La vanatoare de BMW-uri

19 12. 2005, 12:20
LEXUS a creat din nou o masina care-l va scoate pe BMW din pepeni. TOM FORD se lupta in acest numar cu ucigasul lui SERIE 3. PRIMUL MEU GAND CAND am vazut noul IS250 parcat afara a fost: "Ce culoare e asta?!". Urmat apoi de: "Imi place cum arata!". Pauza. "Nu, de fapt, nu-mi place",

LEXUS a creat din nou o masina care-l va scoate pe BMW din pepeni. TOM FORD se lupta in acest numar cu ucigasul lui SERIE 3.

PRIMUL MEU GAND CAND am vazut noul IS250 parcat afara a fost: „Ce culoare e asta?!”. Urmat apoi de: „Imi place cum arata!”. Pauza. „Nu, de fapt, nu-mi place”, ucigand instant prima afirmatie.

Subconstientul meu realizeaza ca va urma din nou una din acele zile marcate de gemete melodramatice si de lovituri cu capul de masa. Vedeti voi, asta nu este o masina de pus pe paine si halit.

Nu este un automobil pe care sa-l iubesti sau sa-l urasti, ci mai degraba e un puzzle la care trebuie sa te uiti foarte atent pentru a-l deslusi. Hai sa vedem despre ce este vorba.

Noul IS250 este mare, mai lung si mai lat decat vechiul IS200, lucru care se vede. La inceput il poti usor confunda cu mai-marele si mai gogonatul Lexus GS. Totusi, daca ignori profilul supraponderal, poti vedea mai bine unghiurile si liniile taioase.

Asa ca, in loc de falcile lui GS, avem pometi si barbie bine conturate, plus un fund clar definit si umeri mai ascutiti. Este o interpretare mai curata si adecvata a noului stil de design L-Finesse, pe care l-am vazut deja cum a redus intensitatea aplauzelor la GS.

Aceasta este versiunea mai zvelta, care a mancat mai putin curry si gogosi. Iar acesta este un lucru bun. Dar, cu exceptia a ceea ce vede in oglinda retrovizoare, soferul masinii din fata, noul IS250 pare putin cam durduliu.

Nu este agresiv si se pare ca sufera de maladia in care designul taios al partii din fata se „inmoaie” pe masura ce te apropii de zona spatelui. BMW Serie 3, de exemplu, sufera de aceeasi boala.

Acestea fiind spuse, culoarea verde-olive este clar ca nu este cea mai potrivita alegere pentru a scoate in evidenta aripile babane si spatele solid. IS este gras si cand sta pe loc.

Ecartamentul este mai mare cu 40 mm in fata si 50 mm in spate, cu roti de 225 in fata si 245/17 in spate. Asta inseamna mai mult spatiu pentru umeri la interior, dar si o tinuta de drum teapana in curbe, multumita noilor suspensii – multi-link spate si brate duble suprapuse in fata.

Desi este cam prea calma uneori pentru a fi sprintena cu adevarat. Scaunele sunt cam plate la baza, ceea ce inseamna ca, desi IS250 poate genera mai mult decat niste forte laterale respectabile, nu este intotdeauna cea mai confortabila masina cu care sa te dai tare pentru ca ai tendinta sa te tii de volan pentru a nu aluneca si nu pentru a lua virajul.

Acelasi lucru si despre directie – este precisa si sistemul de servoasistare este reusit, dar nu suficient de bun pentru a sti cand sa se dea la o parte ca sa te lase sa simti lucrurile in mod natural.

Pe de alta parte, interiorul este un loc foarte bun daca vrei sa te izolezi de lumea gri de afara. In fata ta se afla un instrumentar de bord mai restrans decat la vechiul IS.

Consola centrala este de mai buna calitate si, spre deosebire de vechiul IS, acum nu mai risti sa te aresteze „Politia Bunului-Gust” din cauza plasticului indoielnic.

Pielea arata chiar bine si-ti da o senzatie de bunastare. Silentiozitatea este aici ca la ea acasa, Lexus fiind prima companie care a folosit aparatoare de soare antifonice, precum si sticla acustica in parbriz pentru a alunga sunetele deranjante.

Politia va fi nevoita sa-si ia sirene mai puternice, pentru ca scuza „Imi pare rau, domnule politist, nu te-am auzit pentru ca aveam parasolarul coborat” nu o sa tina.

Tehnologia anti-sunet reduce practic la tacere minunatul motor V6 de 204 cai-putere (ultimul IS avea 6 in linie si 150 CP) care este cu o clasa in functionare si putere peste vechiul propulsor.

Nu este chiar plin de caracter, dar pentru o calatorie rapida si confortabila, este perfect. Cutia automata se potriveste perfect cu motorul pana apesi butonul SPORT si folosesti padelele de la volan.

Merge OK, dar cele doua ecrane digitale de pe bord care-ti arata in ce treapta de viteza te afli nu cad tot timpul de acord, un lucru suparator cand motorul este atat de silentios, iar tu ai nevoie sa stii repede situatia.

Cerculetul portocaliu inscriptionat cu sintagma „cutie disponibila” din interiorul turometrului, care se face rosu cand turatia ajunge la limita superioara, este totusi simpatic.

Noul IS are suficiente echipamente standard pentru a umple o discutie lunga la bar. Exista patru niveluri de echipare. Modelul de baza, SE, SE-L si Sport care, alaturi de IS220D cu motor diesel, va veni la anul.

Toate vor veni dotate standard cu o cutie manuala in sase trepte, opt airbag-uri, cruise control, sistem audio cu 13 boxe si CD-player cu 6 CD-uri, pornire keyless, aer conditionat si jante din aluminiu.

SE are in plus scaune de piele cu incalzire si jante de 17 inch – in locul celor de 16 din dotarea standard -, iar SE-L are si senzori de parcare. Cel asteptat de toata lumea este versiunea Sport, dotat cu jante de 18 inch si cu o suspensie mai sportiva.

Exista, bineinteles, si optiuni precum navigatie cu sistem multimedia sau acoperis electric, dar astea sunt de fite, pentru ca dotarea standard este foarte generoasa.

Noutatile vin insa la capitolul pret. 33.000 de euro pentru cel mai ieftin model si 39.000 de euro pentru modelul Sport. Cred ca vi-i puteti imagina deja pe inginerii de la BMW inchizandu-se cu noul IS250 intr-un laborator secret, maltratandu-l cu tehnica militara de ultima generatie si cu pensetele pentru a-i afla secretele, in timp ce injura incetisor in bavareza in cautarea scuzelor.

Si pe specialistii in vanzari mai putin indrazneti cum dau fuga la bar pentru a se imbata treptat si pentru a canta melodii interzise la firma, despre vremurile bune de demult cand modelele Lexus erau doar niste Toyota promovate cu tupeu, iar BMW putea sa iti vanda o bucata de tabla indoita, dupa care toti clientii plateau extra pe rugina.

Va puteti imagina asta, pentru ca este foarte greu sa nu fii impresionat de noul IS250. Si foarte greu de imaginat ca, dupa ce intreaga atmosfera superficiala ce-l face acum pe IS personajul negativ se va risipi, BMW nu va trebui sa incerce mult mai din greu sa-ti vanda o masina.

Iar atunci baietii de la Lexus vor fi, fara indoiala, foarte fericiti.

Verdict:

Judecand dupa superbul IS250, cand IS220d va fi lansat in ianuarie, e posibil sa nu mai vrei un „Trei”.

Pret:

39.000 de euro

Performante:

0-100 km/h in 8,4 sec., viteza maxima 227 km/h, 8,2 l/100 km (mixt)

Date tehnice:

2.500 cmc, 6 cilindri, tractiune spate, 204 CP, 1.142 kg

BBC Top Gear Romania