INTERVIU Harlan Coben, creatorul miniseriei „O singură şansă” de la Diva Universal: „Sper să devină un serial de referinţă”

12 04. 2016, 07:00

Într-o dimineaţă, Alice Lambert este victima unei tentative de omor, fiind împuşcată de două ori. Femeia se trezeşte din comă la spital, 8 zile mai târziu, şi descoperă că soţul i-a fost ucis, iar fetiţa lor de 6 luni (Tara) a fost răpită. Manipulată de presupuşii răpitori şi suspectată de poliţie, Alice face tot posibilul pentru a-şi găsi fiica. Şi se sprijină pe umerii singurei persoane în care are încredere: Richard Millot, iubitul ei din tinereţe, poliţist la Secţia 36 de poliţie din Paris.

 

O singură şansă (titlul original: Une chance de trop) este creat de scriitorul american Harlan Coben, după romanul său omonim, produs de TF 1 în Franţa şi îi are în distribuţie pe Alexandra Lamy, Pascal Elbé, Lionel Abelanski, Charlotte des Georges, Hippolyte Girardot, Didier Flamand, Frédérique Tirmont şi alţii.

 

 

Acest proiect de televiziune inspirat de cartea poliţistă a lui Harlan Coben este creat de tânărul producător Sydney Gallonde şi a devenit realitate graţie insistenţei acestuia, ea însăşi demnă de un roman. Fan al americanului Coben, acest francez care nu ştie engleză a reuşit să creeze, prin pasiune şi insistenţă, un thriller demn de cartea celebrului scriitor american.

Totul a început oarecum din întâmplare. Sydney Gallonde, un producător de doar 30 de ani, căuta idei noi pentru a conecta casele de producţie cu editurile. În urma unei întâlniri cu Editis, nume important în domeniul editării de carte în Franţa, Gallonde a zărit pe un birou o carte de Harlan Coben. „Citisem «No Second Chance» cu câteva luni în urmă. Băiatul meu avea 6 luni şi m-am identificat imediat cu protagonistul cărţii. Mi-am spus că trebuie să adaptez neapărat cartea asta”, a povestit Gallonde.

Aşa că a profitat de ocazie şi a întrebat dacă se poate întâlni cu Harlan Coben, dar i s-a spus că drepturile de ecranizare ale volumulor lui nu sunt de vânzare. Insistent, producătorul a obţinut datele agenţilor new yorkezi ai scriitorului şi, deşi nu prea ştia engleză, le-a dovedit cât de pasionat este de subiect. Şi, într-o zi cu soare, i-a sunat telefonul: „«Harlan la telefon!». Mă întreabă de ce vreau să-i adaptez romanul şi îi explic, într-o engleză foarte stricată. Îmi răspunde simplu «OK, la revedere» şi închide”, povesteşte Gallonde.

 

Harlan Coben, scriitorul celebru pentru romanele lui poliţiste, a ales Franţa, postul TF1 şi o echipă de şoc pentru a adapta unul dintre bestseller-ele sale pe micul ecran – ditamai evenimentul şi o plăcere de ambele părţi.

 

 

– Aţi adaptat, în premieră, unul dintre bestseller-ele dumneavoastră pe micul ecran. Cum a luat naştere la acest proiect?

Harlan Coben: Ideea i-a aparţinut producătorului, Sydney Gallonde. Cum s-a întâmplat cu Guillaume Canet acum câţiva ani (acesta a adaptat romanul „Tell No One” al lui Harlan Coben pe marele ecran, în 2006 – n.r.), acest tânăr m-a cucerit cu personalitatea şi propunerile lui. Ideea de a adapta un roman de ficţiune la TV m-a tentat mult, cu atât mai mult cu cât vorbeam despre „No Second Chance”, care îmi place foarte mult. Apoi am aflat că Alexandra Lamy voia să facă parte din proiect, o veste atât de bună, care ne-a confirmat că trebuie să aducem proiectul la viaţă.

 

– Ce v-aţi propus?

Am vrut în primul rând o miniserie care să nu semene cu nimic altceva. Sper ca „O singură şansă” să devină una de referinţă, ca „Lost: Naufragiaţii”, „Breaking Bad” sau „Homeland”… Şi pentru asta, TF1 a fost partenerul ideal.

 

– Cum e avantajată povestea de faptul că e prezentată pe micul ecran, episodic?

Pe lângă faptul că televiziunea este mediul perfect pentru a crea suspansul, acest gen TV ne permite să ne întindem aripile. Spre deosebire de filme, în care suntem obligaţi să condensăm povestea în 2 ore, televiziunea permite analiza atentă a personajelor şi adăugarea de răsturnări de situaţie. Şansă care mi se pare absolut uimitoare!

 

– Cartea dumneavoastră are un protagonist masculin. De ce aţi ales o femeie drept eroină a adaptării TV?

Intenţia mea nu a fost niciodată aceea de a copia cu punct şi virgulă cartea pe ecran. Am scris „No Second Chance” în 2003. Şi m-a atras mult ideea de a moderniza, de a schimba, de a ajusta datele problemei. Discutând cu regizorul François Velle, ne-am imaginat crearea unui personaj feminin. Şi gândindu-mă cum să scriu din acest nou punct de vedere, întreaga poveste s-a schimbat, a devenit poate chiar mai bună. Acest personaj este unic pe micul ecran: este o mamă şi o femeie foarte independentă… Are multe faţete, toate la fel de puternice.

 

– Ce părere aveţi despre actriţa aleasă pentru acest rol, Alexandra Lamy?

Alexandra este extrem de talentată! Francezii o cunosc bine şi au văzut-o deja în roluri extrem de diferite, dar sunt sigur că oamenii vor fi foarte surprinşi să o descopere în acest proiect. Modul în care îşi posedă personajul şi îl împinge într-un colţ este cu adevărat impesionant. Pentru mine, Alexandra este o stea, în toate sensurile cuvântului.

 

– Aţi decis să fiţi creatorul acestui proiect, ceea ce e neobişnuit în Franţa.

Am vrut să fie extrem de implicat. Fiind creatorul miniseriei, am putut – de exemplu – să văd în fiecare dimineaţă ce s-a filmat, să-l sun pe Sydney (Gallonde, producătorul – n.r.) în fiecare zi… Am fost în contact permanent şi cu regizorul, şi cu Alexandra (Lamy – n.r.). Nu s-a întâmplat nimic fără a mi se cere şi mie părerea!

 

– Această postură e foarte diferită de rolul dumneavoastră obişnuit, de scriitor. Ce aţi câştigat în urma ei?

Îmi petrec mare parte din viaţă singur, scriind la biroul meu. Toate poveştile mele se nasc în casa mea din New Jersey. Datorită acestui proiect, ama avut şansa de a da viaţă uneia dintre ele, în compania unora dintre cele mai talentate persoane din Franţa! Distribuţia este fabuloasă. Evident, Alexandra (Lamy – n.r.), dar şi Pascal Elbé, Lionel Abelanski sau Fanny Valette – toţi vor fi descoperiţi şi apreciaţi de către telespectatori la adevărata lor valoare. François Velle şi-a lăsat deja amprenta la Hollywood. Şansa de a lucra alături de atâţia oameni talentaţi, toţi reuniţi în jurul lui Sydney (Gallonde, producătorul – n.r.), m-a făcut să mă simt parte a unei echipe. A fost cu adevărat incitant!

 

– Cât de important a fost pentru dumneavoastră ca regizorul miniseriei să ştie cu ce se „mănâncă” serialele americane?

L-am ales pe François (Velle – n.r.) pentru priceperea lui regizorală. Dar nu strică nici faptul că ştie cum e să faci regie şi în Europa, şi în SUA.

 

– Aţi venit la filmări la începutul proiectului. V-a plăcut ceea ce aţi văzut?

Enorm de mult! Şi abia aşteptam să revin la filmări. Din prima zi, platoul de filmare a fost cuprins de un sentiment general – actorii, tehnicienii sau membrii echipei de producţie, tuturor ni se părea că facem parte din ceva special. Chiar dacă echipa muncea mult, fără să ia pauze, toată lumea părea fericită şi atmosfera era una distractivă!

 

– Franţa este singura ţară care a avut privilegiul de a vă adapta romanele: Guillaume Canet a făcut-o pe marele ecran, iar acum TF1 a făcut-o pe micul ecran. Ce vă leagă de Franţa?

E clar că de Franţa mă leagă o mare poveste de dragoste. Cred că publicul francez este foarte exigent. Nu se mulţumeşte doar cu rezolvarea unei crime. Are nevoie de iubire, emoţii, frisoane… Urmărind această producţie, va fi zdruncinat, uneori speriat, îi va bate inima cu putere şi poate îi va fi şi frântă inima pe alocuri!

 

– Deci ne putem aştepta să fim surprinşi?

O, da! Evident, miniseria se inspiră enorm din carte. Dar nu lipsesc răsturnările de situaţie. Când crezi că ai descoperit rezolvarea unei probleme, se întâmplă ceva neaşteptat, care schimbă totul!

 

 

Urmăriţi în fiecare marţi, de la ora 21:00, începând din 12 aprilie, noul serial francez O singură şansă, numai la DIVA.