Investitorii din Silicon Valley, precauți în privința României

14 05. 2002, 09:13
Câțiva reprezentanți ai companiilor IT&C și cu capital de risc din Silicon Valley au vizitat România zilelele trecute și au stat de vorba cu managerii a 15 firme locale din sectorul IT, pentru a prospecta mediul de afaceri autohton. Investitorii americani s-au aratat

Câțiva reprezentanți ai companiilor IT&C și cu capital de risc din Silicon Valley au vizitat România zilelele trecute și au stat de vorba cu managerii a 15 firme locale din sectorul IT, pentru a prospecta mediul de afaceri autohton.

Investitorii americani s-au aratat interesați sa-și plaseze banii în afaceri din România dar se dovedesc deocamdata precauți, mai ales în ce privește mentalitațile de aici.

„În România sunt oameni de afaceri de succes dar nu sunt și companii care sa fi obținut un succes global”, a declarat George Haber, președintele societații Mobilygen și totodata unul dintre cei mai bogați americani de origine româna din Silicon Valley.

Principalul defect pe care omul de afaceri american îl reproșeaza managerilor din România este ca aceștia nu accepta „nici critici dar nici macar sugestii”.

„Selecția naturala va funcționa însa și în acest domeniu. Cei care nu sunt buni vor disparea”, a adaugat Haber.

Din grupul de investitori au facut parte în afara de George Haber, doi reprezentanți ai unor companii cu capital de risc: Asaf Mohr, de la Mohr Ventures, și Arad Naveh, de la Benchmark Capital.

„Vom aloca 10-15 milioane de dolari pentru investiții succesive în 20-50 de companii”, a declarat Arad Naveh, în timp ce George Haber a refuzat sa precizeze care îi sunt intențiile în aceasta privința.

„Nu știu nici cât voi investi în acest an în România și nici în ce companii”, a spus Haber. Investitorul a precizat însa ca, din cele 15 companii cu care au luat legatura cât timp au stat în România, numai doua au dovedit ca merita sa primeasca un flux de capital strain.

„Nu am vazut înca suficiente firme pentru a ne pronunța. Ne-am facut planul de a lua contact cu peste 100 de companii românești”, a precizat Arad Naveh.

Investitorilor le va lua ceva timp sa-și duca planul la bun sfârșit daca luam în calcul ca în fiecare saptamâna și-au programat sa viziteze fizic sau online aproximativ cinci firme românești.

„În România este o piața suficient de larga. Noi vrem sa vedem cine sunt întreprinzatorii, daca ei știu ce vor sau nu știu, cu cine concureaza și cum fac fața competiției”, a adaugat Asaf Mohr, încercând sa ofere o imagine asupra unor criterii dupa care vor fi selecționate firmele „norocoase”.

În România este o lipsa acuta de capital care împiedica firmele românești sa se afirme pe plan mondial, a mai spus Asaf Mohr.

Printre companiile românești cu care investitorii americani au purtat discuții în dimineața zilei de ieri se afla nume sonore din industria IT precum AGS, ATS, Best Computers, BIS, Genesys, Infopulse, IPDevel, LLP, Romus Industries sau Softure.

„Nu ma aștept sa cream aici un gigant al industriei serviciilor IT, spre exemplu. Avantajul României este crearea unor tehnologii inovative. Inovația este cea mai importanta arma împotriva competiției”, a mai comentat Naveh.

Prețul scazut nu este un atu

Foarte surprinzator pentru investitorii americani a fost faptul ca majoritatea managerilor cu care au discutat și-au promovat companiile și produsele prin prisma prețului redus pe care îl practica în comparație cu eventualii competitori de pe piața internaționala.

„Nimeni nu este interesat de cât de ieftin ești. Eficiența și capacitatea de inovație, de creare a valorii adaugate, sunt mult mai importante”, a spus George Haber.

Mai mult, este necesar ca și în România „prietenia nu trebuie amestecata cu afacerile. Nu trebuie sa angajez pe cineva doar pentru ca îmi este prieten. Pragmatismul este cheia succesului global și așa trebuie sa fie și în România”, a adaugat Haber.

Pentru a avea succes global companiile românești trebuie sa se adreseze pieței internaționale. „Investitorii nu vin daca produsele firmei respective nu se adreseaza pieței globale. Acest lucru îl cautam și aici”, a precizat Asaf Mohr.

Daca o companie este listata și la bursele internaționale atunci capitalul strain va veni aproape automat catre ea și numai atunci se poate spune ca este un „success story” mondial, a mai comentat Haber.

La fel de important pentru ca firmele românești sa aiba mai mult sucses pe piețele internaționale este ca românii sa-și schimbe mentalitațile și sa ia exemplul celor care au muncit în strainatate.

„Este foarte bine ca românii sa lucreze în alta țara și apoi sa vina în România aducând cu ei atât banii și reputația câștigata acolo dar și stilul de munca occidental astfel încât alții sa-l poata adopta și ei”, a adaugat președintele Mobilygen.

Investitorii au apreciat faptul ca, deocamdata, cadrul legislativ s-a îmbunatațit considerabil comparativ cu ce au putut sa constate în vizitele anterioare.

„Am fost impresionați de ministrul Dan Nica, cu care ne-am întâlnit prima data în Statele Unite, și de faptul ca oamenii au început aici sa se miște în direcția potrivita”, a conchis Haber.

Iuliana Butuc-Cerchez