de hayon, ci a disparut sub podeaua portbagajului. Daca se renunta la o mare parte din spatiul destinat bagajelor, mai pot urca la bord inca doua persoane, pe o bancheta montata in spatele celui de-al doilea rand de scaune. Si chiar daca este mai scund fata de actualul Discovery, inaltimea interioara o depaseste cu 200 mm pe cea a lui BMW X5.

Unele elemente ale caroseriei, precum farurile, grila de protectie si barele de protectie, sunt preluate de la Freelander, dar forma lor va fi cu siguranta modificata pana in 2005. Discovery se va innoi si cu un motor diesel, produs de Ford in colaborare cu grupul PSA. Este vorba de un V6 de 2.7 litri si 180 CP. Dupa cum se vede, ofensiva Land Rover nu se va desfasura intr-o luna sau intr-un an, ci intr-un cincinal.

Chiar daca suna putin invechit si comic, sa nu credeti ca englezii nu se vor tine de cuvant. Ei vor lansa, cu binecunoscutul lor calm, model dupa model, la Saloanele Auto internationale.

Sursa: www.autoshow.ro