Presedintele FR de Hochei pe Gheata, Janos Kurko a declarat, intr-un interviu acordat agentiei MEDIAFAX, ca fosta conducere a comis mai multe ilegalitati, printre care si un contract de sponsorizare care a fost facut printr-o fundatie.
Redam integral interviul acordat
Reporter: De ce ati cumparat doua compresoare fara licitatie?
Janos Kurko: Nu este adevarat. Am ales insa modalitatea cea mai transparenta, Sistemul Electronic de Achizitii Publice. Este un program alcatuit de Guvernul Romaniei, iar mai transparent decat acest sistem nu exista. Am fost acolo, am depus oferta si a venit un singur ofertant. Este prima oara cand FR de Hochei pe Gheata recurge la acest sistem. Niciunul din predecesorii mei nu au procedat astfel. Ei erau obisnuiti cu mapa, venea fiecare si o alegeau pe cea mai convenabila. Sunt de opt luni si am apelat la aceasta metoda de doua ori.
Rep.: Bun, am inteles, dar sunteti acuzat ca cele doua compresoare nu sunt noi, ci second-hand…
J.K.: Compreseoarele sunt noi noute.
Rep.: Atunci de ce s-au stricat de sapte ori pana acum, daca sunt noi?
J.K.: Nu s-au stricat. Tot sistemul frigorific nu se rezuma doar la doua compresoare. Noi am schimbat tot ce era defect. Compresoarele si pompele de apa. In veciul sistem frigorific a fost utilizat ulei de proasta calitate sau el nu a fost schimbat la timp si s-au acumulat reziduri. Cand au fost cuplate compresoarele noi, uleiul nou a rascolit toate rezidurile de acolo. Frigotehnistul a observat ca presiunea a scazut, a chemat firma si s-au curatat. Dupa un alt timp s-a intamplat la fel si tot asa. Atunci am luat decizia sa oprim complet compresorul si sa-l curatam. Patinoarul a functionat, astfel, doar cu un singur compresor pentru ca nu e nevoie de amandoua decat atunci cand se face gheata.
Rep.: Este adevarat ca aceste compresoare nu au fost achitate si exista riscul ca acestea sa fie oprite?
J.K.: Noi despre ce discutam? Nu stiu cat de important e daca au fost platite sau nu. Mai important este ca patinoarul are gheata acum. Intr-adevar, dupa licitatie, s-au montat aceste compresoare dar nu aveam banii necesari, dar am promis celor de la firma ca voi achita pana la sfarsitul anului. Este vorba de 77.000 de euro fara TVA. Federatia nu a platit niciun leu pentru aceste compresoare, dar exista gheata in patinoar.
Rep.: De unde aveati bani la sfarsitul anului?
J.K.: Am facut lobby la guvern si, prin Agentia Nationala pentru Sport, am primit suma de 14 miliarde de lei. Din pacate s-a gresit numarul de incadrare al sumei, astfel ca in loc de 59 a aparut 51. Contabilul nostru a sesizat acest lucru, iar ANS a refacut documentatia la si a retrimis-o la guvern. S-a dat din nou hotararea, insa banii au fost blocati de Ministerul Finantelor Publice. Si aici nu este vorba doar de banii pentru hochei, ci si pentru alte domenii. Putina lume stie ca la inceputul lunii decembrie compresoarele au fost oprite de firma care le-a livrat pentru ca nu am platit. Am cerut pasuire pana la inceputul lunii ianuarie, a expirat si acest termen dupa care am mai cerut un termen. A fost fixat pana pe 24 ianuarie. Cei de acolo mi-au explicat ca este ultimul termen pentru ca si ei sunt presati de partenerii lor straini. Motoarele se opresc automat, pentru ca sunt setate sa se opreasca la o anumita data. Am obtinut promisiunea de la Octavian Bellu ca vom primi banii pana la termenul fixat.
Rep.: Sunt cam multe acuzatii in doar opt luni de mandat. Iese oare fum fara foc?
J.K.: Nu este vorba de asa ceva. Toate aceste acuzatii sunt facute de domnii Pana (n.r. – fostul secretar general al FRHG, Eduard Pana) si Negoita (n.r. – fostul presedite al FRHG, Marian Negoita), care doresc sa revina la conducerea federatiei. Ei au fost de opt-noua ani si nu au facut nimic. Lasa federatia in rahat, vine unul care face cate ceva si apoi tot ei vin si il acuza. Sunt atacat pentru ca am facut pe dracu in patru pentru ca bucurestenii sa aiba gheata in patinoar.
Rep.: Daca federatia a functionat atatia ani, inseamna ca n-au stat degeaba in aceste scaune…
J.K.: Pe 18 mai 2007, data la care am preluat mandatul, au fost datorii de 1,8 miliarde de lei care, intre timp au ajuns la 4 miliarde. Aceste sume provin de la faptul ca fosta conducere nu a incasat banii pe orele de gheata. Daca incasau acesti bani nu mai existau datorii, dar nici nu primeau voturi in Adunarea Generala. Au legatura una cu alta. In intervalul noiembrie 2006 – noiembrie 2007 nu s-a facut niciun demers pentru repararea vechilor compresoare. Unul din ele s-a stricat in noiembrie 2006, iar celalalt in martie 2007. Am chemat fosta firma care se ocupa de intretinerea compresoarelor, a carei patron e prietenul lui Negoita, si le-am spus ca vrem sa fim de fata cand se fac reparatiile. N-au mai venit deloc.
Rep.: De ce credeti ca ar dori domnul Pana si domnul Negoita sa revina la conducerea federatiei daca sunt atatea probleme? Motoare, compresoare…
J.K.: Negoita si Pana au facut o fundatie, toti banii din sponsorizari au mers prin acea fundatie si nu direct prin federatie, asa cum e normal. Si cine este in acea fundatie? Negoita, Pana, Florescu… sunt toti. In plus, terenurile de tenis de langa patinoar sunt facute pe spatiul federatiei. Acest contract a fost facut de Negoita. El le-a inchiriat, dar ca in spatele multor actiuni se afla Eduard Pana. El nu lipseste de nicaieri. La inceput, cand am intrat in hochei, m-a vrajit, si ulterior mi-am dat seama de ce este in stare.
Rep.: Cum e cu dosarul penal pe care il aveti pe rol, la Miercurea Ciuc?
J.K.: Cazierul judiciar al celor care candideaza la o functie de conducere este o dovada daca acel om e compatibil sau nu. Cazierul meu pana pe data de astazi este curat. Eu fac afaceri din 1994, am 2400 de angajati si ar fi culmea sa nu fiu cercetat. E dreptul fiecarui organ sa controleze. Niciodata, dar niciodata, nicio instanta nu m-a condamnat. Am avut dosare, dar nu am fost condamnat…
Rep.: Aveti sau nu vreun dosar penal pe rol?
J.K.: Eu nu stiu sa am asa ceva, poate ei stiu. Totul a pornit de la un articol publicat in presa, la sfarsitul anului trecut, pe care l-am demontat punct cu punct in fata conducerii ziarului respectiv, dupa care mi s-a cerut scuze. Domnul Cristian Carlan (n.r. – presedintele sectiei de hochei pe gheata a CSA Steaua) nu e strain de acel articol. La cateva zile dupa publicarea acestui articol a fost in biroul domnului Bellu (n.r. – presedintele Agentiei Nationale pentru Sport, Octavian Bellu) si imi cereau demisia. La fel s-a intamplat si la urmatoara sedinta a Biroului federal, cand agitau ziarul in fata.
Rep.: Dar cu Cristian Carlan ce aveti?
J.K.: Personal nu am nimic. Dar mie imi cere demisia, dupa ce a ajuns vicepresedinte al federatiei prin frauda. Da, el si cu Florescu (n.r. – membru in biroul federal, Iulian Florescu) imi cer demisia. Amandoi au ajuns prin frauda. Inainte cu 15 zile de alegeri, toti candidatii trebuiau sa depuna dosarele. Carlan a depus dosarul chiar in ziua alegerilor si fara a depune cazierul. La fel si Florescu. Nici pana in ziua de astazi nu au depus cazierele la dosar. Si isi permit ei sa imi ceara demisia?
Rep.: Daca au motive sa o ceara…
J.K.: Pai ce motive sa aiba? Ca am adus un contract de 100.000 de euro si de opt luni nu l-au aprobat pentru ca nu au fost de acord doua cluburi: Steaua si Miercurea Ciuc?
Rep.: Care a fost motivul? Totusi, 100.000 de euro e o suma foarte mare pentru hochei.
J.K.: Cei de la Miercurea Ciuc au spus ca au contract cu o firma concurenta, insa ei nu aveau nicio treaba, pentru ca acest sponsor era al federatiei. Nu era un contract incheiat intre Sport Club si acea firma, ci intre federatie si firma. Am propus ca 70% din acesti bani sa ii alocam pentru echipament destinat copiilor si juniorilor, adica pentru viitorul hocheiului, dar ei s-au impotrivit. Doreau sa fie impartit numai la echipele de seniori. In plus, in afara de cei 100.000 de euro, era inclusa si o masina. Federatia avea o dacie amarata, dar s-a defectat. Negoita conduce un jeep luat de la fostul sponsor, iar Pana un Cielo luata prin fundatie. Si atunci de ce se mai bat cu pumnii in piept si strica ca ei lupta pentru binele hocheiului romanesc? Mi se face sila cand aud acest slogan. Dupa ce am prezentat sponsorul, Carlan, care e vicepresedinte al federatiei si membru in comisa de marketing, s-a dus la acel sponsor si a vrut sa-l redirectioneze spre Steaua. I-am batut obrazul in biroul federal si a promis ca stopeaza orice negociere, dar dupa acea sedinta a trimis un sms, pe care directorul acelei companii mi l-a retrimis. Eu nu sunt marioneta si nu am sa-mi compromit numele. Daca am venit aici, nu am venit pentru mine, dar cat sunt aici, voi respecta regulamentul. Sa ma dea jos daca vor. Cine tine de scaun e un pericol.
Rep.: Pe vremea lor strigati la ei, acum ei striga la dumneavoastra. Cine ar trebui sa vina la federatie ca sa fie liniste?
J.K.: Aici trebuie sa vina un presedinte de companie mare. In fond el nu trebuie sa vina permanent, poate sa conduca prin intermediul secretarului general. El trebuie doar sa dea telefoane, sa deschida usi…
Rep.: Sa ne intoarcem putin la patinoar. Cu el ce e de facut, scartaie din toate incheieturile. E batran, e obosit…
J.K.: Singura solutie este ca acest patinoar sa fie preluat de Primarie. Nu exista in lume ca o federatie sa aiba propriul patinoar, ci apartine municipalitatii. In iulie am fost la Videanu si in trei minute ne-a inteles. In viitorul apropiat, acest patinoar o sa apartina municipalitatii. Federatia nu are bani sa tina acest patinoar. El poate produce bani, dar mai intai trebuie investiti doua milioane de euro. Eu, sincer, chiar daca mi-ar da Guvernul bani cu lopata si nu as investi in el. Este subred. Cea mai buna solutie este daramarea si constuirea altuia. Odata predat patinoarul la primarie, va disparea si forma aceasta de santaj, despre care spuneam la inceput.
Rep.: Un patinoar nu se ridica de pe o zi pe alta si nici de la o luna la alta. Asta ar insemna ca Steaua sa nu aiba unde sa se antreneze. Maghiarizati hocheiul?
J.K.: In prezent lucrez la un proiect, care prevede construirea unui patinoar nou, si pe care intentionez sa-l inaintez guvernului. In acest demers voi fi sustinut de Agentia Nationala pentru Sport si de Comitetului Olimpic si Sportiv Roman, de la care am primit deja asigurari. Acesta prevede acoperirea patinoarelor din Suceava, Miercurea Ciuc si Ploiesti, finalizarea lucrarilor la patinoarele din Carta si Targu Secuiesc, precum si construirea unui nou patinoar nou, in Bucuresti. Proprietarul va fi Guvernul, administrator Agentia Nationala pentru Sport. Nu vor fi bani exclusiv de la Guvern, ci se vor atrage fonduri de la o firma puternica. Odata construit patinoarul cel nou, Primaria va putea sa investeasca 4-5 milioane de euro si sa-l transforme radical pe cel nou.
Rep.: Despre un patinoar nou spuneati si la inceput de mandat…
J.K.: Nu doar spuneam, dar sa si realizat. La sfarsitul anului a fost inaugurat patinoarul din Buzau. Eu cand am vobit de patinoare noi nu m-am referit ca vine Kurko si construieste patinoare. Dar am deschis usi, asa cum s-a intamplat si la cel de la Buzau.
Rep.: Joi se anunta furtuna la biroul federal… iar o sa va ceara demisia…
J.K.: Sa vedem. Oamenii astia ar fi in stare sa darame patinoarul ca sa ma inlature de la conducerea federatiei. Acum, toate echipele platesc orele de gheata, numai Steaua nu a platit nimic. Si s-au adunat vreo 200 de milioane de lei.
Rep.: De ce ii mai lasati sa intre pe gheata?
J.K: Nu va dati seama ca daca fac asta imi ridic toata lumea in cap? Vor spune ca mi-am atins scopul si ca maghiarizez hocheiul. Si aici e o prostie. Ce e rau ca doua echipe din Miercurea Ciuc joaca in campionatul Ungariei? Steaua de ce nu se inscrie? Anul trecut, Sport Club a castigat Cupa si campionatul in Romania si a obtinut locul trei in campionatul ungar. Anul acesta, HC Csikszereda ocupa locul intai in ambele campionate, iar Sport Club locul doi in Ungaria si locul trei in Romania. Important e sa faca fata in toate competitiile.
Rep.: Cum ati caracteriza activitatea de la hochei?
J.K.: Hocheiul romanesc este precum un tren cu cateva vagoane, care sunt echipele, si cativa pasageri care sunt jucatorii, conducatorii. Unii dorm, altii se uita pe geam si unii joaca niste carti, altul citeste. Trenul merge lent si intr-o directie gresita. Vine unu, se ruca in tren si trage semnalul de alarma. Atunci toti se clatina ai nu stiu ce se intampla si si il intreaba pe cel care s-a urcat de ce ii deranjeaza…