Principalele piețe din industria alimentara au înregistrat creșteri ușoare în acest an pe fondul consolidarii consumului, mai puțin la produsele de panificație, și a diversificarii ofertei jucatorilor din piața. Nota comuna a fost însa consolidarea: în așteptarea momentului 2007, jucatorii din industria alimentara strâng rândurile, voit sau nevoit.
Procese de consolidare s-au înregistat pe toate piețele: principalii jucatori din industria carnii și a mezeurilor s-au aflat în fața unor oferte de preluare venite din parte jucatorilor din partea unor mari nume de afara, în morarit și panificație marii jucatori au continuat procesul de preluare a jucatorilor locali, în timp ce la bere piața s-a circumscris celor patru mari jucatori internaționali.
Carne: au venit americanii și turcii
Piața carnii și a procesatorilor de carne a fost dominata anul acesta de intrarea americanilor de la Smithifield șI a turcilor de la Banvit pe piața carnii de porc respectiv de pui, de criza carnii de porc și de valul namaiântâlnit de oferte de preluare venit din partea unor jucatori internaționali din industria mezelurilor. Odata intrați pe piața româneasca prin tranzacția de 33 de milioane de dolari prin care au preluat cea mai mare parte a activelor combinatului de îngrașare a porcilor ComTim Timișoara, americanii de la Smithfield sunt la câțiva ani distanța de a domina o piața a carnii de porc aflata mai mereu în criza în ultimii ani.
Principalii jucatori din industria preparatelor din cane s-au „confruntat” cu un val de oferte de preluare venite din partea unor nume grele din industria europeana de profil. Deocamdata, majoritatea covârșitoare a acestora au spus nu dar nu același lucru se poate spune șI despre jucatorii din industria pateurilor. Numarul cinci din aceasta piața – Romconserv Caracal – a fost preluat de cehii de la Hame, în timp ce numarul doi – Prod.Ardealul Covasna producatorul pateului Ardealul – se afla la finalul negocierilor pentru a fi preluați de gigantul norvegian Orkla Foods.
Turcii de la Banvit au și ei șansa ca odata intrați cu facilitați de producție în România sa domine jumatate din piața carnii de pasare, beneficiind și de trendul european de consum pe carne alba.
Careul din bere, și mai puternic
Piața berii a continuat și anul trecut sa fie dominata de cei patru mari – Brau Union România, Interbrew România, SAB Miller și Tuborg România – în coasta carora „s-a înfipt” și jucatorul cu una dintre cele mai mari ascensiuni: European Drinks, care a reușit sa ajunga într-un an de la lansarea pe piața sa ajunga pe locul patru.
SAB Miller a fost la rândul sau protagonistul unei ascensiuni în acest an în urma tranzacției prin care a preluat controlul la Aurora Brașov, urcând astfel de pe locul patru pe trei. O evoluție nu tocmai favorabila a avut-o liderul pieței – Brau Union România – care a confirmat recent ca ia în calcul închiderea celei de-a treia capacitați de producție, din cele șase pe care le-a avut la un moment dat.
Cei patru mari jucatori au reclamat vremea ploioasa din aceasta vara, dar au aruncat o umbra favorabila asupra estimarilor privind piața în acest an, în ușoara creștere fața de 2003 cu câteva procente.
Vinuri: tranzacții spumoase în spumante
În absența marilor jucatori de afara – așa cum s-a întâmplat la bere – industria vinurilor este dominata de cei trei mari – Murfatlar România, Jidvei șI Vincon Vrancea – unde nu s-a înregistrat modificari spectaculoase.Nici în rândul producatorilor mici șI mijlocii nu s-au petrecut mișcari spectaculoase, însa numarul acestora a continuat sa creasca vertiginos anul trecut. Daca venirea multora dintre noii investitori s-a petrecut pe banii acestora, extinderea sau modernizarea capacitaților de producție au fost facute în cea mai mare parte cu fonduri Sapard.
Pe piața vinurilor liniștite, cuvântul de ordine a fost consolidarea, în timp ce pe piața spumantelor și spumoaselor, 2004 a fost anul preluarilor. Tonul a fost dat la început de an de nemții de la Henkell&Soehlein, care pentru 11 milioane de dolari au preluat liderul pieței autohtone: Astese Production SRL București, producatorul marcii Angelli. Urmatoarea mișcare pe aceasta piața a fost facuta tot de nemți, de aceasta data de cei de la Schloss Wachenheim, care prin intermediul unui alt producator dețin în România – Karom Drinks București – au preluat un nume de tradiție pe piața româneasca: Zarea București. Ultima tranzacție de pe aceasta piața, a fost facuta în Transilvania acolo unde o alta marca de tradiție – Spumante Silvania- a fost preluata de un jucator local din industria bauturilor spirtoase: Indagrara Arad.
Panificație: criza grâului din 2003 a facut victime
Industria de morarit și panificație a traversat doua perioade distincte care au afectat-o într-o masura aproape similara în mod negativ: înaintea recoltei din toamna, când prețurile la materia prima din import au fost foarte mari și perioada de dupa recolta, când materia prima a continuat sa îșI mențina prețurile ridicate, în ciuda producțiilor bune. Marii jucatori au continuat campania de expansiune: Vel Pitar, Boromir Ind Râmnicu Vâlcea, Racova Com Agro Pan Vaslui, Dobrogea Grup, Loulis Group au preluat mici jucatori care nu și-au mai putut reveni dupa criza materiei prime de anul trecut sau au demarat ample programe de investiții pentru consolidarea poziției actuale pe piața sau pentru intrarea pe noi nișe de piața.
Spirtoase: numai vești proaste
Una dintre cele mai bulversate piețe în acest an a fost cea a bauturilor spirtoase. Conform estimarilor jucatorilor din industrie, din cauza faptului ca peste 60% din aceasta piața este la negru , ea a fost lovita în acest an de majorarea accizelor, limitarea vânzarilor (printr-un proiect de lege privind limitarea vânzarilor de bauturi spirtoase la buticurile de la colțurile blocurilor) dar șI de un razboi „fratricid” între marii jucatori privind oportunitatea stabilirii unui preț minim la alcool. Acestor masuri li se adauga șI cea referitoare la interzicerea publicitații la bauturile alcoolice pe TV înainte de 22.00. Toate aceste masuri au dus la o scadere a pieței „oficiale” șI la o creștere a consumului de marci necunoscute venite în special de la producatorii care acționeaza pe piața gri sau pe cea neagra.
Racoritoare: investiții mari, vânzari în stagnare
Consumul de bauturi racoritoare a înregistrat o stagnare în 2004, pe fondul unei veri mai racoroase, care a afectat vânzarile jucatorilor. Astfel, consumul total de bauturi racoritoare se ridica anul acesta la 2,1 miliarde de litri, aproape la fel ca anul trecut. Stagnarea din 2004 a venit dupa opt ani consecutivi de majorare a consumului. Din punctul de vedere al investițiilor, piața a fost foarte dinamica. Marii jucatori – Coca-Cola HBC România, Quadrant Amroq Beverages, Romaqua, European Drinks – au accelerat investițiile în capacitați de îmbuteliere și în lansarea de noi marci.
Aceasta pentru ca jucatorii mizeaza pe o expansiune puternica a pieței de bauturi racoritoare, în contextul în care consumul pe cap de locuitor este de circa patru ori mai redus decât media din Uniunea Europeana. Îmbuteliatorii anticipeaza un proces de dezvoltare pe verticala a sectorului, prin investiții în fabrici de procesare a legumelor și fructelor, în condițiile în care acum cea mai mare parte a materiilor prime sunt achiziționate din import. Principalele tendințe manifestate în consum au fost orientarea catre bauturi necarbonatate și creșterea puternica a categoriei bauturilor cu valoare nutriționala ridicata (sucuri naturale, nectaruri).
150 mil. euro pe ciocolata
Piața ciocolatei a cunoscut anul acesta o creștere de circa 25%, mai mare decât cea de anul trecut, care a fost de circa 15%. Consumul a ajuns la circa 150 de milioane de euro. Creșterea a fost antrenata și de investițiile producatorilor în publicitate, precum și de lansarea de noi marci. Piața a continuat sa fie dominata de Kraft Foods (Poiana, Milka), Excelent-Kandia (Excelenta, Laura, Kandia), Supreme Group (Primola, Novatini), care au împreina peste 75% din consumul total. Ca urmare a maturizarii pieței de tablete, producatorii au început sa tatoneze noi segmente cum ar fi pralinele, dropsurile, dulciurile destinate copiilor. Ofertele producatorilor s-au diversificat ca urmare a urmare a evoluției preferințelor de consum, iar edițiile limitate au fost una din cele mai utilizate strategii de marketing.
Cafea: revin marcile, dispar accizele
Piața cafelei a crescut cu circa 10% anul acesta, aproxiomativ la fel ca anul trecut. Consumul a depașit 100 de milioane de euro, pe fondul orientarii catre produsele de marca în defavoarea cafelei vrac. Deși a crescut, consumul de cafea pe cap de locuitor din România se menține printre cele mai reduse din Uniunea Europeana. Decizia Ministerului Finanțelor de a reduce accizele din 2005, precum și perspectiva eliminarii acestora pâna în 2007, a crescut interesul pentru aceasta piața.
În 2004, Elite România a continuat sa domine aceasta piața, menținându-și cota la peste 50% din total. Ceilalți jucatori – Kraft Foods (Jacobs), Tchibo (Tchibo, Eduscho), Panfoods România (Amigo), Nestle (Nescafe) – au continuat investițiile în publicitate care au dus la creșterea vânzarilor. Din punctul de vedere al consumului, în 2004, a crescut mai rapid segmentul cafelei instant, iar jucatorii așteapta o accelerare în 2005.
Alexandru Cerchez
Ziarul Financiar