La Turda a fost evitata o catastrofa aeriana de proportii
Ca o buna parte dintre MiG-urile aflate în dotarea aviatiei militare ar fi trebuit casate de mult nu mai este un secret pentru nimeni. Accidentul de la Sandulesti le da apa la moara celor care sustin ca banii cheltuiti pentru modernizarea supersonicelor au fost aruncati în vânt.
Catastrofa evitata
Marti, 26 martie 2002, în jurul orei 14.30. Dupa ce survoleaza municipiul Turda, un MiG 21 Lancer din dotarea Grupului 71 Aviatie Vânatoare, cu baza în comuna Luna, se prabuseste între dealurile Vaii Sândului, la aproximativ 2 kilometri nord-vest de ultimele case.
În nici o jumatate de ora, zona este încercuita de trupe ale Armatei si Jandarmeriei, iar ramasitele fumegânde sunt tinute departe de ochii curiosilor. Din fericire, pilotul avionului, un tânar locotenent, a reusit sa se catapulteze cu câteva secunde înainte de impact.
Mistuit de flacari
„Or început sa zboare pe la 12. Dupa vo’ doua ceasuri, am auzit un zgomot ca de furtuna pa deasupra dealului. Când m-am întors sa ma uit, am vazut cum avionu’ vinea direct spre pamânt si ca pa la spate scotea flacari de un stat de om”.
Alin Oltean, taran din Sandulesti, era cu oile la pascut de dimineata. În jurul amiezei, si-a îndreptat turma spre târla de la poalele dealului. De acolo, a fost cel dintâi martor al accidentului.
Încremenit de spaima, ciobanul a vazut cum, din avionul ajuns la mai putin de 100 de metri de sol, a fost proiectat în sus „un fel de scaun cu un om pa el”, din care s-a deschis o parasuta ce a aterizat undeva, pe culme.
Avionul si-a urmat traiectoria descendenta si, dupa 2-3 secunde, s-a lovit de creasta dealului, „arând” câtiva metri de pamânt. Impactul l-a proiectat din nou în sus si, dupa o bolta de 200-300 de metri, s-a prabusit la poalele dealului.
A urmat o explozie puternica, care a împrastiat fuselajul pe o raza de mai bine de un kilometru. Au mai ramas „întregi”, însa adânc îngropate în pamânt, motorul si o aripa. Restul avionului a fost mistuit de flacari.
„Nu prea putea vorbi”
„Am luat-o la fuga sus pa deal si, pa când am ajuns, pilotu’ îsi desfacea curelele de la parasuta. Era tare ametât si se plângea ca îl doare spatele si gâtu. Pâna am vorbit cu el, o venit si omul pentru care lucrez si l-am ajutat sa se ridice si sa o luam cata vale”, mai spune Alin Oltean.
Înca ametit si confuz, pilotul avionului, locotenent Catalin Miclos, i-a dat celuilalt martor, Adrian Hapa, un numar de telefon si l-a rugat sa anunte la unitate locul unde s-a prabusit.
„Nu prea putea vorbi si, când l-am întrebat ce s-a întâmplat, mi-a zis ca a avut ceva probleme cu motorul”, povesteste Hapa.
În circa o jumatate de ora, au aparut primele camioane militare si o ambulanta.
Zona a fost izolata cu mare grija, iar Miclos a fost transportat de urgenta la Spitalul Municipal din Turda si ulterior la Spitalul Militar din Cluj.
Între timp, pe terenul proaspat arat, resturile MiG-ului au continuat sa fumege ore în sir.
MiG-urile, consemnate la sol
Avionul prabusit lânga Turda, un MiG 21 Lancer cu simpla comanda, executa un zbor de antrenament între Cluj-Napoca si aeroportul militar din Luna de Sus.
Potrivit unui comunicat de presa al Ministerului Apararii, dat publicitatii miercuri, 27 martie, accidentul a fost cauzat, cel mai probabil, de stagnarea turatiei motorului. Ajuns în apropiere de Sandulesti, avionul a început sa piarda din înaltime si nu a mai putut fi redresat.
Pilotul a comunicat acest lucru coordonatorului de zbor si a primit ordin sa se catapulteze imediat. Cu toate acestea, a facut-o doar ceva mai târziu, dupa ce a scos aeronava din zonele locuite, evitând, astfel, o tragedie de proportii.
Comisia de ancheta deplasata la fata locului, condusa de seful Statului Major al Fortelor Aeriene, general-locotenent Constantin Gheorghe, a reusit sa recupereze cutia neagra a avionului.
Miercuri, 27 martie, comisia a anuntat ca accidentul s-a datorat unei defectiuni a motorului. Totusi, ancheta va mai dura cel putin 30 de zile. Pâna atunci, toate avioanele MiG 21 au fost consemnate la sol.
ÎN CE CONDItII SE CATAPULTEAZA PILOTUL?
Regulamentele militare prevad ca pilotul unui avion supersonic se poate catapulta atât la ordin, cât si din proprie initiativa (de exemplu, atunci când nu se mai poate face nimic pentru redresarea aparatului).
Daca viata îi este în pericol, pilotul nu este obligat sa ramâna în aparat. Singura sa obligatie este ca, în masura posibilitatilor, sa îndrepte avionul spre o zona nepopulata.
S-au prabusit 27 de MiG-uri
Accidentul de la Sandulesti este cel de-al 27-lea petrecut dupa 1989 în care este implicat un MiG al Armatei române.
Ultima tragedie s-a produs în 21 februarie, când un avion supersonic al Bazei Aeriene 86 de la Fetesti s-a prabusit în lacul piscicol Iezer din judetul Calarasi.
Pilotul a murit, iar conducerea Armatei a suspendat pentru o saptamâna toate zborurile de instructie cu avioane MiG 21 Lancer.
Dupa ce comisia de ancheta a anuntat, cu titlu preliminar, ca prabusirea nu s-a datorat unor motive tehnice, zborurile fost reluate.
Pâna la aceasta ora, cauzele exacte ale accidentului din Calarasi nu au fost date publicitatii.
Modernizari de 300 de milioane de dolari
În 1992, MApN a luat decizia de a moderniza 110 aparate de lupta MiG-21. Primul avion de serie MiG-21 Lancer a fost prezentat în septembrie 1996, la târgul international de la Farnborough (Marea Britanie), unde a facut o impresie deosebita.
Primele livrari catre Aviatia Militara au avut loc în 1996, iar la 8 mai 1997 a fost echipata complet escadrila de vânatoare de la Bacau. Cele trei modele de MiG-21 Lancer (A – atac la sol, B – antrenament, C – interceptare) dispun de sisteme de bord care le permit angajarea în orice fel de lupta aeriana sau misiune de atac la sol, cu munitie ruseasca, dar si occidentala.
În prezent, Armata româna mai detine 109 avioane MiG 21, dintre care 89 sunt de tip Lancer. Modernizarea lor a costat statul peste 300 de milioane de dolari.
Caracteristicile MiG-ului
Firma producatoare: Biroul de Proiectare Mikoyan-Gurievich
Misiune: Avion de vânatoare
Echipaj: un om
Motor: un turboreactor cu postcombustie Tumanski R-25-300, 5200 kgf
Dimensiuni:
Anvergura: 7,15 metri
Lungime: 12,29 metri
Înaltime: 4,1 metri
Greutate: gol – 6410 kg , încarcatura maxima – 7650 kg
Plafon: 19.200 metri
Viteza: 2175 km/h
Armament: un tun de bord calibrul 23 mm cu 2 tevi, cu 200 proiectile, plus 1000 kg de încarcatura, incluzând rachete aer-aer, bombe, rachete neghidate si aparatura electronica de recunoastere
AVANSAT LA EXCEPtIONAL.
Catalin Miclos are 27 de ani si a absolvit Institutul Militar de Aviatie „Aurel Vlaicu” în 1998. Are la activ 250 de ore de zbor. La baza de la Câmpia Turzii a ajuns în urma cu un an.
În urma catapultarii, a suferit o dubla fractura a vertebrei a doua cervicale. Din fericire, maduva spinarii nu i-a fost afectata.
În dimineata zilei de vineri, 29 martie, ministrul Apararii, Ioan Mircea Pascu, a venit în mare viteza la Cluj pentru a-l avansa pe Miclos, la exceptional, la gradul de capitan comandor.
Ceremonia a fost una ad-hoc, desfasurându-se chiar în salonul de la Spitalul Militar Cluj unde era internat pilotul.
Totul, în graba si în absenta presei, de parca ar fi fost vorba de ceva rusinos, si nu de un eveniment demn de a fi consemnat.
ARSENALUL DE LA BORD
La bordul MiG-ului prabusit lânga Turda s-au aflat un tun de 23 de milimetri si proiectile de acelasi calibru. Dotarea cu munitie de acest tip este standard, fiind folosita întotdeauna în zborurile de instructie.
O parte dintre proiectile au fost gasite înca de marti, celelalte fiind recuperate a doua zi. Altele au explodat imediat dupa impact.
Potrivit martorilor oculari, exploziile au durat mai bine de o jumatate de ora dupa prabusirea MiG-ului.
Romulus Deac [Clujeanul]