Lada continua sa fie lider in Rusia
Modelul standard, cunoscut în Rusia sub numele Jiguli, dar denumit în strainatate pur și simplu Lada, se vinde în continuare „ca pîinea calda”, în ciuda glumelor care se fac pe seama lipsei de imaginație a designului și performanțelor slabe ale autovehicului. „Nu ne temem de competiție”, a declarat Vladimir Kadannikov, directorul companiei AvtoVAZ, care produce Lada.
În plus, Kadannikov a aratat ca automobilele produse în Rusia au ramas extrem de populare chiar și dupa apariția pe piața a modelelor straine, astfel ca din cele peste un milion de autoturisme noi comercializate în anul 2001, circa 70% au fost construite de AvtoVAZ. Automobilele de import au reprezentat mai puțin de zece procente din piața.
Totuși, o posibila amenințare la adresa marcilor auto de producție interna o constituie importurile în creștere de autovehicule second-hand. Statisticile arata ca numai anul trecut au fost înregistrate vînzari de circa 600.000 de unitați, adica aproape dublu în raport cu 2000.
Kadannikov recunoaște ca produsele AvtoVAZ sînt, din punct de vedere calitativ, mult în urma automobilelor occidentale, dar considera ca ele sînt cele mai potrivite pentru piața ruseasca. „Desigur, daca facem o comparație între nivelul calitativ al mașinilor produse în Vest și cel al autovehiculelor pe care noi le construim, pierdem. Dar daca luam în calcul raportul preț – calitate, noi cîștigam mai multe puncte”, a declarat președintele AvtoVAZ.
„Exista, într-adevar, mașini mult mai bune, dar nici un alt autoturism nu este mai ieftin”, a mai spus Kadannikov. Popularitatea Lada este legata, în cea mai mare parte, de faptul ca prețul mediu variaza între 3.000 și 5.000 de dolari, în timp ce un automobil occidental nou costa peste 10.000 de dolari. Și asta într-o țara în care salariul mediu pe economie se situeaza în jurul nivelul de 150 de dolari pe luna.
Uzina AvtoVAZ, construita în anii ’70 în colaborare cu Fiat, face fața cu greu cererii ridicate pentru modelele Lada, deși are un numar de peste 200.000 de angajați. Compania intenționeaza ca, în anii urmatori, sa lanseze o noua serie de autovehicule, valoarea acestui proiect ridicîndu-se la aproximativ 800 de milioane de dolari. Kadannikov spera sa atraga în acest plan investiții din afara companiei.
Președintele AvtoVAZ considera, de asemenea, ca nu este imposibil ca într-o buna zi producatorii ruși de autovehicule sa poata construi la același nivel cu firmele occidentale. În acest sens, Kadannikov a dat ca exemplu cazul companiei cehe Skoda, în prezent deținuta de Volkswagen. „Daca în urma cu zece ani ar fi spus cineva ca Cehia va ajunge sa construiasca autovehicule de calitate, pe care sa le exporte, sau ca Thailanda va produse mașini pentru Japonia, nimeni nu ar fi crezut”, a mai spus reprezentantul companiei ruse.
Oricare ar fi evoluția viitoare a pieței auto din Rusia, se pare însa ca bancurile facute pe seama mașinilor Lada vor ramîne la mare preț. Vorba aceea: „Cum se cheama o Lada care pornește din prima? O premiera!”
Sursa: www.mediafax.ro