INTERVIU: Ioana Flora (”Lebensdorf”): „Principala mea nevoie creativă este să joc, să studiez și să compun un personaj, să mă exprim prin exact mijloacele artei actorului” 

De: Nicoleta Lepădatu / 19.01.2022, 14:02
INTERVIU: Ioana Flora (”Lebensdorf”): „Principala mea nevoie creativă este să joc, să studiez și să compun un personaj, să mă exprim prin exact mijloacele artei actorului” 

În ”Lebensdorf” Ioana Flora joacă rolul Andrei, soția personajului principal, Ducu Dobrescu (Mimi Brănescu) un scriitor care trece prin criza vârstei mijlocii și este în pană de creație. Spune despre Andra că este un personaj colorat emoțional, că e foarte uman, cu de toate. Și că e, într-un fel, un personaj de comedie. Ioana Flora a vorbit cu Apropo despre roluri și construcția acestora, despre întâlniri care i-au marcat cariera și cel mai bun lucru care i s-a întâmplat în pandemie.

Cum construiești un personaj? Cât din el ești tu, cât este viziunea regizorului?

De obicei, ne întâlnim la jumătate de drum. Viziunea lor contează pentru mine, fiind exact lucrul de care am nevoie pentru a accesa zone noi, neexplorate. De multe ori am avut surpriza să îmi dau seama că există niște lucruri de care nu aveam habar. Ca să dau un exemplu concret, cu toate că e un exemplu din experiența mea de teatru, am avut șansa, la un moment dat, să lucrez cu marele regizor Vlad Mugur, într-o comedie neagră în care am cântat operetă și am jucat comedie. Erau două zone la care, la vremea aceea, credeam că sigur nu am acces. Și iată că experiența mi-a dovedit contrariul. 

Tu alegi rolurile sau ele te aleg pe tine? Cum a fost în cazul ”Lebensdorf”? Vali Hotea te avea pe tine în minte pentru viitoarea fostă nevastă a personajului principal. Cum sau ce te-a convins să accepți rolul? 

S-a întâmplat să am parte de ambele experiențe. În „Neverland”, din nou un exemplu din teatru, am construit personajul, împreună cu Iulia Rugină, a fost un proiect pe care ni l-am dorit amândouă, după ce lucraserăm împreună la filmul ei, „Breaking news”. Uneori ești proactiv și generezi proiecte, alteori ele vin către tine. La ”Lebedsdorf” se pare că, într-adevăr, Vali mă avea în minte pentru rolul Andrei. Ce e amuzant este că eu nu am avut această certitudine, nu știam de asta, am dat câteva rânduri de probe de casting până să ajung să iau rolul. În mintea mea așa era, că am luptat un pic până să am siguranța că o voi juca pe Andra. 

Ce-ți place cel mai mult la personajul pe care îl joci în ”Lebensdorf”?

Îmi place faptul că e un personaj colorat emoțional, că e foarte uman, cu de toate. Și că e, într-un fel, un personaj de comedie. De ce zic asta – pentru că toate deciziile generatoare de comportament sunt mari, ample, puternice. Și contradictorii. Iar asta generează comicul personajului. Țin minte că am stat mult la o anumită scenă, am întors-o pe toate părțile, împreună cu Vali și co-scenarista Ileana Munteanu, aceasta fiind o scenă scurtă, dar cu multe treceri. Era o scenă în care își găsește soțul în pat cu alte doua persoane. Personajul are treceri de la bucurie, la plâns, la disperare, mirare. Genul ăsta de scene sunt greu de jucat, dar foarte ofertante pentru un actor. 

Îmi poți da exemple de întâlniri care ți-au marcat cariera?

Vlad Mugur, Cristi Puiu, Adrian Sitaru, Andrei Cohn, Andrei Șerban, Iulia Rugină, Bogdan Apetri, Bogdan Mureșanu, Ruxandra Ghițescu, sunt doar câțiva dintre ei. Cu Vali (Hotea) nu mai lucrasem, era cât pe ce să lucrăm la filmul său precedent, dar n-a fost să fie. Mă bucur că s-a întâmplat de data asta. 

Care este cel mai bun lucru care ți s-a întâmplat în ultimii doi ani?

”Fragile – The Series” (fragile.live), serialul documentar pe care ni l-a adus pandemia, ca pe un cadou, Rucsandrei Pop, Ioanei Mischie, mie și unei echipe generoase care s-a alăturat proiectului. Sunt poveștile reale a 10 femei, zece personaje pe care le-am interpretat, sub formă de monoloage, la cameră. Dar dincolo de marele pariu actoricesc, povestea proiectului Fragile are un scop civic și social, acela de a crea vizibilitate unor cazuri reale de viață ale unor femei aflate în dificultate, a le pune în legătură cu instanțele (cel mai adesea ONG-uri care se ocupă de problemele specifice) care le pot ajuta. Și de a crea o comunitate. Iar pasul următor a fost să înființăm Fragile Society, asociația prin care ne dorim ca de acum, prin instrumente artistice, să aducem la suprafață multe alte povești și să ajutam, astfel, la a se găsi soluții.   

Care este principala ta nevoie creativă?

Să joc, să studiez și să compun un personaj, să mă exprim prin exact mijloacele artei actorului. 

Foto: Vlad Bâscă/microFILM

CITEȘTE ȘI: INTERVIU: Ana Covalciuc (”Lebensdorf”): „Iubesc teatrul pentru prezența și intensitatea lui, iar filmul este o aventură și o bucurie de fiecare dată”

„Lebensdorf”, în regia lui Vali Hotea, din 11 februarie în cinematografe

“Roxanne” în premieră mondială la Locarno