Taxa pentru poluarea auto este aplicata si in alte state membre ale Uniunii Europene, precum Danemarca, Olanda si Grecia, nefiind inventata de Guvernul roman, care va folosi incasarile rezultate pentru proiecte de protejare a mediului, a declarat ministrul Mediului, Attila Korodi.
El a amintit ca noua taxa, cu valori ridicate in cazul masinilor noi si reduse pentru autovehicule vechi, este calculata pe principiul conform caruia gradul de poluare este calculat corespunzator perioadei de utilizare a acestora. Ministrul a explicat astfel ca o masina noua are o durata de viata, dar si de poluare de pana la 20 de ani, in timp ce un autovehicul vechi va mai polua doar cativa ani.
Valoarea taxei de prima inmatriculare va creste de doua – trei ori la masinile noi Euro 4 si va scadea de zece ori la masinile vechi Euro 1, conform modificarilor vor intra in vigoare la 1 iulie.
Incasarile vor fi transferate de la bugetul de stat la Fondul de Mediu, pentru a fi utilizate, conform autoritatilor, la derularea unor prooecte de protejare a mediului si reducere a poluarii.
"Taxa va constitui venit la Fondul de Mediu", a spus Korodi.
Taxa se calculeaza printr-o formula care include coeficienti in functie de gradul de poluare a motorului (normele Euro), de capacitatea cilindrica a propulsorului si vechimea masinii. Suma rezultata pentru fiecare subcategorie este ajustata cu o cota de reducere, care creste de la 0 la 95%, in raport direct proportional cu vechimea masinii.
Cota de reducere este stabilita in functie de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnica si nivelul de dotare al autovehiculului, prevazute in normele metodologice. Vechimea autovehiculului rulat se calculeaza in functie de data primei inmatriculari a acestuia.