Jucarii ca-n filme
Daca ar fi sa ne luam dupa istorici, oamenilor le-a placut dintodeauna jocul: cu 4000 de ani î.c., babilonienii jucau frecvent ceea ce s-ar putea numi stramoșul șahului; pietricele yo-yo au fost folosite prima data în Grecia anului 1000 î.c., iar zmeele de hartie au aparut în China cam în aceeași perioada.
La început de secol 21, producatorii din domeniu se zbat sa gaseasca idei deștepte care sa le vanda jocariile. Competiția este destul de dura, avand în vedere miza: piața, în Statele Unite, se ridica la peste 21 de miliarde de dolari (vanzari cu amanuntul). Dar, din cei aproape 1.200 de producatori care s-au înscris la cea de-a 103-a ediție a Targului Internațional al Jucariilor de la New York (desfașurat în februarie), doar 1.150 reușesc sa puna mana pe cate 10 milioane de dolari pe an.
O micuța telecomanda de mașina zace liniștita într-un colț. O camera cu infraroșii instalata pe automobil transmite în serie imagini catre un agent secret care poarta pe cap un aparat special, dotat cu un ecran de „recepție”. Nu este vorba de o secvența din urmatorul film James Bond, ci doar de Spy Video Car, ultima din multele jucarii ale seriei Spy Gear produsa de firma americana Wild Planet din San Francisco. „Aceasta mașina este cool pentru ca chiar funcționeaza. Nu e ca pe vremuri, cand copiii trebuiau sa se prefaca”, explica directorul executiv al firmei, Daniel Grossman.
Jucariile Spy Gear se deosebesc radical de jocurile video care, pentru a putea intra într-o lume secreta (și aceasta simulata), te obliga sa te exilezi în fața televizorului. „Spy Gear îi face pe copii sa se simta ca niște super-eroi, pentru ca le confera puteri speciale”, explica Tim Walsh, inventatorul jucariilor. Folosind tehnologii avansate, Wild Planet a reușit sa creeze jucarii senzaționale: camere digitale ascunse în ochelari de soare; aparate de ascultat cu telecomanda sau ochelari pentru vedere pe timp de noapte. Adica tot ceea ce ar trebui sa se gaseasca în trusa unui adevarat agent 007.
În ciuda tehnologiilor avansate, Spy Gear nu sunt niște jucarii scumpe, prețurile minime de vanzare fiind de 25-40 de dolari. Chiar daca nu sunt echipamente de spionaj „adevarate”, produsele acopera doua din cele mai importante cerințe ale cumparatorilor: arata ca în realitate și își fac treaba. „Nu e nimic sinistru în aceste jucarii, iar copiii adora secretele!”, spune Walsh. Și nu doar copiilor le plac misiunile sub acoperire, daca ar fi sa ne luam dupa statistici care confirma faptul ca Muzeul Internațional al Spionajului din Washington primește, în medie, mai mult de 570.000 de vizitatori pe an. „Spionajul este ca un șlagar care nu se demodeaza niciodata”, precizeaza parintele jucariilor Spy Gear, Tim Walsh.
Prețurile accesibile și tehnologia avansata au adus firmei Wild Planet venituri de peste 60 de milioane de dolari și poziția de lider în domeniul relativ nou al jucariilor „de spion”. Spy Gear reprezinta segmentul de top al companiei, care estimeaza ca în primavara acestui an va ajunge la peste 50 de milioane de unitați vandute.
Citește mai multe despre afacerea jucariilor numai din