Jaguar XK 8

13 05. 2002, 13:11
Dupa o scurta escapada germana, James Bond, revine la primele sale iubiri: Aston Martin si Jaguar. Unul din cameramanii companiei de productie EON a reusit sa fotografieze noul Jaguar XKR, precum si cateva scene din "Die Another Day". Pana la aparitia lui F-Type, Jaguar va prezenta in

Dupa o scurta escapada germana, James Bond, revine la primele sale iubiri: Aston Martin si Jaguar. Unul din cameramanii companiei de productie EON a reusit sa fotografieze noul Jaguar XKR, precum si cateva scene din „Die Another Day”.

Pana la aparitia lui F-Type, Jaguar va prezenta in toamna, la Salonul Auto de la Paris, versiunea restilizata a gamei XK8. De acest face lift va beneficia si supersportivul XKR, cel mai puternic si rapid model XK. Partea din fata a masinii va suferi cele mai multe modificari, noul Jag apropiindu-se ceva mai mult de prototipul lui F-Type, prezentat in ianuarie 2000, la salonul Auto de la Detroit.

Desi priza de aer frontala pastreaza aceeasi forma, „adancimea” ei a fost mult redusa, semnalizatoarele portocalii de pe colturile barei de protectie au disparut, fiind acum integrate in far, iar proiectoarele de ceata sunt mai mari si au fost aduse mai in fata, pentru a fi aliniate la nivelul spoilerului. Nervurile de pe capota sunt usor aplatizate, iar cele doua „guri de aer” necesare alimentarii compresorului mecanic au acum o noua forma. Arhitectura motorului va ramane neschimbata, insa capacitatea sa cilindrica va fi marita la 4,2 l.

Pentru versiunile XKR coupe si cabrio va fi utilizat propulsorul lui S-Type R, care are aceeasi cilindree, insa ofera 400 CP, putin mai mult decat valoarea de 370 CP a propulsorului de pe XK8-ul standard. Daca cu noul Jag lucrurile sunt destul de clare, mai ramane de stabilit un singur lucru: ce l-a facut pe James Bond sa migreze de la BMW inapoi la masinile englezesti? Eh, raspunsul nu mai este chiar atat de simplu, pentru a fi formulat in cateva fraze…

Ian Flemming l-a creeat pe James Bond ca fiind un personaj 100% britanic. Initial, el conducea Aston Martin, Rolls Royce sau Bentley, purta costume din stofa englezeasca, vorbea cu accent de Oxford si bea gin. Ulterior, dupa moartea lui Flemming, James Bond a devenit ceva mai cosmopolit. A trecut pe Martini Stright, a inceput sa fumeze trabuc si sa conduca si masini americane.

Pierce Brosnan a fost insa cel care i-a dat cea mai mare lovitura acestui personaj. Din 1995, James „Brosnan” Bond poarta costume Brioni, accentul de Oxford s-a pierdut pe undeva pe traseu, iar de condus, conduce orice tip de vehicul, cu conditia ca pe el sa scrie BMW. Dupa cum se vede, banii si marketing-ul l-au cam indepartat pe Bond de personajul original, aparut imediat dupa cel de-al doilea razboi mondial.

Probabil ca Flemming, care avea resentimente puternice impotriva nemtilor, fiind membru al Naval Intelligence si mana dreapta a amiralului John Godfrey, cel care a pus pe picioare sistemul de spionaj britanic, s-ar rasuci in mormant, stiind ca super-spionul sau conduce masini germane.

Din punct de vedere strict automobilistic, Wolfgang Reitzle, fostul presedinte al lui BMW si – deja o putem spune – fost presedinte al FordÂ’s Premiere Automotive Group, este principalul vinovat pentru „ratacirile” lui James Bond. La vremea cand BMW Z3 era doar un simplu proiect, la fel ca si filmul Goldeneye, Reitzle, un fan declarat al lui James Bond, a fost suficient de vizionar pentru a intrevedea potentialul de imagine urias pe care filmul l-ar putea avea in comercializarea lui Z3. Au urmat pe banda rulanta BMW 750 iL si cruiser-ul R1200 C din „Tomorrow Never Dies” si aparitia uluitoare a lui BMW Z8 in 1999 in „The World Is Not Enough”.

O data cu Z8, implicarea lui BMW in filmele cu James Bond a luat sfarsit. Reitzle s-a certat la cutite cu familia Quandt, propietara concernului bavarez si a parasit BMW in favoarea lui FordÂ’s PAG. Intrucat despartirea de BMW nu a fost tocmai amiabila, razbunarea lui Reitzle a venit destul de rapid. EON si UA Movies, companiile care detin drepturile oficiale asupra brandului James Bond au renuntat la serviciile bavarezilor, mutandu-se cu arme si bagaje la FordÂ’s PAG.

O mutare inspirata, am spune noi, pentru ca acum au la dispozitie nu mai putin de cinci marci de masini, cu care sa-i construiasca un adevarat parc auto lui James Bond. Mai mult, agentul 007 a intrat si in Formula 1, celebra sa sigla fiind prezenta pe oglinzile exterioare ale monoposturilor Jaguar R3.

„Die Another Day”, viitorul James Bond ce va aparea pe 22 noiembrie 2002, va fi „populat” exclusiv cu automobile produse de PAG, asa ca ecranul va fi plin de Aston Martin, Jaguar, Volvo si Land Rover. Exista insa si o singura concesie „americana”, noul Ford Thunderbird primind pana la urma aprobarea sa apara pe pelicula. Scenariul filmului este unul clasic pentru productiile de tip „James Bond”.

Colonelul Moon, fiul presedintelui Coreei de Nord are ambitia sa reunifice peninsula Coreea, sa cucereasca Japonia si sa declanseze un razboi impotriva Americii. Moon vrea sa arunce lumea in haos, si ca de obicei, James Bond trebuie sa salveze Terra. Desi Moon este principalul personaj negativ al filmului, el sta mai mult in umbra, avand un rol aproape episodic. Geniul raului din „Die Another Day” este Zao, omul sau de incredere, care are cea mai lunga aparitie in film, dupa James Bond.

Pierce Brosnan va evolua la volanul unui Aston Martin Vanquish, in timp ce Zao, interpretat de actorul american Rick Yune va sofa noul Jaguar XKR. Cea mai „fierbinte” scena va avea loc pe zapada, cele doua masini urmarindu-se spectaculos pe lagunele din zona ghetarul Jokulsarlon din Sud-Estul Islandei. Probabil ca Zao va trebui sa apese vartos pedala de acceleratie, intrucat V8-ul Jaguarului produce 400 CP, sensibil mai putin decat motorul Vanquish-ului. Oricum, 007 nu va avea o viata usoara pe parcursul acestei urmariri, pentru ca Zao suplineste performantele mai slabe ale masinii prin intermediul unei mitraliere Phalanx montate pe roll bar-ul lui XKR.

Din fericire, acest accesoriu nu va fi disponibil pe modelul de serie, la fel ca si roll bar-ul futurist din spatele scaunelor. Nici vopseaua speciala nu va fi oferita pe lista culorilor optionale si asta dintr-un motiv extrem de simplu. Pentru a se obtine aceasta nuanta de verde, tehnicienii lui EON au amestecat pigmentii folositi pentru obtinerea culorii „Racing Green” cu particule de aur de 24 de carate, astfel ca un litru de vopsea costa 3000 de euro.

Scena de urmarire dintre James Bond si Zao se petrece pe o laguna inghetata, astfel ca un XKR obisnuit nu ar fi putut avea aderenta suficienta pentru a rula cu viteze mari si pentru a vira spectaculos. Din acest motiv, caroseria lui XKR a fost montata pe un sasiu de Ford Explorer, al carui ampatament a fost scurtat, pentru a corespunde celui de la Jaguar. Evident, masina din film are tractiune integrala, iar pasajele rotilor au fost majorate, pentru a putea primi roti de SUV, de 22 de toli, dotate cu pneuri cu tinte. In total, datorita „pierderilor colaterale” suferite in timpul cascadoriilor, pentru aceasta scena s-au folosit nu mai putin de sase masini, al caror cost, cu tot cu modificari se ridica la 2 milioane de euro. Nu e foarte mult, daca ne gandim ca tot filmul a costat 100 de milioane de euro.

In afara de acest XKR, Zao va mai avea la dispozitie si un Range Rover blindat, precum si un Volvo S80 Executive, de asemenea modificate si dotate cu tot felul de „bibiluri” ucigatoare. Despre ele vom vorbi insa dupa aparitia pe piata a filmului. Nu de alta, dar filmarile s-au incheiat, iar iscoadele noastre nu mai au ce spiona.

Sursa: www.autoshow.ro