Triplul premiant al Premiilor Oscar®, PETER JACKSON, a carui trilogie Stapânul Inelelor (The Lord of the Rings) a facut istorie în lumea filmului, aduce pe ecrane unul dintre cele mai mari filme de aventuri ale tururor timpurilor, într-o viziune noua: King Kong.
Regizor, producator și co-scenarist, Jackson își îndreapta atenția spre povestea memorabila imortalizata în 1933 de realizatorii de filme de aventuri Merian C. Cooper și co-regizorul Ernest B. Schoedsack. Jackson reînvie povestea tragica de dragoste dintre frumoasa și bestia – introducând în spectacolul povești acțiune și umanitate rafinata – și ne aduce un Kong la care nu ne-am gândit vreodata, prin mari eforturi combinate și efecte vizuale unice.
King Kong reprezinta împlinirea visului de-o viața al oricarui realizator de film – împrumutând cele mai bune elemente ale poveștii originale și îmbogațindu-le cu alte efecte magice și cu talentele alchemice ale unui grup de realizatori de film, unei distribuții și unei echipe la superlativ.
DESPRE KING KONG
Este anul 1933, iar actrița Ann Darrow (Naomi Watts – nominalizata la Oscar® pentru 21 Grams) se vede – ca mulți alți new-yorkezi în mijlocul Marii Depresiuni – fara posibilitați de a-și continua viața. Acceptând un compromis nedorit reîncepându-și cariera în comedie, ea își evalueaza opțiunile limitate în timpul unei plimbari fara ținta pe strazile Manhattan-ului.Când foamea o îndeamna sa încerce fara succes sa fure un mar de la taraba unui vânzator de fructe, ea este prinsa tocma de realizatorul de filme și renumitul Carl Denham (Jack Black, care a jucat în School of Rock), care pare sa nu fie strain de acest furt. În acea zi el tocmai obținuse singura copie a celui mai recent și nefinalizat film al sau de la specialiștii studioului sau, când aceștia amenința ca-i vor lua toate fondurile pentru finalizare. Carl trebuie ca pâna la sfârșitul zilei sa-și gaseasca echipa și sa plece în Singapore – un lung drum cu vaporul, S.S. Venture, în speranța finalizarii filmului sau de acțiune. Astfel, el este convins ca va reuși sa obțina acel succes personal care știe ca-l așteapta dupa colțÂ…și, cu toate ca întrega echipa crede ca acel colț este Singapore, Denham spera de fapt sa gaseasca și sa filmeze pentru film misteriosa locație legendara: Skull Island.
Din nefericire pentru Carl, actrița principala s-a retras din proiect, dar cautarile unei doamne potrivite pentru rol (toate costumele fiind deja realizate) îl conduc, cu succes, la Ann. Actrița disperata șovaie când trebuie sa semneze pentru Denham, pâna când afla ca renumitul dramaturg Jack Driscoll (Adrien Brody, câștigator al premiului Oscar® pentru The Pianist) scrie scenariul filmului.
Cu noua vedeta descoperita și cu scenaristul imbarcat silit la bord, „vaporul filmului” parasește Portul New York Â… și odata cu el începe un destin pe care nici unul dintre cei aflați la bord nu-l poate prevedea.
Star-ul german Thomas Kretchman (care a jucat în U-571) îl portretizeaza pe Englehorn, capitanul navei Venture, care îi îngaduie lui Denham și mereu – crescatoarei sale mite primite sa-l determine sa puna în pericol vieților echipajului cautând misterioasa Skull Island.
DESPRE PRODUCȚIE
Pentru un tânar neo-zeelandez pe nume Peter Jackson, vizionarea într-o vineri seara a unui film alb-negru a fost mai mult decât o simpla distracție de seara – a devenit pur și simplu un eveniment care i-a marcat viața. Realizatorul de filme își amintește, „Am vazut King Kong pentru prima data la vârsta de opt – noua ani la televizor, în Noua Zeelanda. A avut impact puternic asupra și o impresie atât de mare , încât cred ca acela a fost momentul în care m-am decis ca vreu sa fac filme. Îmi doream sa pot sa ajung sa fac filme ca King Kong”.
Capodopera RKO din 1933 a reprezentat un film de referințapentru standardele perioadei respective, prin utilizarea unor efecte vizuale deosebite pentru a realiza povestea fantastica a gorilei gigantice capturata în salbaticia unei insule uitate și adusa în orașul New York, unde-și gasește sfârșitul tragic. Prima ecranizare a lui King Kong a depașit toate recordurile de vizionare și a adus un câștig de 1,75 milioane $ pentru RKO, care a relansat periodic King Kong pâna în 1950.
În 1996, gândurile regizorului s-au reîntors la King Kong, iar de aceasta data obsesia a avansat destul de mult astfel încât un nou film a fost realizat.
Odata cu apariția unor proiecte ca Mighty Joe Yong și Godzilla, Universal a scos filmul de pe piața – spre agirea lui Jackson. În schimb, regizorul a început un proiect ambițios care i-a ocupat urmatorii câțiva ani din viața: The Lord of the Rings (peste 16 luni, cu 274 de zile de filmare).
Reîntoarsa ideea reecranizarii lui King Kong, fiind proaspata experiența unei aventuri fantastice, Jackson a abordat povestea gorilei mult diferit de aceasta data fața de realizarea din 1996. Acțiunea din King Kong este placata în anii 1930, dar într-un mod realistic al acestor ani. Este o poveste de supraviețuire, o poveste a unei prietenii și a dragostei și a fricii de aceasta bestie uriașa.
Cu maturitatea de realizator de filme, dobândita odata cu realizarea trilogiei Lord of the Rings, pe care nu o avea în 1996, Jackson era pregatit acum sa atace King Kong și sa combine realitatea cu fantasticul în versiunea proprie a filmului. „King Kong – ul original din 1933 este filmul meu preferat al tuturor timpurilor. Cred ca din acest motiv mi-am dorit sa-l refac, ca un fan care vrea sa vada o versiune realizata cu tehnologia avansata actuala a acestei povești minunate”, spune Jackson.
Decizia lui Jackson de a menține acțiunea în perioada de timp inițiala – Criza din 1933 – a fost una simpla bazata pe doua motive: „Mi-am dorit un climat propice filmului – care se refera evident la scena memorabila a biplanurilor ce-l ataca pe Kong din vârful Empire State Building – lucru ce nu s-ar justifica în periaoada moderna din zilele de azi.
Acesta lume a anului 1933 în New York este de asemenea semnificativa pentru personajul feminin cental al acestei povești, Ann Darrow. Ca actrița de varietați, Ann își câștiga existența facându-I pe oameni sa râda – prin cântece, pamfleturi și umor fizic. Cu toata ca persoana de pe scena este una vesela, viața ei din afara teatrului este plina de griji și puțin voioasa.Tristețea inerenta a personajului este palpabila – într-un fel, imaginea ei este oglindita de Marea Criza ce are loc în jurul ei. Într-o zi ducându-se la munca, gasește teatrul închis, iar locul ei de munca nu mai exista. Aceasta este situația disperata care o trimite pe strazii unde îl întâlnește pe Denham, care o convinge sa se îmbarce pe vasul Venture.
Realizatorii filmului își doreau de mult timp sa lucreze cu Naomi Wats, pe o considerau potrivita pentru rolul lui Ann Darrow, alegând-o astfel pentru acest rol. Aceasta a fost imediat atrasa de proiect, alaturându-se acestora. Wats spune, „Când alegi un film, exista multe elemente la care trebuie sa te gandești. Dar pentru mine, vorbind la general, primul lucru la care ma gândesc este cine este regizorul. În acest punct nu conta scenariul, dar știam filmul original și mi s-a parut o idee grozava. Când în sfârșit am primit scenariul, m-am gândit «Cât de interesant este». Era ceva diferit de tot ce facusem pâna atunci”.
Daca Ann Darrow este ținuta minte ca fiind frumoasa poveștii, atunci Carl este cel care trebuie vazut ca fiind creierul din spatele planurilor care determina succesiunea evenimentelor din King Kong.
Jackson spune, „Ne-am gândit inițial la un Carl Denham mai batrân, ca cel din filmul original – vreau sa spun ca Robert Amstrong avea în jur de 50 de ani. Și astfel, ne gândeam la actori care sa aiba cam aceasta vârsta și ar putea fi interesați de proiect. Mai apoi, am început sa ne gândim, ‘Ei bine, poate ca ar trebui sa fie puțin mai tânar?Â’ Acest lucru a coincis cu lansarea filmului School of Rock, cu care copiii noștri erau obsedați – am ajuns sa-l vizionam de vreo 10 sau 12 ori în vacanța de Craciun și am început sa-l îndragim pe Jack foarte mult. Așa a venit ideea ca el ar putea fi Denham”.
Jackson continua, „Ni l-am imaginat pe Denham ca fiind un manager ce conduce Teatrul Mercury din New York. Danham Denham are un fel de energie și o abilitate de a manipula oamenii pentru dorințele proprii – el ar fi capabil sa faca orice ar avea nevoie pentru a face acel film pe care vrea sa-l faca. Ambiția lui este puțin cam ticaloasa”. Deși aparent pare foarte sigur pe el, este condus, de fapt, de o disperare similara cu cea care o determina pe Ann Darrow sa fie de acord cu propunerea lui îndoielnica de a accepta un rol într-un film turnat într-o locație periculoasa. Jackson mai spune, „Toți cei din film, într-un fel sau altul, sunt conduși de o oarecare disperare – fie ca este vorba de disperarea indusa de Marea Criza, fie de disperarea de a fi un realizator de filme și de a nu fi complet sincer cu investitorii, cu o aambiție exagerata. Este o situație de tensiune potrivita care aduna personajele noastre și împinge povestea mai departe”.
Odata cu trecerea timpului, Denham trebuie sa-și înlocuiasca personajul feminin principal absent și sa-și duca echipa (și filmul furat și incomplet) la bordul navei Venture și sa paraseasca portul înainte ca poliția (care este alertata de producatorii studiolui de filme) sa-l prinda pe realizatorul de filme și sa-i confiște filmul.Speranța lui Carl de a face istorie consta în a ajunge în misterioasa Skull Island – recent el pusese mâna pe o harta incerta care detalia o locație aproximativa a aceistei lumi de fabula și antica. Astfel, el spera sa dovedeasca faptul ca reclamanții sai se înșala și sa-și finalizeze filmul prin filmarea unei creaturi nemaivazute pâna atunci în ultimul sau de acțiune – aventura.
Jackson ne împartașește, ” Am vrut sa refac filmul original – nu am dorit sa creez o noua viziune a lui King Kong. Am vrut sa aduc onoare filmului original. Dar, avem totuși câteva personaje diferite în filmul nostru. Nu ne puteam imagina sa avem un macho, un fel de marele-el în personajul Jack Driscoll, interpretat de Bruce Cabot. De asemenea, nu ne puteam imagina sa ajungem în final sa avem doi macho în același filmÂ…pentru ca îl aveam pe Driscoll și îl mai aveam și pe Kong. Nu ne-am dorit sa mergem pe aceasta soluție. Și ne-am gândit ca ar fi interesant sa schimbam puțin personajele” Jackson și scenariștii au transformat unele personajele în alte figuri artistice remarcabile inspirate din cele originale, astfel Driscoll a fost transformat dintr-un aventurier om al marii, într-un intelectual, un dramaturg newyorkez.
Cea mai mare preocupare a realizatoilor a fost sa-l aiba pe Kong în centrul reecranuizarii lui Jackson, iar toți cei implicați au avut idei puternice despre cum sa fie adus acesr Kong pe ecran.
Peter Jackson a vrut sa fie sigur ca personajul Kong nu va fi un monstru, ci de fapt o gorila imensa care sa aiba aproximativ 260 de m înalțime și 1700 kg. Jackson își descrie personajul principal, „Am stabilit pentru Kong ca el sa fie ultimul membru supraviețuitor al speciei din care face parte. Este ultima gorila uriașa ce traiește pe Skull Island și odata cu dispariția lui Â… nu va mai exista nici una. Kong este o creatura singuratica – absolut solitara. Trebuie sa fie una dintre cele mai singuratice existențe posibile pe care ne-am putea-o imagina vreodata. În fiecare zi, el trebuie sa se lupte pentru supraviețuire cu dinozaurii impresionanți de pe insula, iar acesta nu este un lucru simplu pentru el. L-am creat ca avânt probabil 100 – 120 de ani la începutul poveștii noastre”.
Scenariștii au început sa creeze un Kong care sa se potriveasca cu conceptul original din 1933, dar cu un oarecare câmp de libertate. Cei de Skull Island au venerat o perioada îndelungata specia gorilei uriașe, cu toate ca nimeni nu-si poate aminti cum de s-a întâmplat asta. Este, pur și simplu, acceptata legenda conform careia la intervale de câțiva ani, o femeie era biciuita pe altarul de sacrificiu și oferita în cele di urma zeului-gorila; gorila este chemata, iar aceasta o sperie pe fata și o lasa acolo. Odata ce Kong se întoarce pe tarâmul morții, el se plictisește repede de fata terifiata și o omoara. Când prezența strainilor de pe nava Venture – cea mai notabila fiind cea a lui Ann – îi face pe insulari sa-și doreasca sa sacrifice aceasta creatura blonda printr-o ceremonie speciala și s-o ofere lui Kong; el este chemat, iar acesta fuge cu sacrificiul oferit.
Dar Ann este diferita de celelalte fete, mai mult, Kong chiar o accepta. Ea se lupta, scapa și îl înfrunta pe cel care a capturat-o – iar în momentul în care pare ca el o va omorî curând, ea se lanseaza într-o demonstrare a talentelor obținute prin intermediul carerei ei de actrița de varietați (o ființa încapațânarta este o ființa încapațânata, fie ca se afla în New York sau într-o jungla de pe o insula pierduta). Ea îl fascineaza pe Kong suficient ca el sa înceapa sa o vada ceva mai mult decât o simpla prada; curiozitatea îi este starnita.
Cu toate aceste detalii ale poveștii privind începutul relației dintre Kong și Ann, realizatorii filmului au ramas la ideea ca Kong este o gorila – o bestie impunatoare, înfricoșatoare și brutala, guvernata de legile naturii comportamentul animalic..
DESPRE DISTRIBUȚIE
NAOMI WATTS (Ann Darrow) a primit o nominalizare la Premiile Oscar® pentru rolul din 21 Grams, unde i-a avut ca parteneri pe Sean Penn si Benicio Del Toro. Tot pentru acest rol a mai fost premiata si nominalizata inclusiv cu BAFTA.
De curand a jucat în I Heart Huckabees cu Jude Law si Dustin Hoffman și în We DonÂ’t Live Here Anymore alaturi de Laura Dern si Mark Ruffalo. Tot în anul trecut a filmat pentru The Assasination of Richard Nixon. A mai jucat în Ned Kelly cu Heath Ledger și în Le Divorce alaturi de Kate Hudson.
A fost foarte apreciata pentru prestația din filmul Mulholland Drive, film regizat de David Lynch ce a avut premiera la Festivalul de la Cannes. Rolul actriței Betty i-a adus numeroase premii pentru cel mai bun rol feminin din partea câtorva asociații de critici, cum ar fi National Society of Film Critics și Chicago Film Critics.
Alte filme ce au avut-o în distribuție pe Naomi Watts sunt: Flirting, Wide Sargasso Sea, Gross Misconduct, Tank Girl și Dangerous Beauty. A mai jucat în și produs filmul independent Ellie Parker, premiat la Festivalul de Film Sundance.
Cel mai recent a putut fi vazuta în The Ring Two, continuarea blockbuster-ului din 2001, The Ring.
JACK BLACK (Carl Denham) a aparut în High Fidelity alaturi de John Cusack și de sora lui, Joan, cu care joaca și în Școala de Rock, cel mai renumit și recent film în care joaca. Pentru acel rol a fost nominalizat in 2001 pentru cel mai bun actor de comedie. În 2002 a fost gazda premiilor MTV Movie Awards împreuna cu Sarah Michelle Gellar.
În paralel cu Școala de Rock, Black a filmat pentru Envy, o comedie cu Ben Stiller și Rachel Weisz. Printre ultimele filme în care a putut fi vazut sunt doua comedii Shallow Hal în care a jucat alaturi de Gwyneth Paltrow și Orange County alaturi de Colin Hanks. A mai jucat si în Saving Silverman cu Jason Biggs și Steve Zahn.
Debutul ș-i l-a facut în Bob Roberts. Este și solist al trupei Tenacious D cu care a lansat un album în 2001 și a mai realizat emisiuni de varietați pentru HBO.
ADRIEN BRODY (Jack Driscoll) a primit un Premiu Oscar® pentru rolul sa din Pianistul al lui Roman Polanski, devenind astfel cel mai tânar câștigator al Premiului ‘Cel mai Bun ActorÂ’.
Cel mai recent a putut fi vâzut în The Jacket, alaturi de Keira Knightley, cât și în thriller-ul dramatic The Village (Satul). A mai jucat în filme ca: The Truth, Justice and the American Way, alaturi de Ben Affleck și Diane Lane; King of the Hill; Liberty Heights; HarrisonÂ’s Flowers; The Singing Detective, alaturi de Robert Downey Jr., Mel Gibson și Robin Wright Penn; The Affair of the Necklace, alaturi de Hilary Swank; The Last Time I Committed Suicide, alaturi de Keanu Reeves.
THOMAS KRETSCHMANN (Captain Englehorn) a jucat, de asemenea, alaturi de Adrien Brody în Pianistul. Mai poate fi vazut în Butterfly: A Grimm Love Story în rolul principal bazat pe un personaj real și în Have No Fear: The Life oF Pope John Paul II, în care joaca rolul Papei.
ANDY SERKIS (Kong) a putut fi vazut în roll lui Gollum în trilogia The Lord of the Rings, cel mai memorabil rol al sau. Recent a jucat alaturi de Jennifer Garner și Mark Ruffalo în 13 Going on 30. A mai jucat în: Deathwatch; 24 Hour Party People; Topsy-Turvy, rolul excentricului coregraf. A avut roluri principale în: Shiner; Mojo; Among Giants; Loop; Sweety Barrett; și The Jolly BoysÂ’ Last Stand.
DESPRE REALIZATORII FILMULUI
PETER JACKSON (regizor / scenarist / producator) a facut istorie cu trilogia Stapânul Inelelor ( The Lord of the Rings), devenind primul regizor care sa regizeze trei parți majore ale unui film în același timp. Frația Inelului, Cele Doua Turnuri și Întoarcerea Regelui, au fost nominalizate la mai multe premii și au adunat numar impresionant de premii de pe întreg globul, printre care 17 Premii Oscar®, 12 Premii ale British Academy of Film and Television și 4 Globuri de Aur.
Înainte, el a mai regizat: Heavenly Creatures, în 1994, film nominalizat la Premiile Oscar® pentru ‘Cel mai Bun ScenariuÂ’; The Frighteners, cu Michael J. Fox; Meet the Feebles; și Braindead, care a câștigat 16 premii internaționale science fiction.
FRAN WALSH (scenarist / producator) a primit numeroase nominalizari de pe întreg globul pentru scrierea scenariului și producerea Frația Inelului și Cele Doua Turnuri alaturi de Peter Jackson. A fost coscenarist, producator și scriitor de cântece pentru Întoarcerea Regelui, pentru care ea a câștigat trei Premii Oscar®, trei premii BAFTA, doua Globuri de Aur și un premiu Producers Guild.
Prima nominalizare la Premiile Oscar a primit-o pentru ‘Cel mai Bun ScenariuÂ’ pentru Heavenly Creatures, fiind coscenarista alaturi de colabpratorul ei, Peter Jackson. Alte filme pentru acre a fost coscenarista sunt: Forgotten Silver; The Frighteners; Meet the Feebles și Braindead.
PHILIPPA BOYENS (scenarist / producator) și-a facut debutul ca scenarista cu trilogia Lord of the Rings (Stapânul Inelelor). De când a fost numita în lista ‘Ten Writers to Watch in 2000Â’ realizata de revista Variety, ea a câstigat (alaturi de coscenariștii, Peter Jackson și Fran Walsh) un premiu Oscar® și un premiu BAFTA și a fost nominalizata pentru doua premii Writers Guild of America, alaturi de alții. Înainte de a fi scenarist, Boyens a lucrat în teatru ca dramaturg, profesor, producator și editor.
Distribuit în România de : RoImage