Introducere in principiile brandingului
Acesta este debutul unei serii de articole referitoare la brandingul de persoana si modul in care oamenii ar trebui sa gandeasca despre ei. Pentru ca vor fi numeroase teme pe care le vom aborda (sper), ma gandeam ca de aceasta data ar fi bine sa explic cateva aspecte de baza legate de experienta mea din Romania. Sa incep deci.
Bunul simt: Ati observat cat putin bun simt exista in afaceri? Am intalnit oameni aici la care si daca acest cuvant ar fi scris in palma, ar gasi o solutie pentru a nu-l citi. Este bine sa ai bun simt, si vei descoperi ca ai cea mai multa nevoie de el atunci cand te astepti cel mai putin. Imi amintesc ceea ce a spus la un moment dat directorul de marketing al unei companii multinationale: ideile sunt periculoase, haideti sa aplicam ceea ce am facut si anul trecut.
Prietenii sa-ti fie clienti: Acesta este unul dintre lucrurile mele preferate in Romania, unde fiecare a fost coleg de scoala cu celalalt, ruda cu vecinul meu, il cunoaste pe varul lui Basescu sau este din Onesti fiecare se cunoaste foarte bine cu acea persoana? Raspunsul este ferm pozitiv, dar exista doua moduri de a face lucrurile intr-o forma corecta si o forma gresita. Varianta corecta? In Romania, multi cred ca in relatii de afaceri cu prietenii, poti sari peste aspecte legate de pret, calitatea serviciilor sau de a atinge rezultate cu minim de efort. Este un lucru total gresit. Prietenii trebuie tratati in acelasi fel ca orice alti parteneri de afaceri. Un prieten iti va oferi in plus avantajul datoriei pe care o ai fata de el pentru ca te cunoaste si prezumtiv te place. Dar rezuma-te la asta! Iar forma gresita? Sa privesti in alta parte atunci cand stii ca ceva nu este in regula, sa-ti compromiti pozitia pentru a ascunde greselile unui prieten, sau sa facilitezi o afacere printr-un castig financiar ne-etic, pentru a face ca lucrurile sa se intample. Ei bine, cred ca stii deja la ce ma refer.
Cand banii devin cea mai putin importanta parte a unei tranzactii: De prea multe ori, banii devin unica forma de evaluare a unui succes. Toata lumea are un pret, dar cineva nu poate asocia valoarea in dolari fiecarei tranzactii pe care o face. Aceasta logica ignora elementele non-economice ale tuturor tranzactiilor de afaceri. Pune-ti aceste intrebari: Calitatea este cel mai important aspect care iti asigura vanzarea? Pozitia pe care o adopti include o perspectiva pe termen lung? Vei sacrifica o parte din profitul pe termen scurt in favoarea castigului pe termen lung? Si retine, fereste-te daca esti fortat sa-ti abandonezi principiile.
Radu Florescu, Saatchi & Saatchi